HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  De stem en het tegenritme
 

10 november 2012

 


Alessandro Bosetti
maakt het de luisteraar vaak moeilijk met ingewikkelde muziek die haast mathematische structuren, dissonanten, tegenritmes en ga zo maar verder bevat. Hij is geboren in 1973 in Milaan en speelt tal van instrumenten. Wat opvallend is dat hij zich vaak laat leiden door het woord en het ritme. Bosetti maakt muziek voor radio, performances en installaties.

Zijn laatste cd Der Italienische Manierismus is uitgebracht op het Spaanse label
CON-V
dat zich richt op onafhankelijke muzikanten die op een onconventionele manier omgaan met geluid, zoals Celer, Jos Smulders, John Hudak en D'Incise. Dit album is minder ingewikkeld dan de voorafgaande. Het lijkt erop alsof Bosetti zich meer richt op geluid en ritme en daar de nadruk op legt.

De cd is samengesteld uit composities die hij in 2011 live speelde. Sommige nummers zijn strak omlijnd, andere ontstonden door improvisatie. Wat mooi is aan dit album is dat met field-recordings meer concrete geluiden worden toegepast in plaats van traditionele muziekinstrumenten. In het nummer 'It is an island' is dit het meest krachtig doorgevoerd. Bosetti gebruikt hier elektronische geluiden als ritmisch geluidsgordijn.



In het stuk 'Our Positions' neemt hij als uitgangspunt het boek Le noste posizioni van de avantgardistische dichter Corrado Costa. Het gedicht wordt voorgedragen op een kalme en ritmische manier. Op de achtergrond zijn stemmen en field-recordings te horen die het gedicht op rustige wijze ondersteunen. Een spannend nummer over de positie die wordt ingenomen en niet verandert.

In 'Dolce Stilnox' lijkt Bosetti zijn aloude recept toe te passen van ingewikkelde muzikale patronen, maar door de herhaling en subtiliteit krijgt dit stuk met zijn rustige onrust een haast meditatief karakter. Als luisteraar wordt je elke keer weer geraakt door subtiele minimale veranderingen.

Met Der Italienische Manierismus weet Alessandro Bosetti bruggen te slaan tussen experiment en toegankelijkheid, zonder daarbij zijn eigen identiteit te verliezen. Dat is een groot verdienste.

Jan Kees Helms

 

- Deel Knars op FB en Twitter.


Meer Knars 2012

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:

Naam:

Bericht:  



Home


 

.

.