Uit:
Ravage #11 van 29 augustus 2003
Activisten
kunnen niet zonder mediastrategie
Next
Five Minutes
Van
11 tot 14 september vindt in Amsterdam de vierde editie van Next
Five Minutes plaats. Een internationaal festival over tactische
media met debatten, presentaties, performances, stedelijke interventies,
installaties en films. Ravage sprak met twee organisatoren over
tactische media in het post 'nine-eleven' tijdperk.
,,Iedereen
die geïnteresseerd is in politiek en experimentele cultuur
zou eigenlijk Next Five Minutes moeten bezoeken'', zegt mede-organisator
Eric Kluitenberg. ,,De opmars van Poetin in Rusland, Berlusconi
in Italië en Fortuyn in Nederland, maar ook de belangrijke
rol die CNN vervuld heeft in een serie van internationale conflicten,
tonen aan dat politiek zich in toenemende mate in de media afspeelt.''
De
media zijn het brandpunt van de politiek geworden en bepalen in
grote mate de inhoud van het maatschappelijk debat. Daarom kun je
volgens Eric als activist niet meer zonder mediastrategie. ,,Toch
is de discussie hierover in activistische kringen niet altijd vanzelfsprekend.
Wachten tot de media naar je actie of demonstratie komen, heeft
echter geen enkele zin meer. De andere kant - overheid, bedrijfsleven,
internationale organisaties, etc. - spendeert immers enorm veel
tijd en energie aan het bespelen van de media en ze zijn daar heel
effectief in.''
Volgens
mede-oprichter en -organisator Menno Grootveld is Next Five Minutes
(N5M) dé plek waar die mediastrategieën zo kritisch
mogelijk onderzocht worden door zowel activisten, kunstenaars, mediamakers
als kritische intellectuelen. ,,Het debat over mediastrategieën
in het post 'nine-eleven' tijdperk is noodzakelijker dan ooit. De
aanslagen op het WTC in New York waren een belangrijk moment. Niet
alleen voor de wereldgeschiedenis, maar ook voor media-activisten.
Met name door de manier waarop deze gebeurtenis werd opgepakt door
de mainstream-media en conservatieve krachten'', aldus Menno.
,,Die
laatsten bleken goed voorbereid op een gebeurtenis als die van elf
september en hebben deze onmiddellijk aangegrepen om een hele reeks
aan politieke veranderingen door te voeren en daarvoor de publieke
opinie te bespelen'', vult Eric aan. ,,Ik geloof absoluut niet in
samenzweringstheorieën die stellen dat men de aanslagen heeft
laten gebeuren om een bepaald politiek programma door te voeren,
maar je ziet dat de bereidheid om zo'n gebeurtenis te gebruiken
om een heel andere agenda te pushen groot is. De conservatieve krachten
waren veel beter voorbereid dan activisten en tactische mediamakers.''
Paniek
Bovendien
maakten deze conservatieve groepen gebruik van allerlei instrumenten
die door media-activisten ontwikkeld zijn. Zoals bijvoorbeeld het
gebruik van korrelige amateur video-opnames van de crash om de realiteitswaarde
ervan te vergroten.
Eric:
,,In eerste instantie werd vooral dit ruwe materiaal gebruikt om
de realiteit van de gebeurtenis te benadrukken. Vervolgens werden
de beelden steeds verder verfijnd zodat er tenslotte een gestroomlijnde
beeldvolgorde ontstond die steeds weer hetzelfde verhaal vertelde:
wij worden aangevallen en het is nu tijd om ons te verdedigen.''
Terwijl
conservatieve krachten razendsnel op de gebeurtenissen reageerden,
overheerste onder activisten verwarring en paniek. Naomi Klein schreef
een maand na de aanslagen dat het semiotisch landschap door de aanslagen
ingrijpend gewijzigd was en dat activisten zich daarom weer bezig
moesten gaan houden met essentiële zaken als onderwijs, gezondheidszorg,
buurtwerk en het ontwikkelen van concrete alternatieven voor het
mondiale kapitalisme.
,,Op
zich is deze reactie wel te begrijpen'', zegt Eric. ,,De globaliseringsbeweging
heeft zich de afgelopen jaren met succes gekeerd tegen de symbolen
van de macht - de logo's van het transnationale bedrijfsleven, topbijeenkomsten,
etc. - om zo het verhaal achter deze symbolen te vertellen. Plotseling
krijg je dan dit: een groep reactionaire fanatici die dezelfde tactiek
gebruikt om de WTC-torens, de ultieme symbolen van het westerse
kapitalisme, aan te vallen. Maar wel op zo'n destructieve wijze
dat het voor machtscentra heel gemakkelijk wordt om álle
aanvallen op symbolen verdacht te maken.''
