HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  The Girl with the
Dragon Tattoo
 

21 januari 2012

Geslaagde remake van de Zweedse succesfilm Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten. Als geen ander weet de Amerikaanse regisseur David Fincher duisterheid en spanning te vangen.


Topregisseur David Fincher is uiterst bedreven in het creëren van een dreigende, met geweld geladen atmosfeer. Met meesterlijke films als Seven, The Panic Room en The Fight Club bewees hij dit al eerder. De vraag over het waarom van de herverfilming van de succesvolle Zweedse film Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten uit 2009 is eigenlijk niet relevant. Commercie is uiteraard de reden. Dat Fincher zich eraan heeft gewaagd, is pas interessant.

Bron van beide films is het eerste deel uit de Millennium-trilogie van de Zweedse schrijver Stieg Larsson. Van de boeken werden maar liefst 65 miljoen exemplaren verkocht. De vergelijking tussen de Amerikaanse versie van deel 1 en de Zweedse van regisseur Niels Arden Oplev levert geen interessante inzichten op. De films lijken alleen op elkaar door dezelfde bron. Fincher heeft het verhaal op geheel eigen wijze vormgegeven. Op basis van het scenario van Steven Zaillian is het een overtuigend duistere en spannende film geworden over corruptie en het kwaad in welvarend Zweden.

The Girl with the Dragon Tattoo is een complex verhaal over seksueel geweld tegen vrouwen, over feministische wraak en over corruptie van de macht. De rijke familie die centraal staat in de film heeft familieleden die niet vies zijn van omkoping en machtsmisbruik. Sommigen hebben zelfs nazisympathieën. Misschien heeft Fincher's remake minder aandacht voor de politieke en sociale kanten van machtsmisbruik in hoge kringen. Desondanks heeft hij de essentie hiervan, alsmede de seksuele aberraties in het schijnbaar nette Zweden, feilloos weten te vangen.

Omdat de film in Zweden werd opgenomen, is de authenticiteit raak getroffen. Onderzoeksjournalist Blomkvist (Daniel Craig) wordt ingehuurd om de verdwijning en waarschijnlijke dood van een vrouwelijk familielid veertig jaar geleden op te lossen. Lisbeth Salander (Rooney Mara) is de jonge gothic vrouw die hem daarbij helpt. Lisbeth, een geniale hacker, is een psychisch beschadigde vrouw met een traumatisch verleden die zint op wraak. Feitelijk is zij de centrale figuur in de film. Journalist Blomkvist komt ietwat kleurloos over, ook al wordt hij uitstekend gespeeld door 007-acteur Daniel Craig.

Rooney Mara mag dan wel minder imposant acteren dan de Zweedse Noomi Rapace in dezelfde rol, ze weet sterk de kwetsbaarheid en de tergende wraakzucht van Lisbeth te belichamen. De veel besproken anale verkrachting en de wraak van Lisbeth uit de Zweedse versie zijn tamelijk gruwelijk om te ondergaan, maar in de herverfilming niet zo gruwelijk als vooraf werd gevreesd. Fincher heeft de scènes met de nodige terughoudendheid gefilmd. De Nederlandse acteur Yorick van Wageningen als verkrachter én slachtoffer van de wraakactie zet hier een sterke bijrol neer.

Na de geweldige begintitels is het eerste uur van de film enigszins rommelig en nodeloos ingewikkeld, ondanks de ruime voorkennis door het boek en de Zweeds verfilming. Op het moment dat Blomkvist en Lisbeth gaan samenwerken, komt de film pas werkelijk tot leven. Fincher is erin geslaagd om het verhaal extra spanning en visuele kracht te geven. Hij heeft zijn signatuur erop gezet. Mocht hij de overige twee delen van de Millennium-trilogie verfilmen, dan is dat iets om werkelijk naar uit te kijken.

Ulrik van Tongeren


The Girl with the Dragon Tattoo (Sony Pictures, 2011), nu in de bioscopen.



Meer filmrecensies uit 2012

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:

Lara - April 22, 2012 - 06:30 pm
Ik ben er naar toe geeest in bioscoop,
het is een hele leuke film ... alleen ik hoop dat er nog een 2de aflevering van komt want het eind was opzich een betje vaag ...
Maar voor de rest was het een hele leke spannende film .


Nurks - January 22, 2012 - 11:39 pm
Bedankt voor deze recensie. Nu ga ik misschien kijken. Ik had een erg sterk vooroordeel tegen Amerikaanse "remakes"van goede Europese films, zoals de voorganger van deze film.




Home


 

.

.