HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Elles
 

9 mei 2012

Elles heeft het uitdagende uitgangspunt dat iedere vrouw, of ze nu een jonge prostituee is of moeder, zichzelf prostitueert. Dat uitgangspunt heeft een rommelige film met een feministische lading opgeleverd.


Met een onderwerp als prostitutie kun je als filmmaker werkelijk alle kanten op. Een prikkelende voyeuristische blik op het leven en werk van prostituees maken bijvoorbeeld, dat is de min of meer romantische aanpak. Of een verhaal vanuit feministisch perspectief, over de wijze waarop vrouwen binnen deze branche uitgebuit kunnen worden. De Frans-Poolse coproductie Elles van de Poolse filmmaakster Malgoska Szumowska maakt min of meer gebruik van beide invalshoeken.

De film belicht 24 uur uit het leven van een bourgeois vrouw, tevens moeder. Anne (Juliette Binoche) is journaliste en schrijft een artikel voor het blad Elle over studentes die zich prostitueren om hun studie te kunnen betalen. Tegelijkertijd moet Anne voor haar gezin zorgen, en onder meer een uitvoerige maaltijd verzorgen voor een zakendiner van haar echtgenoot.

Door de interviews die Anne heeft met de studentes Charlotte (Anäis Demoustier) en Alicja (Joanna Kulig) raakt ze in de war over haar eigen seksualiteit. Zij begint zichzelf af te vragen hoe het gesteld is met haar eigen bourgeois bestaan. Prostitueert Anne zich niet evenzeer als de twee jongen vrouwen die hun lichaam verkopen?

Dat kan door de goede verstaander uit de film gepeurd worden, terwijl die vragen nogal verwarrend verbeeld worden. Waarom huilt Anne na een potje masturberen op het toilet? Tegenover het woelige emotionele bestaan als huisvrouw staan de verhalen van de studentes, die in wezen interessanter zijn dan het behaagzieke gedrag van Anne. De vrouw verliest namelijk haar journalistieke distantie tot haar onderwerp. Ze gedraagt zich alsof ze een soort zuster wordt van de jonge vrouwen.

Anne raakt namelijk geheel betrokken bij de problemen van de studentes. Misschien is dat de feministische boodschap, zitten vrouwen allemaal in hetzelfde schuitje, of ze nou hoer zijn of iets anders. Natuurlijk moeten ze elkaar ondersteunen. De conclusie dat alle mannen zielige hoerenlopers zijn, is dan ook niet ver weg. Het is allemaal kort door de bocht. Het had een interessante film kunnen opleveren, maar het hinkt op teveel gedachten, Elles is te chaotisch om te kunnen boeien.

De interviews met de studentes zijn in de vorm van flashbacks in de film verwerkt. Evenals de seksscènes, waarin de studentes met een bonte stoet tamelijk walgelijke mannen seks bedrijven, inclusief plasseks. Die scènes hebben iets voyeuristisch. Passen die wel in een serieuze aanklacht tegen prostitutie, is dan de vraag. De Franse actrice Juliette Binoche geeft zich altijd met huid en haar over aan de rol die ze speelt, ook in Elles speelt ze die prima. De film is ronduit behaagziek en zeker geen vlammende aanklacht geworden tegen prostitutie.

Ulrik van Tongeren


Elles (Wild Bunch, 2011), vanaf 10 mei in de bioscopen.



Meer filmrecensies uit 2012

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:



Home


 

.

.