Ravage Digitaal 1 november 2006 Print deze pagina

Eerdere recensies:

02-03-08
Fabelachtige expositie
11-11-07
Rebelse Amerikaanse schrijver overleden
14-10-07
Afval kan ook mooi zijn
24-09-07
'Ik heb het licht gezien'
15-06-07
Josten jaagt tijdsbeeld Amsterdam achterna
05-06-07
Anarchie versus anargie
21-05-07
Punkers komen aan hun trekken op Counter Culture Festival
13-05-07
Schijnheilig bloeit weer even op
25-04-07
Oh ah!
20-04-07
Taxidia
29-03-07
Het archief van overtollige kennis
28-01-07
Althea Thauberger
31-12-06
Ruimte voor Reclame
17-12-06
De familie is stuk
01-11-06
Kunst blabla
14-10-06
Safe Sale

27-09-06

De excessen van marktwerking

09-09-06
Flood warning

17-07-06
De ontwikkeling

14-06-06
NL Impressionisten

27-05-06

Kunst met een kleine k

17-05-06
Ideologische haat

20-04-06
Wallrafen: En toen was er geluid

24-03-06
Vier werelden

08-03-06
De mijn is van mij

04-03-06

Busje komt zo

 

 



Kunst blabla

"In het kader van het Europese onderzoeksproject 'Inside Installations: Preservation and Presentation of Installation Art', wordt een speciale tentoonstelling georganiseerd waarin wordt getoond wat het beheren en presenteren van installatie kunst in de praktijk precies betekent voor een museum. Het doel is om voor een algemeen publiek inzichtelijk te maken wat de problemen en vragen zijn waar een museum tegenaan loopt bij het registreren, restaureren, behouden, installeren en herinstalleren van installatiekunst."

"De bezoeker krijgt een beeld van de afwegingen die worden gemaakt, bijvoorbeeld aan de hand van kunsthistorisch onderzoek en de informatie die de installatiegeschiedenis geeft, welke rol daarbij is weggelegd voor de kunstenaar en bijvoorbeeld de eigenaar. Ook kan de bezoeker getuige zijn van de praktische werkzaamheden met betrekking tot dit project. Het publiek krijgt dus op zaal een kijkje achter de schermen."

Aldus een begeleidend schrijven op de website van het Kroller Muller Museum in Otterlo. Op zich klopt de inleiding op de expositie als een bus. De installatie Clamp van Franz West wordt als uitgangspunt genomen en de conservator Sanneke Stigter vertelt waar zij zoal tegenaan loopt tijdens de conservering ervan.

Er wordt veel stilgestaan bij de techniek van het conserveren en zijdelings bij de zeggingskracht en beleving van een installatie. Het doorbladeren van de catalogus over de installatie van West boeide mij echter honderdmaal meer dan alle technische benaderingen van het werk.

Mijn vraag is of het überhaupt zinnig is om veel tijd en geld te stoppen in de conservering van installaties. Een installatie wordt veelal gemaakt met materialen die vergankelijk zijn en dat is naar mijn idee niet voor niets. Als een werk wordt gemaakt dat de tand des tijds moet zien te overleven, dan maakt de kunstenaar wel een duurzaam kunstwerk. Als hij of zij een werk maakt dat gemaakt is voor een bepaalde tijdsduur dan zal het vergaan en is de documentatie de conservering van de installatie.

Op zich is het interessant om de deuren te openen aan de achterkant van het museum om te laten zien hoe er wordt gewerkt. Jammer dat er een blik van veel kunstblabla wordt opengetrokken, maar ja… dat is misschien de keerzijde als kunst museaal wordt.

Jan Kees Helms (tekst/foto's)

Meer info op http://www.insideinstallations.org
en http://www.kmm.nl

- - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 

Naar boven

 

 

Zwarte Kat

 

 

 

hghg