HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  De prijs van het reizen
 

29 februari 2012

Anne-James Chaton is een Franse dichter. Zijn samenwerking met Andy Moor leidt terug tot ergens in 2005. Chaton en The Ex, waarvan Moor één van de gitaristen is, stelden samen het boek en cd In the event samen. Ik was direct verliefd op de staccato stem van de Fransman.

Op dit moment werken Chaton en Moor voor het label Unsound aan de serie Transfer, bestaande uit zeven singles waarin het thema reizen op verschillende manieren wordt belicht. Reisverhalen zijn geliefd en spreken tot de verbeelding. Het duo Chaton en Moor doet het op geheel eigen wijze en geeft het reizen een extra dimensie door middel van hun creatieve benadering.

Begin vorig jaar verscheen hun eerste single, getiteld Departures. Volgens het Frans reisbureau is niet iedere reis zonder gevaar. De toerist wordt goed op de hoogte gebracht over de politieke situatie en mate van veiligheid binnen de verschillende reisbestemmingen. Het nummer begint als het geluid van de fluit van een stoomtrein ergens ver weg. Een geloopte stem en repeterende gitaarklanken zorgen voor een onheilspellende sfeer. Hoe veilig is het eigenlijk op deze wereld?

Kant B is opener qua sfeer. Een doorgaande beat en handclap en de stem van Chaton die het reisverhaal van Jules Verne als uitgangspunt neemt. Dit nummer neemt een aparte plaats in binnen de serie, omdat hier het gitaargeluid van Moor ontbreekt. Maar qua stemmige sfeer past het nummer prima binnen Transfer.

De tweede single, Princess in a car, neemt de luisteraar mee in de auto, zoals de laatste rit van prinses Diana die eindigde met een fataal ongeluk. Chaton declameert op monotone toon een opsomming van Diana's laatste activiteiten. Zijn stem wordt in eerste instantie ondersteund door traag gitaarspel en prachtige beats van Yannis Kyriakides. Een versneld tussenstuk eindigt met repeterende stemmen en gitaarpartijen.

Kant B is sneller en optimistischer van toon. Chaton noemt alle auto's op die Grace Kelly in bezit heeft gehad, met als laatste de Rover P36500S, waarmee zij net als prinses Diana een dodelijk ongeluk heeft gekregen. De stem van Chaton wordt afgewisseld met samples van de stem van Grace Kelly.

One day I will fly away… Nee, dat nummer is niet een inspiratiebron geweest voor de derde single Flying Machines. Stemmen van piloten en verkeersvluchtleiders uit de black box openen het nummer Un Histoire De L'Aviaton en zorgen voor een onheilspellende geluidslaag waarin Chaton in alle rust de data opleest wanneer vliegtuigen zijn neergestort. In hetzelfde trage ritme worden de gitaartonen toegevoegd.

Kant B begint spannend met ritmische gitaargeluiden die worden geloopt en overlopen met de bekende staccato riffs van Moor. Geen enkel ritmisch instrument komt er aan te pas, maar de diverse geluiden uit de gitaar van Moor weten een compleet drumstel te creëren. Chaton brengt wederom een opsomming te berde. Deze ritmiek en selectie van teksten bevalt mij goed. Voor dit nummer heeft hij zich laten inspireren door Carnet sul volo van Leonardo da Vinci. Chaton verhaalt over verschillende aerodynamische bewegingen.

De 7 inches komen uit samen met een prachtig vormgegeven poster. Tot nu toe een geslaagd project, waarmee dromen en nachtmerries rondom reizen prachtig worden verhaald. Historie, poëzie en geluid vallen naadloos samen en zorgen voor een inspirerende reflectie.

Jan Kees Helms


Meer Knars 2012

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:



Home


.

.