1 december
2011
Een
gewaagde en grimmige film over moederliefde. Leidt falend moederschap
tot een psychopathisch kind?
De Schotse filmmaakster Lynne Ramsay heeft na Movern Callar
(2002) eindelijk weer een film geregisseerd. Samen met scenarioschrijver
Rory Stewart Kinnear schreef ze het scenario gebaseerd op het
gelijknamige boek van Lionel Shriver uit 2003. We
Need to Talk About Kevin is een compromisloze vertelling
die radicaal breekt met de structuur van het boek. Ze gebruikt
de passages die ze nodig heeft om haar krachtige film de juiste
rauwheid mee te geven.
Eva
(Tilda Swinton) is een succesvolle reisschrijfster die in een
welvarende buitenwijk leeft. Haar echtgenoot, gespeeld door John
C. Reilly, is een goedige lobbes die het vaak opneemt voor de
destructieve zoon. Kevin (Ezra Miller) leren we kennen op meerdere
leeftijden, maar zijn vertolking als tiener is de meest angstaanjagende.
De film tekent het slagveld tussen de kille moeder en ondoorgrondelijke
zoon die gaandeweg in een psychopaat verandert.
Het
is een huiveringwekkend schouwspel, griezeliger dan menig horrorfilm.
Het gegeven van onvoorwaardelijke liefde van de ouders voor hun
kinderen is een zekerheid in vrijwel alle culturen. Een moeder
die niet van haar kind houdt, is een gewaagd thema voor zowel
boek als film. Daarom is We Need to Talk About Kevin zo'n
verontrustende rolprent, onzekerheden wordt op elkaar gestapeld.
Heeft
de moeder door haar afstandelijke opvoeding een monster gecreëerd,
of zijn er andere oorzaken? Ze probeert het overigens wel, houden
van haar zoon. Maar hoe Eva van een dergelijk rotkind kan houden,
is een vraag die steeds weer naar boven komt. Omdat we alles beleven
door de ogen van moeder Eva worden we steeds weer in de poel van
haar onzekerheden geworpen.
Ramsay
vertelt het verhaal op gefragmenteerde wijze, verschillende tijdslijnen
lopen door elkaar heen. Het is een collage-achtige vertelstijl,
en daarom een moeilijke film om grip op te krijgen. Vooral in
het eerste halfuur vraagt de lange reeks flashbacks het uiterste
van de toeschouwer. Constante in de gehele vertelling is het gepijnigde
gelaat van de eminente Britse actrice Tilda Swinton. Ze is een
actrice die tot het uiterste gaat in haar moeilijke rol als wanhopige
moeder, waarschijnlijk haar beste vertolking tot nu toe.
De
film begint wanneer de grote gewelddadige climax al heeft plaatsgevonden
en Eva haar verwoeste leven probeert op te pakken. De vrouw wordt
in haar nieuwe omgeving meedogenloos getreiterd door haar buren.
De verwoestende climax wordt zijdelings getoond, op suggestieve
wijze.
Ramsay
heeft een gewaagde filmstijl, briljant en barok, geladen met symboliek.
Het gebruik van de kleur rood is voor de hand liggend, maar werkt
effectief. Bloed speelt een belangrijke rol in de film. Ramsay's
vorige twee films zijn gesitueerd in het Schotse arbeidersklasse
milieu. Met haar nieuwe productie, zich afspelend in een welvarende
Amerikaanse buitenwijk, heeft ze haarscherp de voor haar nieuwe
omgeving getroffen.
We
Need to Talk About Kevin is een van de ongemakkelijkste films
ooit gemaakt omdat het op het terrein komt waar filmmakers niet
durven te komen. Alleen in horrorfilms durven ze monsterlijke
kinderen te verbeelden. Een realistisch psychologisch drama over
een dergelijke problematiek is vrijwel onvindbaar. Daarom is dit
zo'n unieke en moedige productie. Hopelijk hoeven we niet weer
zo lang te wachten op de volgende film van Lynne Ramsay, ze is
een groot talent.
Ulrik
van Tongeren
We Need to Talk About Kevin (Cinéarte), vanaf 1 december
in de bioscoop.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|