Ravage Digitaal 27 mei 2006 Print deze pagina | ||
|
Kunst met een kleine k "Kunst, dat mag toch geen kunst heten. Een gat in de grond met een stoel erin. Nee, kom maar kijken in mijn snuffelschuur, daar zie je immers wat moois!" Het project Urban Wijland is geslaagd, gezien deze uitspraak van een bewoner in de polder bij Hoogland.
Tekst & foto's Jan Kees Helms Twee jaar geleden kwamen twee kunstenaars - de een liefhebber van organisatie, kunst en landschap en de ander een landschapsdeskundige - bijeen in de zogenaamde Skybox boven de geitenboerderij van de familie Tolboom in Hoogland. Men besloot om een kunstmanifestatie te organiseren, waarmee het spanningsveld tussen stad en platteland op kunstzinnige wijze wordt verbeeld. Twaalf kunstenaars kregen de opdracht werk te maken dat na voltooiing in de stad en op het platteland zal worden tentoongesteld. De rol van het platteland is de laatste decennia sterk veranderd. Tweehonderd jaar geleden speelde het platteland een belangrijke rol. Op de markt verkochten de boeren het voedsel aan de stedelingen. Door de industrialisering trokken meer mensen richting stad en begon de leegloop van het platteland. Deze heeft zich voortgezet en door de globalisering, intensieve landbouw en specialisering in de landbouw en veeteelt is de binding tussen stad en platteland weg. Het platteland is enkel nog te bereiken als je via de snelweg en/of provinciale weg naar de kleine wegen en stegen trekt in de zogenaamde groene zone. Op hoogtijdagen is het er druk met fietsers, wandelaars en motorrijders. Het platteland begint steeds meer een toeristisch karakter te krijgen, door de boerencampings, landschapswandelingen en ga zo maar door.
Het platteland is het tussengebied tussen de steden. Hoe moet deze economisch worden ingevuld? Dat kan door schaalvergroting en intensivering of juist door natuurbeheer, toerisme of zorgboerderijen. Er is behoefte aan debat; wat willen we met die stukken landelijk gebied dicht bij de stad? Hoe kunnen we de groene vlakken juist door een andere in kleuring groen houden? Wat voor soort landbouw is wenselijk? Hoe kunnen we stad en ommelanden met elkaar (her)verbinden? Hoe kunnen we deze relatie opnieuw vormgeven? Vragen die met het kunstproject Urban Wijland aan de orde worden gesteld. Karel van Eijk heeft dit naar mijn idee prachtig verbeeld met een doorgangspoort die voor de groene mat ligt. Daarmee bedoel ik niet de mat die wordt bespeeld door 22 mannetjes die achter een bal aanrennen, onder luid gejuich en gejoel van duizenden mensen, maar de mat die klaar ligt om begraasd te worden door koeien en schapen.
Thijs Trompet laat een enorme schijtende hond in het weiland poepen en een grote koe plaats nemen op het Stadhuisplein, die een enorme vlaai produceert. Of je nu op het platteland bent of in de stad; overal is poep! Ron Jagers laat ons gedurende drie minuten een film zien waarin een paardenbloem heen en weer zwiept in de wind. We nemen niet meer de tijd om te kijken naar het kleine natuurlijke, maar richten wel onze blik urenlang op blik en asfalt. Sander Mil doet er nog een schepje bovenop. Graffiti op een boerenschuur met een verwijzing naar de site www.boerzoektkoe.nl Graffiti is overal en zeker een schilderachtige graffiti verdient het om langer gezien te worden dan de einddatum van 5 juni. Jan Kees Helms Urban Wijland; tot 5 juni 2006 in en rond Amersfoort. Meer info: www.urbanwijland.nl - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
hghg
|