Uit:
Ravage #13 van 10 oktober 2003
'Geef
mensen een gezicht'
Ze
zet zich al meer dan tien jaar in voor illegalen. Sinds drie jaar
werkt ze bij de vluchtelingenorganisatie Prime in Den Haag. Een
gesprek met Petra Schultz, een bevlogen activiste.
Petra
Schultz (33) groeide op in een vrij links gezin. Al op jonge leeftijd
bracht haar geschiedenisleraar haar bij dat ieder mens wel eens
racistische gedachten heeft. ,,Daarmee wilde hij laten zien dat
racisme niet alleen iets is van andere mensen, maar iets dat in
de hele maatschappij een rol speelt. Hij wilde laten zien dat iedereen
in staat is om vooroordelen te hebben.''
Tijdens
haar studie HBO-J, ze was toen 22, liep ze een jaar stage bij een
Blijf-van-mijn-lijf-huis in Den Haag. Daar weigerden ze destijds
vrouwen zonder verblijfsvergunning op te vangen, omdat het opvangcentrum
anders geen subsidie meer zou krijgen van de overheid. Dat ging
Petra te ver.
,,Er
werd tegen die vrouwen gezegd dat ze gedurende de jaren waarin hun
asielaanvraag werd behandeld het maar moesten zien vol te houden,
ondanks de mishandelingen. Ik vond dat niet kunnen, zo erg. Ik wilde
hen in contact brengen met ondersteunende organisaties van illegalen.
De leiding verbood me dat, want dat was strafbaar. Ik ben toen gestopt
met mijn stage en studie.''
Nadat
ze op kerstnacht 1992 in Leiden had deelgenomen aan een fakkeloptocht
tegen de criminalisering van illegalen, sloot ze zich aan bij de
lokale organisatie Fabel van de Illegaal. Ze heeft zich drie jaar
voor de Fabel ingezet waarna ze bij Prime in Den Haag is gaan werken.
Prime
ondersteunt illegalen; zorgt voor medische hulp als dat nodig is,
voor geld voor scholing voor kinderen, of regelt onderdak. Daarnaast
voert men actie. ,,Het is belangrijk om beide te doen. Met de acties
voor witte illegalen hebben we voor een grote groep legalisatieregelingen
kunnen afdwingen.''
Zijn
je ervaringen bij Prime succesvol, of loop je wel eens tegen de
klippen op?
,,Een
aantal acties is zeker succesvol geweest, vooral de acties die we
in samenwerking de met de Fabel van de Illegaal deden. Uit het kerkasiel
voor Iraniërs bijvoorbeeld is uiteindelijk een legaliseringsregeling
voortgekomen, mede door alle protesten van de verschillende organisaties.
De hongerstakingen van witte illegalen hebben we ook gesteund. Hierdoor
hebben rond de 2300 mensen een verblijfsvergunning gekregen. Maar
een heleboel mensen ook niet, dat is de keerzijde van de legaliseringsregeling.
,,De
verharding en verrechtsing van het beleid houd je niet meer tegen.
Steeds meer mensen worden direct vanuit de aanmeldcentra op straat
gegooid. Vroeger gebeurde dat bij drie procent, nu bijna in tachtig
procent van de gevallen. Uit het hele land komen mensen naar ons
toe die op straat zijn gezet. Daar word je wel eens wanhopig van.
We hebben niet de capaciteit om zoveel mensen op te vangen. Dat
betekent dat vrouwen met kleine kinderen in de deuropening blijven
zitten, in de hoop dat je ze toch helpt. Dat is heel naar.
,,Voor
een aantal mensen kunnen we wel veel doen. We beschikken over een
goed netwerk van artsen, apothekers en fysiotherapeuten. Er zijn
contacten met organisaties die onkosten voor schoolgaande kinderen
betalen, ongeacht of ze een verblijfsvergunning hebben. We doen
veel, maar het is zelden genoeg. In feite kunnen we alleen iets
doen, als er juridisch gezien iets te doen valt. Deze mensen hebben
gewoon een verblijfsvergunning nodig!
,,We
proberen het leven voor hen zo draaglijk mogelijk te maken. We zorgen
er voor dat mensen die bepaalde rechten hebben, deze ook daadwerkelijk
krijgen, dat de kinderen naar school blijven gaan. De leerplicht
geldt ook voor kinderen zonder verblijfsvergunning, maar als de
schoolboeken niet betaald worden en er geen woonruimte is, dan is
het wel een erg uitgehold recht. We discussiëren vaak met de
scholen. Met lagere scholen gaat dit vrij goed, met de middelbare
scholen is dit al weer een stuk moeilijker.
