22 september
2012
Nu het internationale filmfestival Film by the Sea de laatste twee dagen ingaat, nog gauw even enkele uitschieters uit een vol programma: Paradies: Liebe, In Darkness en Matter of Taste: Serving up Paul Liebrandt.
De mokerslag van Film
by the Sea is ongetwijfeld Paradies: Liebe van
de Oostenrijkse regisseur Ulrich Seidl. Het is zijn eerste film van
een drieluik over vrouwen die het geluk zoeken door op vakantie te
gaan. Deze keer is de bestemming Kenia, waar zich aan de rand van een
paradijselijk strand een comfortabel hotel bevindt. Duitse en
Oostenrijkse vrouwen van middelbare leeftijd zoeken daar de liefde,
maar eigenlijk seks met als enige verplichting dat ze er voor moeten
betalen.
Het strand is
volgestouwd met souvenirverkopers die opdringerig hun waar aan de
vrouw staan te brengen. De zwaarlijvige vrouwen kunnen daar hun
seksmaatjes uitzoeken. Teresa (Margarethe Tiesel) is een Oostenrijkse
gescheiden vrouw, die zowel bot als charmant, maar vooral tergend
eenzaam is. Na een aantal Afrikaanse jonge mannen uitgeprobeerd te
hebben, vindt ze haar schijnbaar ideale minnaar in de persoon van
Munga (Peter Kazungu), die al even onbetrouwbaar blijkt als zijn
collega's.
Paradies: Liebe
Het is alom bekend dat
dit soort taferelen daadwerkelijk plaatsvinden. Westerse vrouwen
trekken naar Afrika voor sekstoerisme, mannen naar Thailand.
Dergelijke transacties, geld in ruil voor seks, hebben een
onmiskenbare koloniale lading. En wie kan het de Afrikaanse mannen
die in armoede leven het kwalijk nemen dat ze alles uit deze
transactie proberen te halen?
De Franse regisseur
Laurent Cantet maakte in 2005 al Vers le sud, over westerse
vrouwen die in Haïti aan sekstoerisme doen. Die film mist echter
de niets ontziende scherpe visie van Seidl. Het knappe van Seidl's
werkwijze is dat Paradies: Liebe, ondanks het ranzige
onderwerp, een subtiele en elegante film is geworden. Het gebruik van
humor maakt het pijnlijke bijna dragelijk.
Na een aantal eerdere
shockerende films zou bij de kijker een zekere gewenning moeten
optreden. Toch heeft Seidl weer een film weten te maken die hard
aankomt. Vooral de scène waarin een stel hitsige vrouwen een
man tot seksspeeltje degradeert, is grotesk. Het fragment heeft een
onmiskenbare racistische lading en is als toeschouwer uiterst
pijnlijk om te ondergaan.
Seidl werkt zonder
script. Improvisatie met professionele acteurs en amateurs moeten tot
het gewenste resultaat leiden. Margarethe Tiesel in de hoofdrol geeft
zich helemaal bloot, zowel fysiek als psychisch. Het is een moedige
vertolking, maar ook huiveringwekkend realistisch. En het
onvergetelijke beeld van de jonge mannen die roerloos op het strand
staan om hun prooi op te wachten, blijft nog lang nazinderen in het
hoofd.
In Darkness
De Poolse film In Darkness van
Agnieszka Holland speelt zich af in 1943, te midden in het joodse
getto van de stad Lvov. Rioolwerker en kruimeldief Leopold wordt
tegen zijn zin in hoeder van een groep joden die zich voor de nazi's
verscholen houden in het riool. Tussen de stront en de ratten
proberen zij op die manier te overleven. Leopold helpt ze, eerst in
ruil voor geld, daarna tegen wil en dank uit compassie.
Holland werkte de
afgelopen jaren als regisseur van tv-series in de Verenigde Staten.
Met haar terugkeer naar Polen heeft ze waarschijnlijk haar beste film
gemaakt. In Darkness is een somber en duister meesterwerk over
de menselijke goedheid die het grootste kwaad kan overwinnen. De film
bevat tal van aangrijpende scènes waarbij mensenlevens geen
waarde lijken te hebben, gebaseerd op ware feiten. Zo erg was het
dus.
Matter of Taste: Serving up Paul Liebrandt
Matter of Taste: Serving up Paul Liebrandt levert
een onthullende en fascinerende impressie op van de eerste tien
culinaire jaren van chefkok Paul Liebrandt. Deze ambitieuze en
vernieuwende man fladdert van het ene culinaire avontuur naar het
andere. De documentaire is een soms bloedstollende rondgang door het
wereldje van de New Yorkse haute cuisine. Het welslagen van een
eetgelegenheid met ambitie hangt af van de culinaire criticus van The
New York Times. Zijn recensie breekt of maakt de loopbaan van
menig chefkok.
Haarfijn wordt getoond
hoe het toegaat in de keukens van de betere restaurants in New York.
Het is een keiharde wereld waar de chef als een despoot in de keuken
regeert. De mannen staan gemiddeld 18 tot 20 uur in de keuken, enkel
hun tomeloze ambitie houdt hen op de been. Liebrandt lijkt meermalen
totaal uitgeteld maar krabbelt steeds weer overeind. Aan het einde
van de documentaire krijgt hij twee Michelin-sterren en een positieve
recensie in de krant. Voor even lijkt de man gered.
Ulrik van Tongeren
Paradies: Liebe is
niet meer te zien op het festival, maar wordt in de toekomst in
Nederland uitgebracht. In Darkness is ook niet meer te zien en gaat
waarschijnlijk ook in de bioscoop vertoond worden. Matter of Taste is
nog te zien op Film by the Sea, en wel op zondag 23 september om
18.15 in zaal 4 van het CineCity complex. Raadpleeg de website voor
het resterende programma.
-
Deel deze filmrecensie op
FB
en Twitter.
●
Meer
filmrecensies uit 2012
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|