Om
te voorkomen dat de gehele tactische mediascene en de globaliseringsbeweging
zou worden geassocieerd met terrorisme, lijkt het dan logisch om
het aanvallen van de symbolen van het kapitalisme maar even te laten
voor wat het is en zich met, zoals Klein het noemt, 'essentiële'
zaken bezig te gaan houden.
Eric:
,,Maar hoewel ze terecht schrijft dat je concrete alternatieven
voor de door het kapitalisme en de neo-liberale ideologie gedomineerde
wereld moet bedenken en realiseren, blijft het de vraag hoe je dat
in de openbaarheid krijgt? Hoe laat je dit zien als je die symbolen
niet gebruikt als manier om toegang te krijgen tot het politieke
debat? Naomi Klein kan dus wel zeggen dat het semiotisch landschap
gewijzigd is, maar het blijft nog steeds een semiotisch landschap,
ook als het veranderd is. Dus als je de openbaarheid in wilt, zul
je toch gebruik moeten maken van de taal die daarin circuleert.''
Camcorders
Tactische
mediamakers kunnen er daarom volgens Menno en Eric niet meer omheen
om na te denken over strategieën, het ontwikkelen van tactieken
alleen is niet genoeg. Vooral niet nu veel van de door hen ontwikkelde
tactieken door de mainstream media worden gebruikt.
De
eerste editie van Next Five Minutes in 1993 stond bijvoorbeeld voor
een groot deel in het teken van de camcorders die met name voor
de omwentelingen in Oost-Europa een grote rol hebben gespeeld. Door
met de videocamera direct iets te filmen en deze beelden via persbureaus
of andere kanalen te verspreiden kon je de 'werkelijkheid' laten
zien die in de beelden die de mainstream media uitzenden vaak verborgen
bleef of gemanipuleerd werd, zo was en is de gedachte. Nu zie je
deze directe manier van filmen als embedded reporting terug op CNN.
,,Deze
tactiek leidt op zichzelf dus niet tot andere visies op de maatschappij
of andere maatschappelijke verhoudingen'', zegt Eric. ,,Het moment
waarop dat voor mij meer dan ooit duidelijk werd, was toen tijdens
de recente oorlog tegen Irak BBC-reporter Simpson het bloed van
z'n tolk van de lens van z'n camera moest vegen omdat er een Amerikaanse
bom gedropt was in de groep waarin zij zich bevonden. Je kunt je
niet voorstellen dat je nog dichter op de gebeurtenissen zit...
Tegelijkertijd werden deze beelden onmiddellijk onderdeel van de
gecontroleerde beeldvorming. Natuurlijk hadden ze dat beeld liever
niet gehad, maar het wordt onmiddellijk geïntegreerd in een
totaalverhaal. Dat is de strategische dimensie aan de professionele
kant, zij gebruiken deze tactische mediatechnieken om hun eigen
verhaal te vertellen.''
Buurttelevisie
De
vraag wat voor strategieën media-activisten hier tegenover
kunnen stellen, loopt als een rode draad door het programma van
deze editie van Next Five Minutes. ,,Daarbij willen we niet een
eensluidend antwoord vinden, maar laten zien hoe verschillende groepen
daarmee omgaan'', zegt Menno. ,,In het debat over Indymedia gaat
het bijvoorbeeld over de vraag of dit een open publishing kanaal
moet blijven, of dat ze moeten 'professionaliseren' en een alternatieve
nieuwsvoorziening moeten worden die zich kan meten met de mainstream
media, waardoor men niet meer om de verhalen heen kan.''
Meer
nog dan over professionalisering zal er gesproken worden over de
noodzaak van open media. Dat wil zeggen, media die niet door een
kleine elite worden beheerd, maar waarin zoveel mogelijk stemmen
aan bod komen. Een goed voorbeeld zijn de kleine buurtgerichte tv-zenders
die nu in Italië actief zijn. Ze opereren als tv-piraten en
hebben vaak maar het bereik van een paar straten. Inmiddels vormen
ze een netwerk van talloze tv-zenders waarin materiaal circuleert.
,,Je
zou je kunnen voorstellen dat dit op een gegeven moment een het
gehele land bestrijkend netwerk wordt dat bestaat naast de officiële
distributiekanalen van Berlusconi'', zegt Menno. ,,Het interessante
is dat ze ook inhoudelijk uitzendingen maken waar wij in Amsterdam
in de jaren tachtig, toen hier nog een bloeiende alternatieve mediacultuur
bestond, nooit aan gedacht hebben. Deze uitzendingen schitteren
in hun eenvoud.''