,,Daarnaast
voeren we acties, zodat deze mensen een gezicht krijgen en de gevolgen
van het Nederlandse beleid, de uitzettingen, in het nieuws komen.
Krijg
je weleens kritiek van vluchtelingen, of zijn ze je allemaal dankbaar?
,,Vanochtend
kwam er nog iemand bloemen brengen, omdat ze tijdelijk op een kamer
kan verblijven. Maar sommige mensen willen geld hebben. Geef je
ze dat niet, dan worden ze boos, of ze gaan smeken, huilen. Sommige
wanhopige mannen komen bij ons met messen en verwonden zichzelf,
als laatste mogelijkheid om hulp te krijgen.
,,Mensen
die ons langer kennen accepteren onze beperkingen. Maar degene die
hier voor het eerst komt denkt veelal dat we de volgende rijke organisatie
zijn in de reeks die ze eerder al hebben bezocht. We zijn geen rijke
organisatie. We krijgen ons geld van andere clubs, zoals kerkelijke
instanties. We beschikken over een heel klein eigen budget.
In
hoeverre neem je de beslommeringen van dit werk mee naar huis?
,,Steeds
minder. Toen ik in het Blijf-van-mijn-lijf-huis werkte en een van
de bewoners naar een ander adres moest, ging ik altijd mee, hielp
met de koffers, ik wees ze de weg. De mensen die het werk al langer
deden, zeiden me toen al dat ik niet altijd zo zou blijven. Natuurlijk
verander je. Ik heb de tijd niet meer om met iedereen mee te gaan,
al zou ik willen. Daar leer je mee omgaan. Je moet accepteren dat
je je uiterste best hebt gedaan. Ook al betekent dat in sommige
gevallen dat je niets hebt kunnen bereiken. Je moet dan niet proberen
om je verantwoordelijk te voelen wanneer het niet gelukt is.
,,Uiteindelijk
draag je ook verantwoordelijkheid voor de organisatie. Je moet zorgen
dat de boel niet failliet gaat. Ik kan alles wat we op de giro hebben
staan wel uitdelen, maar dan is het gewoon einde verhaal voor Prime.
Dat is geen optie, want dan wordt niemand meer geholpen.
Je
bent in Den Haag betrokken bij een initiatief waarbij vrouwelijke
illegalen maandelijks bij elkaar komen voor een gezamenlijke maaltijd.
Wat is het idee erachter en hoe wordt het door vrouwen ervaren?
,,Er
komen niet alleen illegale vrouwen op deze maaltijd af, ook legale.
Het is een ontmoetingsplek. Voor de illegale vrouwen is de wederzijdse
herkenning heel belangrijk. Het gevoel dat het niet alleen jou overkomt,
maar ook andere vrouwen. Deze vrouwen zijn door iedereen in de steek
gelaten; door hun man, door de overheid die ze niet wil opvangen.
Dat geeft een enorm gevoel van machteloosheid, waarom overkomt mij
dit? Sommige vrouwen ervaren dit als een straf van God.
,,Of
het door de vrouwen zo wordt ervaren? De een wil vooral een maaltijd.
Op het moment dat mensen bezig zijn met overleven, willen ze vooral
eten. Anderen willen graag hun verhaal kwijt.
In
hoeverre criminaliseert Nederland vluchtelingen?
,,Deels
door steeds minder mensen op te vangen, en door steeds meer mensen
die nog in procedure zijn op straat te gooien. Hierdoor ontstaat
de indruk dat deze mensen illegaal zijn, maar vaak hebben ze nog
een tweede asielprocedure lopen. Mensen die illegaal zijn, worden
als criminelen afgeschilderd.
,,Er
heeft een enorme verharding plaatsgevonden. Men vindt het steeds
normaler dat iedereen op straat rondzwerft, wordt uitgezet of maandenlang
in detentie wordt gehouden.
Vanweg
je werk volg je politiek Den Haag al ruim tien jaar. Welke politici
hebben er de afgelopen jaren op het terrein van het asielbeleid
een potje van gemaakt. Zijn er ook politici waar je wat aan hebt
gehad?
,,Degene
die er een potje van gemaakt hebben, zijn voornamelijk de staatssecretarissen
van de PvdA geweest. Die hebben de verharding ingevoerd. Vroeger
werden mensen opgevangen zodra ze een aanvraag indienden die in
behandeling werd genomen, tegenwoordig moeten deze mensen op straat
hun antwoord afwachten. Dat is een onmogelijke situatie. De rechten
van vluchtelingen worden niet afgeschaft, maar in de praktijk heb
je er niets aan.
