Vinyl
en muziek in een andere context plaatsen met de cut-up techniek
van William Burroughs is een prachtig uitgangspunt. Arjen van
Sorge wist in 2010 van de krassen van de plaat een prachtig album
te maken, maar het Tsjechische trio Birds Build Nests Underground
(BBNU) gaat
nog een stap verder.
BBNU
startte in 2003 te Praag als een muzikaal duo. Hun doel was muziek
te creëren van oude en gebroken platen. De turntablists Petr
Ferenc en Mical Brunclik vormden niet het zoveelste dj-duo dat
spannende dansavonden verzorgt, maar ging creatief om met dit
gegeven.
Om
hun optredens meer kleur te geven, werken zij samen met Martin
Jezek, die verantwoordelijk is voor de visuals tijdens de shows.
Ook Jezek maakt gebruik van analoge middelen, zoals 8mm films
en diaprojecties. Het trio zorgt voor een zo puur mogelijke interpretatie
van geluid en beeld die met elkaar interacteren.
Tot
nu toe niets nieuws onder de zon, maar de wijze waarop BBNU dit
gegeven aanpakt, is van hoog niveau. Het album So
As, uitgegeven door het Poolse label Lumberton
Trading Company, bevat vier composities en een film van een
optreden in 2011, de dag dat Freddy Mercury van de rockband Queen
stierf. Deze registratie geeft een goede indruk van de wijze waarop
Jezek zijn 8mm films met elkaar weet te verbinden. Tezamen met
een mix van home-movies en officiële films leidt dit tot
een surrealistische muzikale trip.
De
vier composities zijn stuk voor stuk pareltjes. Het is dat je
af en toe het gekraak van het vinyl hoort, anders is het niet
hoorbaar dat het duo met behulp van draaitafels deze nieuwe vorm
van muziek heeft weten te maken. Variërend van experimentele
bigband muziek tot modern klassieke zang, van een donker slaapliedje
dat je voorbereidt op een fijne nachtmerrie tot een muzikale wandeling
door verschillende gangen van een leegstaand hotel.
Birds
Build Nests Underground heeft een prachtig muzikaal album
afgeleverd. Als luisteraar en kijker word je verwend door deze
herinterpretatie van de bestaande wereld.