Uit:
Ravage #11 van 29 augustus 2003
Wereldwijd
opengesperde lenzen
Op
de fotomanifestatie Noorderlicht, die 7 september van start gaat,
verbindt een nieuwe generatie fotografen het alledaagse op kritische
wijze met de globalisering. Engagement mag weer in de fotografie.
Tien
jaar geleden zag de eerste Noorderlicht fotomanifestatie in Groningen
het levenslicht. Ter gelegenheid van dit tweede lustrum steekt Noorderlicht
in 'de Hommage' de loftrompet over fotografen die in de tweede helft
van de vorige eeuw beeldbepalend zijn geweest in documentaire fotografie.
Van
de 95-jarige meester van het zogenaamde 'beslissende moment' Henry
Cartier Bresson worden reisfoto's van Mexico uit 1934 en 1964 getoond.
Minder gepolijst, maar gevuld met veel emotie, zijn de beelden van
Ed van der Elsken. Uit zijn beroemde boek 'Een Liefdesgeschiedenis
in Saint Germain des Prés' (1956) wordt een selectie getoond.
Uniformiteit
In
de tentoonstelling 'Global Detail' laten veertig fotografen uit
binnen- en buitenland in driehonderd foto's zien hoe de wereld in
de greep is geraakt van het globaliseringsproces zoals die is bedacht
door voornamelijk mannen achter grote vergadertafels. De foto's
tonen hoe er op de wereld een zekere vorm van uniformiteit ontstaat
door logo's en communicatie middels mobiele telefonie.
Beelden
van de effecten van de oliewinning door Shell in Nigeria, de sloop
van olietankers in India, stills van gesloopte computers in China,
de 'nieuwe' armoede in Argentinië en de verrijzing van supermarkten
in Zuid-Afrika tonen wat er in de achtertuin van het rijke westen
gebeurt.
De
gebeurtenissen in het westen zelf worden ook uitgebreid belicht:
voorbijsnellende reclameboodschappen in de metro, de uniformiteit
van het stadsbeeld, nachtbeelden van illegale vluchtelingen, Car
Girls op autoshows, de soap The bold en the beautifull in Bulgaarse
huiskamers en de uniformiteit van Europese hypermarkets.
Andreas
Gefeller verbeeldt in zijn serie Soma een hyperrealistisch cleane
benadering van vakantieoorden. De verbeelding in vakantiefolders
wordt geminimaliseerd tot overzichtelijke beelden die voor iedereen
herkenbaar zijn, zoals stranden met parasols en strandstoelen in
een rechte lijn. De beelden zijn zowel utopisch als verbleekt. Wanneer
je de foto's ziet rijst de vraag: "zijn deze oorden echt of is de
foto bewerkt?"
Engagement
Ook
aan de globaliseringsbeweging wordt uitvoering aandacht besteed.
Het kritisch fotografencollectief Tendance Floue uit Frankrijk toont
acties van de globaliseringsbeweging. Andere fotografen laten vergaderkamers
voor en na een bijeenkomst zien en hermetisch afgegrendelde wijken
tijdens topontmoetingen.
Carol
Conde en Carl Beveridge uit Canada verslaan in hun serie Calling
the Shots de globaliseringsbeweging en de rol van de media. De serie
belicht verschillende aspecten, zoals demonstranten, politici en
persconferenties. Het spanningsveld tussen democratie en media,
burger en consument, attenderen en verzwijgen, wordt op een geënsceneerde
wijze in beeld gebracht.
Binnen
de hoofdexpositie 'Global Detail' zijn foto's te zien die nog niet
eerder in Nederland werden geëxposeerd. Ook worden er lezingen
georganiseerd over globalisering en fotografie. Daarnaast zijn er
op nog tientallen plekken in Groningen foto's te zien. Zoals die
van Erwin Olaf met een overzichtstentoonstelling in het Groninger
Museum en de Zweedse fotograaf Alb in Biblom met een serie over
de laatste kermisberen in Europa in het Natuurmuseum.
Ook
is er foto- en videowerk van kunstenaarscollectief Deeez! te zien,
zoals de serie GOLOGO over gebodypainte demonstranten en een verontrustende
serie over lege industriegebieden in Kunstzaal De Kapel in het voormalige
gekraakte RKZ.
Acht
jaar geleden werd tijdens de Noorderlicht tentoonstelling 'Vijftig
jaren van Toekomst' beweerd dat engagement niet meer van deze tijd
is. De betrokkenheid was veranderd van maatschappijkritisch naar
alledaagse en onderlinge, menselijke relaties. Gelukkig is er een
nieuwe generatie fotografen die het alledaagse met het globale weet
te verbinden en daar ook nog een kritische noot in weet aan te brengen.
Noorderlicht laat deze gunstige ontwikkeling zien en geeft een impuls
aan de reflectie op de grote en kleine wereld.
Jan
Kees Helms
Website:
www.noorderlicht.com
Naar
boven |