,,De
invoering van de koppelingswet is hier een voorbeeld van. Mensen
krijgen sinds 1992 geen sofinummer meer als ze geen verblijfsvergunning
hebben. Behalve de leerplicht en het recht op rechtsbijstand hebben
illegalen nauwelijks nog rechten. Die verharding is in de loop der
jaren steeds verder toegenomen. Alleen politici van GroenLinks en
de SP willen nog wel eens helpen, door kamervragen te stellen en
moties in te dienen.
Luisteren
politici naar de argumenten die jullie als buitenparlementaire groep
te berde brengen?
,,Steeds
minder. Toen in 1997 bleek dat de door Nederland uitgezette Iraniërs
in het land van herkomst in de problemen waren gekomen, ongelukken
hadden gehad, kwamen er vragen over in de Kamer. Er werden aparte
hoorzittingen gehouden. Onlangs belandde een door Nederland uitgezette
Turk in Turkije in de gevangenis. Ik kan niet zeggen dat de Tweede
Kamer nu op zijn kop staat. Er worden wat vragen gesteld, er verschijnen
wat krantenartikelen. Het wordt allemaal vrij normaal gevonden.
De schuld wordt nu meer bij de uitgezette vluchteling gelegd. Dat
een uitgezette vluchteling in de problemen komt lijkt in Nederland
vergeleken te worden met een soort van bedrijfsongeval.
Binnen
de linkse actiebeweging leven opvattingen die in deze maatschappij
door velen als onrealistisch worden beschouwd. Bijvoorbeeld omdat
ze onuitvoerbaar zijn. Ik leg je een paar van deze idealistische
opvattingen voor met de vraag of je ze al dan niet deelt. De eerste:
'Niemand vlucht vrijwillig...'
,,Ik
denk dat dat waar is. Je gaat niet vrijwillig weg. Je gaat weg uit
angst, of dat nou voor de regering is, of voor een burgeroorlog.
Als mensen er voor kiezen om hier illegaal met bijna niets te leven
in plaats van terug te keren naar hun land van herkomst, dan hebben
ze ontzettend goede redenen om hier te zijn.
'Er
is geen verschil tussen een economische en politieke vluchteling...'
,,Economie
en politiek zijn natuurlijk heel nauw met elkaar verweven. Waar
bepaalde bevolkingsgroepen worden uitgesloten van de economie van
een land, heeft dat ook te maken met politieke uitsluiting. Zowel
de motieven van de gastarbeider, als die van de echte vluchteling
die onder het verdrag van Genève valt, zijn economisch en
politiek. Waarom zijn sommige landen arm, en sommige rijk? Het is
de politiek van het IMF die voor de economie van bepaalde landen
destructief is. Zo zie je dat op wereldschaal en binnen landen de
economische en politieke problematiek dusdanig met elkaar samenhangen,
dat onderscheid moeilijk te maken is.
'Geen
mens is illegaal...'
,,Daar
ben ik het helemaal mee eens. Mensen worden illegaal gemaakt, je
wordt niet illegaal geboren. Je komt in Nederland en afhankelijk
van de laatste wetswijzigingen heb je al dan niet het recht op een
(tijdelijke) verblijfsvergunning. Zo'n stellingname wil zeggen dat
het een keuze is van de overheid, het is niets meer dan dat.
'Open
grenzen voor iedereen...'
,,Die
is moeilijk. Inhoudelijk gezien ben ik het daar mee eens. Waarom
hebben wij meer recht om hier te zijn dan een ander? Zeker als je
je bedenkt dat wij een deel van onze rijkdom vooral te danken hebben
aan het feit dat andere mensen die niet hebben.
,,Aan
de andere kant wordt er ook wel gezegd, dat het er niet beter op
wordt als je de grenzen voor iedereen open gooit. Ik weet het niet
zo goed. Als je veel mensen hier laat komen, gaat ons sociale zekerheidsstelsel
kapot. Of er komen zoveel mensen, dat de xenofobie de overhand krijgt.
Het creëert chaos, en wellicht een steeds extreem rechtser
stemmend Nederland. Ik vind dit echt moeilijk. De pest is dat een
gezonde man van dertig hier wel een tijdje kan werken, maar vrouwen
met kinderen of mensen die ziek zijn dat kunnen vergeten. Hier staat
de behoefte van onze economie centraal.
,,Ik
neig naar open grenzen en we zien wel wat er van komt. Misschien
gaan mensen nadenken over armoede als ze het voor hun neus zien,
en gedwongen worden er iets mee te doen. Het is heel makkelijk te
weten dat er mensen aan de andere kant van de wereld arm zijn, maar
als we de tv uitzetten, vergeten we het weer. Veel mensen kunnen
het zich permitteren om niet naar deze problematiek om te kijken.''
Marina
Groen
Prime,
Stationsweg 62, 2515 BP Den Haag. Tel 070 3050415.
Naar
boven
|