Uit:
Ravage #13 van 10 oktober 2003
Het
beloofde land
Een
recensent van de The New York Times beschrijft films over illegale
immigranten als angstaanjagendste actiefilms. 'In This World', van
de Britse regisseur Michael Winterbottom is hiervan een mooi voorbeeld.
Maar ook Dirty Pretty Things komt in deze richting.
Met
een aantal digitale videocamera's, een script geschreven door Toni
Grisoni en een kleine crew ging regisseur Winterbottom op pad met
twee jonge Afghaanse vluchtelingen, Jamal Udin Torabi en Enayatullah,
die min of meer zichzelf spelen in het semi-documentaire drama.
De
twee verlaten een vluchtelingenkamp in Peshawar, Pakistan, om met
behulp van mensensmokkelaars via Iran, Turkije, Italië, het
beruchte Sangatte vluchtelingenkamp in Noord-Frankrijk naar Londen
te reizen. Gedurende deze nachtmerrieachtige helletocht in verstikkende
vrachtwagencontainers wordt de kijker met behulp van een voice-over
en digitale landkaartjes op de hoogte gehouden waar beide hoofdpersonen
zich exact bevinden.
De
landschappen tussen Pakistan en Turkije lijken onderling inwisselbaar,
bergen, onmetelijke woestijnvlaktes, een ware hel op aarde. De trillende
digitale videobeelden geven de film een emotionele kracht waar de
kijker zich moeilijk van los kan rukken.
Dat
de film, winnaar van de Gouden Beer op het Filmfestival van Berlijn
dit jaar, niet zozeer een politiek traktaat over de rechten van
asielzoekers is, maar eerder een verdediging van het recht op een
menswaardig bestaan, stemt extra tot nadenken. De tragische vondst
van 58 dode Chinese immigranten in een vrachtwagencontainer in Dover
in juni 2000 was voor regisseur Winterbottom en zijn scenarist een
stimulans om de complexe problemen rond illegale immigratie te ontrafelen.
Je
kan dan niet om de hypocrisie heen dat illegale immigranten worden
onderverdeeld in politieke vluchtelingen en economische migranten.
Zo zijn beide hoofdpersonen in de film zowel op de vlucht voor het
geweld in Afghanistan, als voor de explosieve situatie van Afghaanse
vluchtelingen in Pakistan. Maar zodra ze zich in een Westeuropees
land melden worden ze als economisch migrant gezien.
Natuurlijk
hebben de families van de jonge mannen het gigantische bedrag voor
de mensensmokkelaars niet voor niks voorgeschoten en willen ze meedelen
in het gedroomde betere leven in het rijke Westen. Maar of dat beloofde
land, Engeland of welk westers land dan ook zo gastvrij is voor
deze illegalen is de vraag, want armoede en uitbuiting liggen eerder
voor de hand dan het aardse paradijs.
Organen
Dirty
Pretty Things van de Britse regisseur Stephen Frears begint waar
In This World ophoudt. Deze film gaat over de strijd om het bestaan
van illegale immigranten in het beloofde land, Engeland. Het is
een chique film die veel minder inleefbaar het lot van illegalen
weergeeft dan het rauwe, compromisloze In This World.
De
handeling speelt zich in en rond een hotel af waar de illegale Nigeriaanse
immigrant Okwe, gespeeld door de briljante Chiwetel Ejiofor, als
hotelreceptionist betrokken raakt in de lugubere handel van organen
in ruil voor valse papieren.
Het
meest geslaagde van deze film is dat de makers een parallel universum
hebben gecreëerd van een illegale samenleving met eigen wetten
en gebruiken. De overduidelijke metafoor van arme sloebers die hun
organen, zoals nieren, verkopen voor valse papieren lijkt eerder
een slimme scenariotruc dan waarheidsgetrouw. Toch maakt dit horrorscenario
de film tot een spannende politieke film, die daarom meer publiek
zal trekken, dan het meesterstukje van Michael Winterbottom.
Ulrik
van Tongeren
Dirty
Pretty Things draait vanaf 9 oktober in de bioscopen
In
This World vanaf 16 oktober
Naar
boven
|