Uit:
Ravage #5 van 9 april 2004
Zombiehorden
in het consumptieparadijs
Van
15 tot en met 22 april kunnen liefhebbers van horror, science fiction,
thriller en anime hun hart ophalen bij het Amsterdam Fantastic Film
Festival. Een jaarlijks terugkerende inwijding in de geheimen van
de wansmaak.
Wansmaak
is ondertussen een respectabel onderdeel geworden van de hedendaagse
film. Niet alleen in horrorfilms maar ook in bijvoorbeeld tienerkomedies.
Festivaldirecteur Jan Doense en medestanders proberen met het Festival
van de Fantastische Film al twintig jaar het Nederlandse filmpubliek
in te wijden in de geheimen van de wansmaak.
In
de genrefilms die op het festival aan bod komen, gaat het echter
niet alleen om wansmaak, maar evenzeer om een subversieve kijk op
de werkelijkheid. Dat bewijst het werk van grote regisseurs van
de fantastische film als Cronenberg, Romero en Argento.
Het
festival, dit jaar het Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF)
genoemd, is ondertussen zeer professioneel geworden en hoort gewoon
thuis in het rijtje belangrijke Nederlandse evenementen. Daarom
zijn de geluiden al zou het voortbestaan van het festival in gevaar
komen vanwege gebrek aan subisidies verontrustend te noemen.
Subversieve
aanval
Het
AFFF is meer dan een uithangbord voor horror. Door de selectie van
films en thema's wordt de bezoeker een fascinerende blik gegeven
op alle mogelijke genrefilms, inclusief obscure en experimentele
uitingen. Helaas bestaat bij het publiek de indruk dat er uitsluitend
horror wordt vertoond.
Bij
een horrorfilm als Dawn of the Dead van regisseur Zack Snyder gaat
het om meer dan bangmakerij. Het is een remake van de gelijknamige
zombieklassieker van George Romero uit 1978, onderdeel van zijn
zombietrilogie die in 1968 begon met Night of the Living Dead om
te eindigen met Day of the Dead in 1985.
Romero's
film is nog steeds een meesterlijke, subversieve aanval op de consumptiemaatschappij.
Een samenleving die gedefinieerd wordt door wat mensen hebben, wat
zij dragen en wie zij kennen. Kortom de visie van Romero is nog
toepasselijker voor onze westerse samenleving anno 2004.
Regisseur
Snyder heeft in zijn herverfilming de basisplot gehandhaafd: vleesetende
zombies nemen de wereld over en een aantal overlevenden van de apocalyps
vlucht een winkelcentrum in om zich niet alleen te verdedigen tegen
de bloeddorstige zombiehorden, maar ook om zich te laven aan de
goederen in het consumentenparadijs.
Het
sociale commentaar van Romero, met een flinke dosis humor, is in
de nieuwe versie minder bijtend. Meesterlijk is wel de verbeelding
van sociale chaos, terreur en destructie die zich snel verspreiden,
pakkend verbeeld in de proloog van de film wanneer verpleegster
Ana (Sara Polley) thuis komt om te ontwaken in een wereld die in
brand staat. Het lijkt erop alsof alleen in fantasyfilms het naderende
einde van onze beschaving overtuigend verbeeld kan worden.
Eind
mei komt trouwens The Day after Tomorrow in de bioscopen (niet te
zien op het festival), een grootscheepse film over de ondergang
van de wereld, als gevolg van een abrupte klimaatverandering.
Hartaanval
Het
retrospectief is dit jaar gewijd aan Peter Jackson. Behalve zijn
circa tien uur durende Lord of the Rings-trilogie wordt zijn gehele
oeuvre vertoond. Ook vreemde films als de openingsfilm Blueberry
van de in Nederland geboren Fransman Jan Kounen horen thuis op het
festival. De gelijknamige klassieke Franse westernstrip werd verwerkt
tot een verrukkelijk bizarre geestverruimende western, soms langdradig,
in ieder geval schitterend gefilmd.
Wat
de burger bovendien moed geeft is dat veteranen als Dario Argento
(The Card Player) en Stuart Gordon (The King of the Ants) nog steeds
actief zijn. En dat de spookhuishorror in Bhoot uit India een toeschouwer
een fatale hartaanval bezorgde, maakt de horrorliefhebber extra
nieuwsgierig.
Slotfilm
Kill Bill Vol.2 van Quentin Tarantino is als Europese première
ook niet te versmaden en een mooie afsluiting van dit filmfestijn.
Ulrik
van Tongeren
Naar
boven |