28 december
2011
Meeslepende
en sentimentele epische film over het klassenverschil tussen zwart
en wit in de VS van de jaren '60. Deze fraaie en nostalgische
visie op een beladen verleden bevat gelukkig nog enige scherpe
kantjes.
Gebaseerd op de gelijknamige autobiografische bestseller van Kathryn
Stockett gaat The Help, geregisseerd en geschreven door
Tate Taylor, over alledaags racisme in Jackson, Mississippi 1962.
De film wordt verteld vanuit het gezichtspunt van een witte journaliste
die zich het lot van de zwarte dienstmeisjes aantrekt. Skeeter
(Emma Stone) schrijft een boek met anonieme getuigenissen.
Het
is een pijnlijk verhaal over vrouwen die dag en nacht klaar staan
voor hun witte werkgevers. Behalve koken en schoonmaken, hebben
ze de zorg over en de opvoeding van de witte kinderen. The
Help gaat over de emotionele band tussen de dienstmeisjes
en de kinderen die geen zwart-wit onderscheid zien. Met de pijnlijke
uitkomst dat zodra de kinderen volwassen zijn, zij de liefdevolle
band met hun verzorgsters vergeten lijken te zijn.
Eigenlijk
is het hart en de stem van de vertelling Abileen, briljant vertolkt
door Viola Davis. Een dienstmeisje dat zeventien kinderen opvoedt
en daar weinig waardering voor krijgt. Zij is aan het einde van
haar latijn. Davis weet prachtig de stille wanhoop van Abileen
te openbaren. Niet met grootse gebaren, maar met een verstilde
standvastigheid.
Een
rebelse collega van Abileen, Minny (Octavia Spencer), zorgt voor
de nodige deining met haar taart die een geheim en uiterst onsmakelijk
ingrediënt bevat. De scherpe tong van Minny leidt bij kijkers
tot menig gelach, Octavia Spencer is eveneens een uitmuntend actrice.
De film zit sowieso volgestouwd met uitstekende acteerprestaties,
ze maken de soms enigszins slepende vertelling bezienswaardig.
Bepaalde
toestanden die getoond worden verlopen tergend en zijn pijnlijk
om te zien. De achterstelling van de zwarte dienstbodes wordt
plastisch verbeeld, de dienstbare vrouwen moeten hun behoefte
doen in wc's buiten het huis. De rijke witte dames willen niet
op dezelfde pot zitten als hun dienstmeisjes, een tamelijk schrijnend
voorbeeld van racisme. De dames komen er toch al niet goed vanaf.
Het legertje vriendinnen van de nobele journaliste Skeeter bestaat
uit een stelletje roddelzieke en racistische jonge vrouwen, terwijl
hun moeders niet veel beter zijn.
The
Help is ondanks de vaak stereotype karakters een meeslepende
film geworden omdat het een uitgekiende mengeling is van humor
en drama; lach en traan maken al het tergende leed verteerbaar.
De film raakt een blote zenuw. Wanneer het verhaal dreigt te ontsporen
in suikerzoete nostalgie, wordt de kijker wakker geschud door
de harde realiteit van segregatie tussen wit en zwart. De opstand
van de burgerrechtenbeweging kwam in de jaren '60 van de vorige
eeuw tot vol wasdom. De strijd voor gelijkheid explodeerde, via
de tv's in de huishoudens worden snippers van deze strijd getoond.
De
film is geen diepgravende beschouwing over racisme. In terloopse
observaties van het alledaags racisme van indertijd weet The
Help te scoren. Het is een publieksvriendelijke film die desondanks
bij de première controverse opriep in de VS, omdat de film
teveel vanuit het gezichtspunt van welvarende witten zou zijn
gemaakt. The Help zou het werkelijke zuiden uit die tijd
niet realistisch verbeelden; de aangrijpende realiteit van het
lynchen en vermoorden van zwarten. Het boek en de film zouden
met hun paternalistische portretten van de zwarte personages een
van de meest gewelddadige periodes in de Amerikaanse geschiedenis
verbloemen.
Toegegeven,
The Help is enigszins aan de brave kant, bepaald geen vlammende
aanklacht, maar weet toch genoeg pijnlijke realiteit van destijds
te tonen. Helemaal tandeloos is de film zeker niet, ondanks de
vaak larmoyante toon.
Ulrik
van Tongeren
The Help (Walt Disney Company), vanaf 29 december in de bioscopen.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|