Ravage Digitaal 24 maart 2006 Print deze pagina | ||
|
Vier werelden "Fuck you! I would not do what you tell me." De hit van Rage Against the Machine schalt door het Stedelijk Museum en dreunt door als ik naar een groot scherm kijk waarop een droomlandschap voor mij wordt geprojecteerd. De keiharde realiteit van de games wordt vermengd met droomlandschappen die eveneens in games te beleven zijn. tekst Jan Kees Helms In
de samengestelde expositie 'Next Level. Art, Games & Reality' wordt
de wereld van games vermengd met de wereld van alledag. Videogames krijgen
steeds meer invloed op de kijk op de wereld. Je kunt de wereld veroveren,
slechterikken om zeep helpen, de bad-guy spelen, maar ook leren verzorgen
en contacten onderhouden. Verschillende kunstenaars hebben met de beelden
van videogames hun kijk op de wereld en games samengesmolten. De
in Mexico geboren maar in de Verenigde Staten woonachtige Brody Condon
is op dit moment een van de belangrijkste kunstenaars die met zijn werk
reageert op de inhoud en graphics van videogames. In zijn Suicide Solution
toont hij beelden uit meer dan vijftig first person shooter games. Herhaaldelijk
vertoont hij het moment waarop de speler (first person shooter) wordt
getroffen. Het effect is zowel lachwekkend als heftig. De titel van het
werk verwijst naar het gelijknamige nummer van Ozzie Osbourne die verweten
werd verantwoordelijk te zijn voor de zelfmoord van een Amerikaanse tiener
in 1984. Illustratief
voor deze vragen is het werk van Joes Koppers. Koppers heeft in een zaal
een ruimte gemaakt waarin de bezoeker deel uit maakt van een interactieve
game. De bezoeker wordt het target (doelwit) en kan door andere bezoekers
vervormd en zelfs vernietigd worden. Een
verdieping hoger zijn zes videowerken van de in de VS woonachtige Iranese
kunstenares Shirin Neshat te zien. Ze werd in 1957 geboren in Qazvin,
een stadje in het noordwesten van Iran waar haar vader arts was. Net als
haar vier broers en zusjes ging ze op haar zeventiende voor haar studie
naar het buitenland. Vanaf 1974 woonde ze bij familie in Los Angeles en
volgde aan de Berkeley University een opleiding voor beeldend kunstenaar.
In
haar eerste videowerken Turbulent (1998) en Rapture (1999) speelt de man-vrouw
tegenstelling een belangrijke rol. In stemmige zwart-witbeelden worden
op twee schermen de man-vrouw relatie in Iran en de islam krachtig verbeeld.
De manier van filmen doet mij sterk denken aan Pier Paolo Pasolino. Haar
stijl is direct en poëtisch. De film Passage (2001) is een overgangsfilm
naar haar recente werk. De zes films van Shirat Neshat hebben een duidelijke opbouw en vertonen een lijn over man-vrouw verhoudingen in de islamitisch Arabische wereld. Vrolijk is haar standpunt hierover niet, maar Neshat vertelt haar verhaal met veel gevoel en oog voor schoonheid in een taal die universeel is.
Next
Level. Art, Games & Reality Stedelijk
Museum CS, Post CS-gebouw, 2de verdieping, Oosterdokskade 5, Amsterdam.
Open: dagelijks geopend van 10-18 uur. Entree: 9,00 euro; gereduceerd
4,50 euro; kinderen 0-7 jaar en MK: gratis. Info & bereikbaarheid:
www.stedelijk.nl
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
hghg
|