Uit:
Ravage #12 van 19 september 2003
Sympathiek
signaal over illegaal
Leven
in de Marge is een roman over een Turkse vrouw zonder verblijfsvergunning.
Behalve inzicht in de problematiek van de illegalen, geeft het boek
een sterk beeld van het zichzelf zo tolerant en gastvrij vindende
Nederland.
De
roman 'Leven in de Marge' is het verhaal van de Turkse Aysel. Tijdens
haar studententijd in Antalya krijgt zij een lesbische relatie met
haar mede-studente Nuray. Omdat ze weten dat hun geaardheid nooit
door hun omgeving geaccepteerd zal worden, houden ze hun relatie
geheim. Als Nuray vervolgens vanwege haar activiteiten in de studentenbeweging
door de politie wordt opgepakt en enige tijd wordt vastgehouden,
ontstaat bij Aysel en Nuray het plan om naar West-Europa te vluchten.
Tijdens
haar tweede studiejaar zakt Ayssel voor haar examen. Ze besluit
niet langer te wachten en reist op een toeristenvisum naar familie
in Nederland. Daar wil ze proberen om, in afwachting van Nuray,
een nieuw bestaan op bouwen.
Hoe
langer Aysel echter in Nederland woont, hoe meer ze er achter komt
dat dit land toch niet het paradijs is zoals ze dat uit de verhalen
van haar familie dacht te kennen. De roman volgt Aysel in haar liefdesleed,
maar vooral ook in haar problemen met haar illegale status en haar
pogingen om een verblijfsvergunning te krijgen.
Dramatisch
Zeker
voor een debuterende schrijver is het geen gemakkelijke opgave om
in een roman van 133 bladzijden zo veel verschillende maatschappelijke
problemen te behandelen. Van de lesbische liefde in een islamitische
maatschappij, via de Koerdische kwestie, tot en met de illegaliteit
in Nederland.
Toch
slaagt - de op het omslag van het boek achternaamloze - de schrijver
Vincent daar in, omdat hij duidelijk een verhaal te vertellen heeft
en dit in een simpele, heldere stijl doet. In dit boek tref je geen
misplaatste literaire pretenties of fundamentalistische politieke
overtuigingen aan, die bijvoorbeeld het Dagboek Van Een Vermiste
van Ayhan Uzala zo onleesbaar maakten.
Natuurlijk
is er wel wat aan te merken op Leven In De Marge. Zo heeft Vincent
iets te vaak de neiging om de feiten zo dramatisch mogelijk aan
te zetten om de lezer vooral maar mee te laten leven met de illegalen.
Ook maakt hij - waarschijnlijk om zo het boek, ondanks alle intriges
en ellende, zo kort en simpel mogelijk te houden - gebruik van een
bijna alwetende verteller, die je soms de indruk geeft dat je een
jeugdboek zit te lezen. Dit is echter zeker geen diskwalificatie:
van mij mogen ze dit boek morgen nog uitdelen aan alle brugklassers
van Nederland.
Tendensroman
De
genoemde literaire schoonheidsfoutjes passen misschien ook wel bij
de tendensroman die Leven In De Marge is. De schrijver wilde geen
literair meesterwerk schrijven, maar zijn lezers iets meedelen.
Hij wil zijn lezers het leven van een illegaal mee laten leven.
En in die opzet is Vincent, wat mij betreft, zeker geslaagd.
Toen
ik het recensie-exemplaar tussen mijn post vond, pakte ik het eigenlijk
alleen maar uit om even door te bladeren en in te schatten, wanneer
ik het kon lezen, maar nadat ik de eerste alinea's had gelezen,
greep het mij en legde het boek pas weg toen ik het uit had.
Behalve
inzicht in de problematiek van de illegalen, geeft het boek een
sterk beeld van het zichzelf zo tolerant en gastvrij vindende Nederland,
van de jaren voor de opkomst van Fortuyn, door de ogen van allochtonen:
'"Zelf mogen zij wel hun land bekritiseren", zei ze, "en op grond
daarvan menen ze zelfs dat ze kritisch zijn over hun eigen land.
Maar zodra een buitenlander zoals ik iets onaardigs over Nederland
zegt, veranderen zij volledig. Dan zeggen ze dat ik ongelijk heb,
het niet goed begrepen heb of het niet goed begrijpen kan. Of zelfs
dat ik maar naar mijn eigen land moet teruggaan als het daar beter
is."'
Signaal
Achter
de auteursnaam Vincent blijkt de Amsterdammer Vincent Etienne schuil
te gaan. Hij geeft al zo'n tien jaar cursussen Nederlands aan allochtonen.
In de beginjaren waren er onder zijn cursisten ook veel illegalen.
De plotselinge verdwijningen van illegale leerlingen en de levensverhalen
die achter hun illegale identiteit bleken te schuilen, inspireerden
hem midden jaren '90 om te beginnen met het schrijven van dit boek.
Toen
het hem in 1998 verboden werd om nog langer les aan illegalen te
geven, reageerde hij hierop met een protestbrief aan de schooldirectie.
Natuurlijk begreep hij dat deze brief niet veel uit zou maken en
dat de directie alleen maar de nieuwe overheidsregels uitvoerde.
Toch kon hij het niet laten om een signaal af te geven, dat hij
het er grondig mee oneens was.
Precies
zo'n signaal is ook dit boek, maar nu niet tegen de regelgeving,
maar tegen de beeldvorming, die met name de laatste jaren in de
Nederlandse politiek en media over illegalen is ontstaan.
Juist
daarom had Leven In De Marge het verdiend om bij een grotere uitgeverij
- met een groter lezerspubliek, maar ook een redacteur die de roman
bij had kunnen schaven - dan een printing-on-demand-service te verschijnen.
Nu is Leven In De Marge vooral een sympathiek persoonlijk signaal
van Vincent Etienne en kunnen we alleen maar hopen dat dit boek
zelf niet in de marge verdwijnt.
Carl
Versteeg
Vincent,
Leven In De Marge, Koopman & Kraaijenbrink Publishing, Delft,
2003. ISBN 90-75675-17-8. www.deuitgeverij.nl/ www.xs4all.nl/~vincente/
)
Naar
boven |