Ravage
Digitaal 16 december 2005 Print
deze pagina
Moord
voor een baan
Met
zijn nieuwste film 'Le Couperet' (The Ax) heeft regisseur Costa-Gavras
een opmerkelijke zwarte komedie gemaakt over de wanhoop en uitzichtloosheid
van het werkloos zijn.
Opmerkelijk
dat in Frankrijk de afgelopen jaren een genre ontstaan is waarin harde
noten gekraakt worden over de ratrace van het hedendaagse bedrijfsleven.
L'emploi du temps van Laurent Cantet was een wegbereider van dit genre.
Le Couperet, het scenario is gebaseerd op The Ax van Donald E.Westlake,
is het voorlopige hoogtepunt in het genre. Frappant ook dat in deze films
de loonslaven van het hogere kader geportretteerd worden; de harde managementcultuur
wordt vlijmscherp voor het voetlicht gebracht.
De
in Griekenland geboren Gavras maakt sinds 1958 films in Frankrijk. Vooral
befaamd als maker van scherpe politieke films, heeft hij ondertussen een
groot oeuvre opgebouwd. Zijn meest beklijvende rolprenten zijn nog steeds
zijn legendarische politieke thrillers van zo'n dertig jaar geleden. Titels
als Z (1969), L' Aveu (1970) en État de siège (1973) zouden
vaak vertoond moeten worden. Omdat Gavras films in meerdere genres heeft
gemaakt, met onder meer komedies, heeft hij een lichte toon gevonden die
zijn werk toegankelijker heeft gemaakt.
Hoofdpersoon
Bruno (Jose Garcia) in Le Couperet wordt als manager van een grote papierfabriek
ontslagen en het lukt hem niet om weer aan de bak te komen. Het kaartenhuis
van zijn welvaart dreigt in elkaar te storten. Daarom bedenkt hij een
briljant plan om zijn potentiële concurrenten voor een gewilde vacature
uit te schakelen. Dat houdt in dat hij zijn tegenstanders moet doden.
Zo simpel is dat niet, want ondanks zijn wanhoop is Bruno eigenlijk een
brave sukkel.
Loopgravenoorlog
Le
Couperet doet denken aan Point Blank (1967) van John Boorman, een klassieke
wraakthriller over een gangster die zijn tegenstanders eerder per ongeluk
ziet sneuvelen. Ook die film was gebaseerd op een roman van de befaamde
misdaadauteur Westlake. Opvallend aspect van de stuntelige moordpogingen
van Bruno zijn het per ongeluk slagen van die moordpogingen. Daarom is
de actie vermakelijk en luguber tegelijkertijd, en het is aan het meesterschap
van de regisseur te danken dat de film niet afglijdt naar een dwaze klucht.
Gavras
heeft de juiste satirische toon gevonden om de bizarre loopgravenoorlog
van de in snel tempo afbrokkelende bedrijfscultuur vast te leggen. Onderhoudendste
passages van Le Couperet zijn de toevallige ontmoetingen die Bruno heeft
met lotgenoten, zielige ex-collega's die nederige baantje genomen hebben
om te overleven. En er is uiteraard een uitvoerig vocabulaire ontstaan
van de afslankmachinaties van het bedrijfsleven.
Het
lijkt erop dat de ethiek van het meedogenloze Amerikaanse bedrijfsleven
in snel tempo wortel schiet in West-Europa, hetgeen in de film op een
terloopse manier wordt belicht. Hierdoor ontstaat er een onvermijdelijk
spanningsveld tussen de West-Europese verzorgingsstaat en deze nieuwe
bedrijfscultuur. Zou dat soms de toekomst van de westerse samenleving
zijn, het over lijken gaan om een plaatsje onder de zon te veroveren?
(UvT)
Le
Couperet (Total Film) vanaf 13 december in de bioscoop en op dvd.