HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  On the Road
 

24 mei 2012

Genoeglijke onderhoudende film, gebaseerd op de gelijknamige bestseller over de beatnik-generatie van begin jaren '50. Met schitterend camerawerk van Eric Gautier en fantastisch production design van Carlos Conti.


Eindelijk is er dan de verfilming van Jack Kerouac's klassieke beatroman On the Road uit 1957. De Braziliaanse regisseur Walter Salles is een specialist in het maken van road movies, The Motorcycle Diaries uit 2004 is daar een voorbeeld van. In die film reist de jonge Che Guevara met zijn motor door het Latijns-Amerikaanse continent. Zijn tochten werden ingegeven door sociale bewogenheid.

In On the Road reist een stel beatniks in een auto dwars door de Verenigde Staten. De hoofdpersonen zijn bezig aan een zoektocht naar het onbekende, maar vooral met het beleven van seks, drugs en jazz. Walter Salles heeft een film gemaakt die er fraai uitziet, met veel schitterende shots van Amerikaanse landschappen. Bovendien is het een overtuigende verbeelding van het Amerika in de jaren 1949 tot en met 1951.

De personages worden met verve vertolkt door een stel jonge Amerikaanse acteurs. Sam Riley speelt Jack Kerouac, in de film Sal Paradise genaamd. Garrett Hedlund vertolkt Neal Cassaday, in de film Dean Moriarty geheten. Hun onderlinge relatie staat centraal. Camille (Kirsten Dunst) en Marylou (Kirsten Stewart) zijn de door Dean slecht behandelde vrouwen in het verhaal, terwijl Tom Sturridge diens versie van de beroemde beatnik-dichter Allen Ginsberg neerzet.

Dean is de charismatische wildebras, die alles doet wat God verboden heeft. Sal, die een mateloze bewondering voor zijn reisgenoot heeft, is de stille verlegen jongen die zijn notitieboeken vol krabbelt met wat ooit het boek On the Road zal worden. De film is een visueel genot om naar te kijken. Kosten noch moeite zijn gespaard om een authentiek beeld weer te geven van die tijd, de morsige jaren na de Tweede Wereldoorlog.

Toch valt On the Road ook enigszins tegen. De film heeft weinig plot. Er is eerder sprake van een optelsom van episodes dan van een meeslepend verhaal. De bijna homo-erotische relatie tussen Sal en Dean bezorgt de vertelling nog een zekere spanning, maar het hectische ritme van het proza van Kerouac uit het gelijknamige boek hebben de makers niet aan de film mee kunnen geven.

Eigenlijk is de film te braaf geworden. Zelfs de orgieën met seks en drugs doen de vlam niet in de pan slaan. We zien te weinig van de woeste opstandigheid van de beatgeneratie, al wordt de rusteloosheid van de jonge helden goed getroffen. Het deel van de film waarin Viggo Mortensen opduikt als de schrijver William Burroughs is nog het meest overtuigend. Had de hele film maar die magische gekte mee gekregen die door Mortensen zo briljant wordt verbeeld.

Merkwaardig ook dat Salles zijn sociale bewogenheid in het geheel niet in de film verwerkt heeft. Om die reden lijken de avonturen van de beatniks soms te veel op die van een stel verwende pubers. De Amerikaanse regisseur Francis Ford Coppola bezat al jaren de rechten van On the Road, hij heeft deze film dan ook mede geproduceerd. Misschien had Coppola in zijn jonge jaren wél de kolkende en spannende verfilming gemaakt van het boek waar zo lang naar uitgekeken is.

Ulrik van Tongeren


On the Road (Cinéarte, 2012), nu in de bioscopen.



Meer filmrecensies uit 2012

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:



Home


 

.

.