HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

  War Horse
 

11 februari 2012

Als Steven Spielberg een film maakt over de belevenissen van een paard in de Eerste Wereldoorlog dan zal dat wel een tranentrekker zijn, zo is de eerste gedachte. Films waarin dieren een centrale rol spelen, hangen meestal tegen het sentimentele aan.

Maar Spielberg stelt niet teleur. Oké, War Horse is wel degelijk een tranentrekker van de eerste orde, maar tevens een imposant epos over trouw, loyaliteit en de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. Na het manische The Adventures of Tintin, de verfilming van Kuifje, is de Amerikaanse regisseur weer teruggekeerd bij datgene waar hij het best in thuis is, het grootschalig episch filmwerk.

Spielberg is altijd een bewonderaar geweest van groots opgezet spektakel. Hij liet zich onder meer door het werk van de regisseurs David Lean en John Ford inspireren. Het uitzinnige en intense visuele palet van War Horse herinnert aan de films van deze twee grootmeesters. Het is geen digitale trukendoos geworden, maar een op 35 mm gedraaid ouderwets simpel verteld verhaal. Het scenario van War Horse is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Michael Morpugo. Lee Hall en Richard Curtis schreven het scenario. Elementen uit de theater-adaptie van het boek werden mede in de film verwerkt.

Het begint in het Engelse Devon in 1914 waar een drankzuchtige boer, gespeeld door Peter Mullan, een paard koopt om zijn akkers om te ploegen. Joey is echter geen ploegpaard maar een volbloed hengst. Albert (Jeremy Irvine), de jonge zoon van de boer, weet het dier te temmen. Er ontstaat een liefdevolle relatie tussen het paard en de jongen, totdat de Eerste Wereldoorlog toeslaat. Joey wordt door een kapitein van het Engelse leger gekocht en naar noord-Frankrijk getransporteerd.

Later neemt de jongen zelf deel aan het oorlogstoneel. Dat het paard en de jongen elkaar weer zullen treffen, is waar War Horse feitelijk om draait. Dat zorgt voor de emotie, het geeft de uiterst sentimentele lading van de film weer. Bovendien komt hier het klassieke Spielberg-thema van het gebroken gezin om de hoek kijken. Joey en Albert moeten herenigd worden om het boerengezin in Devon weer tot een eenheid te maken. De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zijn overtuigend geënsceneerd door Spielberg. Het ouderwetse met man en paard aanvallen door de Engelsen wordt met Duitse machinegeweren effectief gedwarsboomd.

Hoe het Engelse kanonnenvoer wordt afgeslacht, is uiterst indrukwekkend verfilmd. Vooral de scene waarin paard Joey in het niemandsland tussen de linies belandt en in prikkeldraad verstrikt raakt, behoort tot het beste wat Spielberg ooit geregisseerd heeft. Huiveringwekkend knap gedaan. Met dergelijke hoogstandjes is het niet hinderlijk dat de film nogal episodisch in elkaar steekt, zoals het paard op het Europese vasteland steeds van eigenaar wisselt.

Het scenario leidt onvermijdelijk tot sentimentaliteit. De liefde tussen mens en paard wordt al eeuwenlang uitvoerig uitgedragen. Joey in War Horse is een schitterend en nobel beest waar de kijker wel van móet gaan houden. Het lot van de paarden in de Eerste Wereldoorlog is een onderbelicht feit. Er stierven honderdduizenden edele dieren op het slagveld. Tevens verbloemt de film niet het immense leed van de mensen.

War Horse is niet bedacht als pamflet tegen de oorlog, maar is wel degelijk anti-oorlog. Soms levert de mengeling van sentimentaliteit en de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog een vreemde mix op. En dat is niet schaamteloos, zoals her en der wordt gesuggereerd. Dat is de welhaast ouderwetse eerlijkheid van Spielberg.

Ulrik van Tongeren


War Horse (Walt Disney, 2011), nu in de bioscopen.



Meer filmrecensies uit 2012

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:



Home


 

.

.