Ravage Digitaal 8 maart 2006 Print deze pagina | ||
|
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - De mijn is van mij Pascal van Heesch reist de wereld rond, verdiept zich in het leven van mensen en maakt er fotoseries van. Hij werkt op een oude vertrouwde klassieke documentaire-achtige wijze. Zwart-wit gefotografeerd op negatief en handgedrukte prints. Tot 24 maart is de serie Mineros de Bolivia te zien in Fotoexpo 202 in Amersfoort. Bolivia is rijk. Rijk aan delfstoffen, zoals goud, zilver, tin en lood. Bolivia is arm. Arm door de toenmalige langdurige Spaanse bezetting en daarop volgend een politieke instabiele situatie. In verschillende series laat Pascal zien wat er speelt in Bolivia op het gebied van de mijnbouw. Zo heeft een Amerikaan in San Christobal ontdekt dat zich onder het dorp een grote zilvermijn bevindt. Het dorp wordt verplaatst maar de nieuwe huizen zijn niet berekend op het droge klimaat. De bewoners hebben weliswaar gaskachels gekregen maar hebben geen geld voor gas. De mijn wordt één van de grootste zilvermijnen van de wereld en zal een-achtste deel van de Boliviaanse export op zich nemen. De Bolivianen kunnen laaggeschoolde werkers leveren en de investeringen en opbrengsten zijn voor de buitenlandse bedrijven. Het overbekende verhaal van de destructieve invloed van investeringsmaatschappijen op kleine stabiele gemeenschappen. Indrukwekkend vind ik de serie Cochabamba. In deze sequentie overstijgt Pascal de traditionele benadering van een sociaal drama. De serie bestaat uit een vijftal portretten van gepensioneerde mijnwerkers die zich hebben vastgeketend aan het hek van een kerk in Cochabamba. Ze zijn in hongerstaking vanwege de verdwijning van het pensioengeld dat door de mijnwerkers zelf is opgebouwd. Doordat er geen sociale voorzieningen zijn in Bolivia zitten de gepensioneerde werkers en weduwen zonder geld. Veel indianen werken in de mijnbouw. Van oorsprong hebben zij groot respect voor de natuur c.q. Moeder Aarde. Voordat zij beginnen aan de mijnbouw vragen zij vergiffenis aan Moeder Aarde en alles wat zij hebben weggenomen planten zij weer aan. Deze werkwijze is van een geheel ander kaliber dan de werkzame Chinezen aldaar. Zij ontginnen met grote bulldozers hun aangekochte stuk grond en eigenen zich de grondstoffen toe. Het geploegde land krijgt nauwelijks de tijd en gelegenheid om te herstellen. De expositie is met name informatief over wat zich in Bolivia afspeelt. Het werk in de mijnen wordt op dramatische en betrokken wijze gefotografeerd. Maar het sociale en persoonlijke leven in de mijnbouwgebieden had in mijn ogen wel wat meer belicht mogen worden. Jan Kees Helms Pascal
van Heesch: Mineros de Bolivia. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
hghg
|