Als
voorbeeld noemt hij 'de bakker om de hoek' en nog een aantal mensen
uit de buurt die naar hun mening over de oorlog in Irak gevraagd
wordt. ,,Dit levert een heel scala aan antwoorden op dat inhoudelijk
het gehele politieke spectrum bestrijkt en zowel iets zegt over
wat er in Irak gebeurt als over de wijze waarop ze die oorlog door
de mainstream media - in dit geval de zenders van Berlusconi - voorgeschoteld
krijgen. Het aardige is dat buurtgenoten een idee krijgen van wat
mensen in de buurt van iets vinden. Door op zo'n microniveau met
media bezig te zijn, gaat er ook op sociaal niveau in zo'n buurt
van alles gebeuren.''
Soortgelijke
buurtgerichte projecten zijn ook in Denemarken en Liverpool te vinden.
,,In deze Engelse stad maken bewoners van een oude flat in een buurt
met veel sociale problemen onder de naam Tenantspin (www.tenantspin.org)
webcastuitzedingen over bijvoorbeeld hun gevechten met huiseigenaren'',
vertelt Eric. ,,Het interessante van dit soort micromedia is dat
het sociale proces vooral ontstaat door het maken van deze uitzendingen,
meer nog dan door het bekijken ervan.''
Context
Volgens
Menno moeten dit soort initiatieven niet geïnterpreteerd worden
als een pleidooi voor een terugkeer naar het lokale. ,,Het gaat
er eerder om dat media-activisten zich weer bewust worden van de
context waarin ze werken. Activisten willen graag een boodschap
uitdragen en gaan heel enthousiast aan het werk, maar ze denken
vaak te weinig na over de context waarin die boodschap wordt uitgedragen
en op wie je je richt.''
Volgens
Eric heeft de opkomst van internet als publieksmedium er in de jaren
negentig toe geleid dat men zich vooral translokaal of internationaal
ging oriënteren. ,,De mogelijkheid om in contact te treden
met groepen elders op de aarde leek voldoende om te ontsnappen aan
allerlei lokale beperkingen. De internationale verbanden tussen
lokale groepen die hierdoor zijn ontstaan, hebben op bepaalde manieren
wel gewerkt, maar er niet toe geleid dat de lokale condities waaronder
mensen leven significant veranderen.''
Het
idee dat mensen zich door aansluiting te zoeken bij internationale
communicatienetwerken ook economisch beter zouden kunnen bedruipen
omdat ze daardoor toegang zouden krijgen tot internationale structuren
en markten, bleek onjuist. ,,Wel hebben internationale machten zoals
bedrijven en overheden door die communicatienetwerken veel meer
greep op het lokale gekregen. Het omgekeerde effect is dus uiteindelijk
veel sterker gebleken.''
Verantwoordelijkheid
Voor
N5M zijn veel groepen uitgenodigd die bewust hebben gekozen voor
het werken in een lokale omgeving en daar verantwoordelijkheid voor
nemen, zonder dat ze de internationale context uit het oog verliezen.
In
het Letse stadje Karosta heeft een groep Russische kunstenaars bijvoorbeeld
een internationaal cultuur en informatiecentrum K@2 gecreëerd.
Dit centrum bevindt zich in een aantal oude flatgebouwen temidden
van legerbarakken uit de Tsaristische tijd en een afgedankte Sovjet
marinehaven. Ze organiseren in dit afgelegen gebied samen met de
lokale bevolking diverse kunstprojecten en nodigen hiervoor allerlei
internationale gasten uit.
Eric:
,,Ze zouden gedurende een half jaar een workshop geven, maar vonden
dat ze hun verantwoordelijkheid moesten nemen en zijn op die extreme
plek gebleven. Er is daar een heel vitaal centrum ontstaan, geworteld
in de lokale gemeenschap. Het interessante is nu dat ze niet mogen
uitbreiden omdat er waarschijnlijk een NAVO-basis zal komen. Die
extreme periferie wordt nu plotseling weer brandpunt van een politieke
strijd omdat de VS haar bases verplaatsen van Duitsland naar de
oostgrens van Europa.''
De
strategie om verantwoordelijkheid te nemen voor de lokale context
vind je ook terug bij andere voor Next Five Minutes uitgenodigde
groepen zoals Cybermohalla uit Delhi in India. ,,Een mohalla is
een zelfgegroeide, gekraakte en dus ongeplande buurt'', legt Eric
uit. ,,Door middel van digitale medialaboratoria en met behulp van
vrije software worden pubers uit de buurt in staat gesteld hun eigen
leefomgeving in beeld te brengen. Een soortgelijk project Telecentros
opereert in de sloppenwijken van Sao Paulo.''
