Ravage Digitaal 4 maart 2006 Print deze pagina

Eerdere recensies:

02-03-08
Fabelachtige expositie
11-11-07
Rebelse Amerikaanse schrijver overleden
14-10-07
Afval kan ook mooi zijn
24-09-07
'Ik heb het licht gezien'
15-06-07
Josten jaagt tijdsbeeld Amsterdam achterna
05-06-07
Anarchie versus anargie
21-05-07
Punkers komen aan hun trekken op Counter Culture Festival
13-05-07
Schijnheilig bloeit weer even op
25-04-07
Oh ah!
20-04-07
Taxidia
29-03-07
Het archief van overtollige kennis
28-01-07
Althea Thauberger
31-12-06
Ruimte voor Reclame
17-12-06
De familie is stuk
01-11-06
Kunst blabla
14-10-06
Safe Sale

27-09-06

De excessen van marktwerking

09-09-06
Flood warning

17-07-06
De ontwikkeling

14-06-06
NL Impressionisten

27-05-06

Kunst met een kleine k

17-05-06
Ideologische haat

20-04-06
Wallrafen: En toen was er geluid

24-03-06
Vier werelden

08-03-06
De mijn is van mij

04-03-06

Busje komt zo

 

 



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Busje komt zo

In de raamgalerie van Franjo in Amsterdam is tot 7 april de fotoserie 'Bushalte' van Nørb Mommersteeg te zien. De basis van het werk is de route van een rit met buslijn 121 van 's Hertogenbosch naar Wijk en Aalburg/Veen. Mijn busrit duurde kort, maar Nørb besefte dat deze deel uitmaakt van een veel langere reis. Waar ging de bus naar toe?

Door middel van een serie panoramafoto's van iedere bushalte van Lijn 121 legde Nørb zowel de feitelijke als de mogelijke reis vast. Het project is niet bedoeld als een tegenstelling tussen vroeger en nu. De bushaltes verbeelden de bakens die opdoemen als een reis herhaald wordt en er steeds meer herkenningspunten ontstaan.

Na Lijn 121 heeft het werk zich verbreed. De bushalte is een vorm en een handvat geworden om iets over het landschap te vertellen. Op verschillende plaatsen binnen Nederland en België legde Nørb bushaltes vast. Niet steeds met dezelfde plaatsing en kadering, maar als interactie binnen de omgeving. De bushalte is altijd onderdeel van één geheel.

De serie is in zijn benadering een totaalbeeld geworden van het Nederlandse en Belgische landschap in verschillende facetten; stadslandschappen worden afgewisseld door traditionele landschapsfoto's. In het steeds terugkerende element van de bushalte worden de landschappen met elkaar verbonden en is er een samenhang in de serie die zowel over het reizen als het wachten gaat. Want het idee voor 'Bushalte' is ontstaan tijdens het wachten op verschillende bussen. Verbazing verdringt langzaam de verveling. Uiteindelijk is de verbazing binnen een kader gevangen.

Een foto maken is voor Nørb het streven naar de minst slechte (goede) uitsnede en compositie met de vormen die de realiteit aanbiedt. Hoewel de realiteit niet beter hoeft te zijn in beeldende zin, is de realiteit altijd echt. Nørb verbeeldt niet de waarheid, nee hij verbeeldt wat de waarheid zou kunnen zijn.

Ergens is er een gevoel van vormenchaos, een oneindige stroom van vormen. Deze pijnigt alle beelden en gedachten. Door in het beeld zoveel mogelijk structuur en evenwicht aan te brengen, ontstaat er een irreële rust. Binnen de bushalte-thematiek speelt Nørb met dit gegeven. Het werk gaat over mensen en het landschap wat ze hebben ontworpen en aangelegd.

Het landschap als geduldig decor. Wachten lijkt wat van vroeger, toen alles schijnbaar langzamer ging. In onze hightechwereld is geen plaats voor het wachten. Als we lang of onnodig moeten wachten, raken we ontstemd. Als we het wachten invulling en zin kunnen geven, dan lijkt het minder erg. Wachten als verloren tijd, een beleving die zinloos lijkt en ongrijpbaar is. Niet alles hoeft begrepen te worden. Er is al zoveel onnodig gezoek naar zingeving. Misschien is dat wel de zin van het wachten.

Jan Kees Helms

Nørb Mommersteeg: Bushalte, 5 maart – 7 april 2006,
Franjo Raamgalerie,2e Van der Helststraat 41 in Amsterdam. Meer informatie op www.nrbm.nl

 

Naar boven

 

 

Zwarte Kat

 

 

 

hghg