HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Science-fiction, drama en lichtvoetigheid

IFFR deel III
 

31 januari 2012


Onverwacht hoogtepunt van het Rotterdams filmfestival is een film uit 1902. Le voyage dans la lune van de Franse filmpionier Georges Méliès in een gerestaureerde versie, de restauratie heeft maar liefst twintig jaar geduurd. Le voyage extraordinaire is een documentaire van Serge Bromberg en Eric Lange over hoe de halfvergane elementen van dit 14 minuten durende meesterwerk met digitale middelen werden hersteld en opnieuw ingekleurd.

Le voyage dans la lune bevat een van de iconische beelden uit de filmgeschiedenis: het gezicht van de maan waar zich een ruimteschip in heeft geboord. Een stel heren met lange witte baarden gaat op expeditie naar de maan en ontdekken dat ze daar niet welkom zijn. Het fantastische science-fiction sprookje van Méliès is een betoverend en intiem epos over de ontdekking van het onbekende. Hij was de grote pionier van de speciale effecten, zijn films bevatten tal van optische trucs die zijn uitzinnige vertellingen ondersteunen.

Het liep uiteindelijk slecht af met het genie. Méliès raakte aan lager wal en vernietigde een groot deel van zijn films. In de documentaire zijn prachtige fragmenten uit zijn werk te zien maar de gerestaureerde Le voyage dans la lune is een openbaring van de eerste orde. De Amerikaanse regisseur Martin Scorsese maakte vorig jaar Hugo, een sprookjesachtige film over het leven van Méliès. Ook deze film is momenteel in Rotterdam te zien.



Le voyage extraordinaire


Egg and Stone


Belangrijke functie van het IFFR is de filmgeschiedenis toegankelijk maken voor een groot publiek. Een andere doelstelling is het stimuleren van jong filmtalent waarvoor de Tiger Award competitie in het leven is geroepen. Dat levert soms bijzondere films op, alsmede films die het nét niet halen. Egg and Stone van Huang Ji is zo'n tegenvaller, een nogal gesloten film over het uitzichtloze bestaan van het 14-jarige meisje Honggui.

Bedoeld als aanklacht tegen de onderdrukking van de vrouw, is Egg and Stone een vrij ontoegankelijke film geworden. Het begin is huiveringwekkend wanneer het meisje in een geblindeerd vertrek een zak om haar hoofd bindt, alsof ze wil stikken. Daarna volgt heel wat narigheid zonder dat de kijker betrokken raakt bij het lot van het meisje. Het drama is te cryptisch en te minimalistisch vormgegeven om te kunnen boeien.

Dat cryptisch en minimalistisch een film niet hoeven te diskwalificeren, bewijst It Looks Pretty from a Distance uit Polen. Ank en Wilhelm Sasnal zijn befaamde beeldende kunstenaars. In hun debuutfilm schetsen ze een dorpsgemeenschap op het Poolse platteland. In de zinderende zomerhitte komen verborgen agressie en haat boven drijven. Zelden werd sluimerend geweld zo tergend overtuigend weergegeven als in deze opmerkelijke film.



It Looks Pretty from a Distance


Fuk Fuk à Brasileira


Shockerend is het moment waarop dorpsbewoners het huis van hun afwezige buren ontmantelen en vernietigen, waarna de bruikbare spullen worden verkocht. Er blijft niets over van de woonplek, dat raakt een gevoelige snaar. Het is een uiterst fysieke en tastbare ontleding van het grote ongenoegen. Zonder dialogen of verklarende tekst, is het een film die pijn doet, een zeldzaam goed in de huidige cinemawereld.

De Braziliaanse film met de intrigerende titel Fuk Fuk à Brasileira (1986) van Jean Garret is een hardcore pornofilm met een vreemde ondertoon, een wonderlijke satire over de klassenmaatschappij in Brazilië. Met een dwerg als slaaf van een welvarend koppel. Dat levert tamelijk bizarre en soms onsmakelijke humor op. De film is een ontregelende en vreemde filmervaring.

Ulrik van Tongeren


Voyage dans la lune
is te zien op 4 feb om 16.30 in Pathe 4. Tevens komt er een bijzondere dvd uitgave aan. Egg and Stone is te zien op 1 feb om 19.45 in Lantaren/Venster 3 en op 4 feb om 10.30 in Pathe 4. It Looks Pretty from a Distance is te zien op 2 feb om 12.30 in Lantaren/Venster 3 en op 4 feb om 12.30 in Pathe 7. Fuk Fuk à Brasileira is niet meer te zien. Voor nadere details, bezoek de website van het IFFR.


Untitled Document Filmrecensies IFFR 2012:
Mix van toen en nu blijft kracht van IFFR
Weelderige hoerenwereld
Science-fiction, drama en lichtvoetigheid
Controversiële Braziliaanse filmmakers
Rotterdams Filmfestival 2012 - Opening


Meer filmrecensies uit 2012

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:



Home


 

.

.