Hoewel
dit soort lokale initiatieven er altijd al zijn geweest, is het
nieuw dat ze opereren binnen de internationale mediacultuur. De
genoemde clubs maken bijvoorbeeld allemaal gebruik van open source
tools, de vrije beschikbare software die in internationaal verband
wordt ontwikkeld. ,,Men is zich dus in feite weer op de lokale context
gaan richten zonder de verbanden die na 1996 ten tijde van de internethype
zijn ontstaan door te snijden. De balans tussen het lokale en translokale
is weer terug'', aldus Menno.
Hybridisering
Naast
de herontdekking van de lokale context is ook de herwaardering van
traditionele media als video, radio en print een rode draad in deze
editie van Next Five Minutes. Omdat internet een vrij kanaal is
waar voor alternatieve media alles mogelijk is, bestaat het gevaar
dat het uiteindelijk een vrijruimte wordt dat geen enkel verband
meer heeft met de rest van de wereld.
Eric:
,,Het internet als getto, een Russische groep media-activisten heeft
zich bewust zo genoemd. Onder president Poetin is de gehele media
weer onder controle van de staat en enkele commerciële mediagiganten
gekomen. Alle vormen van kritische onafhankelijke media zijn verdwenen.
Alleen in het 'getto' internet kunnen ze nog zelf bepalen waar ze
over praten. Op het moment dat ze toegang zoeken tot tv, of radio
of kranten wordt hen de pas afgesneden. Dat model dreigt wereldwijd.''
Een
manier om uit dat getto te breken is door internet te verbinden
met andere media. ,,Juist die verbinding kan heel productief zijn'',
meent Eric. ,,We willen daar de nodige nadruk op leggen. We moeten
af van die eenzijdige nadruk op internet en meer toe naar wat wij
noemen de hybridisering van media, het gelijktijdig gebruik van
print, radio, tv, internet en de straat.''
,,Next
Five Minutes gaat over alle media'', benadrukt Menno. ,,Tactische
media betreft niet een bepaald soort medium, maar een bepaalde houding
ten aanzien van media. Het gaat om het plezier om te experimenteren.
Daarom is die verbinding tussen kunstenaars en activisten ook zo
belangrijk.''
Bustours
Op
het festival zullen daarom naast de presentaties en discussies diverse
installaties te zien zijn en stedelijke interventies en performances
plaatsvinden. Zo is er bijvoorbeeld een avond in Paradiso gewijd
aan hiphop als stem van verzet en een dance-avond in de Melkweg
met alleen vrouwelijke dj's omdat vrouwen ondervertegenwoordigd
zijn in de elektronische muziek en dj-cultuur. De Russische groep
Archeopteryx zal het flatgebouw Geldershoofd in de Bijlmer inpakken
door er levensgroot het internationaal bekende label "Handle with
care" op te schilderen.
Menno:
,,Hiermee verwijzen ze niet alleen naar de Bijlmerramp die tien
jaar geleden plaatsvond toen een Jumbo Jet zich in een van de flats
boorde, maar ook naar het feit dat deze flat als gevolg van de herstructurering
van deze wijk zal worden gesloopt. Voor de legale bewoners zal er
vervangende woonruimte worden gezocht, illegale bewoners moeten
het uiteraard zelf maar uitzoeken.''
Menno
hoopt in een van de vier bustours die op het programma staan zowel
de Bijlmer als de tuinsteden van Nieuw West aan te doen waar soortgelijke
herstructureringsprogramma's aan de gang zijn. ,,Ik hoop zo duidelijk
te maken hoe Amsterdam door haar woningbouwbeleid het karakter van
die wijken verandert en hele bevolkingsgroepen marginaliseert cq.
de stad uitschopt.''
Andere
bustours zullen gaan langs voormalige kraakpanden en plekken in
de periferie waar voorheen bloeiende culturele vrijplaatsen waren,
maar nu luxe appartementen en kantoren staan. Ook een tour langs
media-panden waarin zich bijvoorbeeld vrije radio's bevinden staat
op het programma.
Menno:
,,Op die manier willen we Next Five Minutes verbinden met de lokale
context. De eerste editie van het festival is destijds georganiseerd
door Amsterdamse media-activisten. Hoewel er in deze stad nog steeds
initiatieven zijn op dat gebied, is de link met Next Festival Minutes
vrijwel afwezig. Het zou mooi zijn als we die weer zouden kunnen
herstellen.''
Freek
Kallenberg
Meer info: www.n5m4.org
Naar
boven |