5 februari
2012
Het was een aangename
editie van het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR), met
veel ontdekkingen uit heden en verleden, een rake balans tussen
oud en nieuw. Zo was het programma-onderdeel over de Braziliaanse
schandaalfilms een openbaring, de enige kans om deze bonte
verzameling bizarre films te zien. Het verleden blijft een belangrijke
troef van het festival.
Ook de jeugd zorgde
voor verrassingen. Clip
van Maja Miloš, een van de Tiger Award winnaars, is
een shockerende ervaring. De film geeft een ontluisterend beeld
weer van de tienerjeugd in Servië. Het zoveelste verhaal
over een verloren generatie is het zeker niet. Het leven van deze
jongeren met veel drugs en seks wordt op een frisse en eerlijke
wijze in beeld gebracht, herkenbaar en schokkend is het alleszins.
Er waren dan ook opvallend weinig weglopers uit de voorstelling.
Clip
Dat vroegtijdig weglopen was tijdens deze editie een beetje een
plaag van het IFFR. Mensen hebben blijkbaar geen geduld meer,
ze zijn tijdens de voorstelling ook voortdurend in de weer met
hun mobiele telefoon. Clip daarentegen was kennelijk te
spannend om uit weg te vluchten. De twee andere Tiger-winnaars,
het Chinese Egg
and Stone en het Chileense jueves a domingo, stelden teleur. Typische compromis keuzes.
Het sublieme Neighbouring
Sounds van het Braziliaanse talent Kleber Mendonça
Filho won de prijs van de internationale filmcritici (Fipresci).
De regisseur is bekend door zijn boeiende korte films. Dit verhaal
over onveiligheidsgevoelens van bewoners van een appartementencomplex
is een beklemmende en spannende ontleding van angst.
Neighbouring
Sounds
In Braziliaanse steden is het normaal dat woningen met tralies
en hekken omgeven zijn, onveiligheid tiert daar welig. Een stel
beveiligers meldt zich om de buurt van criminaliteit te ontdoen.
Zijn de beveiligers wel te vertrouwen, geeft de dubbelzinnige
lading van deze vertelling aan. Mendonça is erin geslaagd
om één van de grote thema's van deze tijd meesterlijk
te verbeelden in zijn debuutfilm.
Terecht was er
uitvoerig aandacht voor de oude en nieuwe Braziliaanse cinema.
Na een dip van een paar jaar blijkt Brazilië een van meeste
vitale filmlanden van de wereld te zijn geworden. De Aziatische
film was tijdens deze editie van het IFFR minder dominant aanwezig,
maar dat kan over een paar jaar weer anders zijn.
Neighbouring
Sounds
Grote en onmisbare kracht van het IFFR is dat we deze ontwikkelingen
op de voet kunnen volgen. Als er dan wat van die rijke oogst door
druppelt naar de filmtheaters is dat mooi meegenomen. Gelukkig
komt er een flink aantal films al snel in roulatie. Hopelijk volgen
de aangekochte titels die nog geen uitbreng datum hebben snel.
Het IFFR trok spectaculair
minder bezoekers ten opzichte van 2011. De terugloop van 340.000
naar 274.000 bezoekers zorgt voor een kater. Dat de duurdere toegangskaartjes
hebben bijgedragen aan deze daling lijkt zeker. Bovendien was
er de afgelopen jaren sprake van een enorme schaalvergroting.
Dat het ooit minder zou gaan, lag in de lijn der verwachting.
Waarschijnlijk zal het festival er volgend jaar anders uitzien,
compacter misschien, wie weet.
Ulrik
van Tongeren
Untitled Document
Filmrecensies
IFFR 2012:
●
Mix van toen en
nu blijft kracht van IFFR
●
Weelderige
hoerenwereld
● Science-fiction,
drama en lichtvoetigheid
● Controversiële
Braziliaanse filmmakers
● Rotterdams
Filmfestival 2012 - Opening
● Meer
filmrecensies uit 2012
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|