HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  IDFA 2011: Visuele kunststukjes
 

27 november 2011


¡Vivan las antipodas!
van de Russische documentairemaker Victor Kossakovsky is ontegenzeglijk een van de hoogtepunten van het IDFA. In tegenstelling tot de meeste documentaires, waar het visuele ondergeschikt is aan het brengen van de boodschap, is dit een waar visueel spektakel. Kossakovsky heeft een woest, inventief en speels filmisch hoogstandje gemaakt.

Uitgangspunt van de documentaire: wanneer je van het ene punt naar het andere een tunnel graaft, waar kom je dan uit? Dergelijke verbindingen worden antipoden genoemd. De regisseur vond er vier: van Argentinië naar Shanghai in China, van het Baikalmeer in Rusland naar Patagonië in Chili, van Botswana naar Hawaï en van Spanje naar Nieuw-Zeeland.

Antipoden zijn tegenpolen. De bedoeling van Kossakovsky was om ook hun verbondenheid te tonen. Het is een film vol indrukwekkende landschappen waar de mens een belangrijke rol in speelt, maar waar de dieren, planten, bergen en rivieren evenzeer van grote waarde zijn. De mens is nu eenmaal niet alleen op aarde.



¡Vivan las antipodas!


De regisseur haalt hoogstandjes uit met zijn camera. Hij kantelt deze naar links en rechts, en gaat ermee over de kop. Hij wordt gegrepen door texturen van wolken, de glooiingen van heuvels en bergen, en de kabbelingen van het water. De beeldovergangen zijn soms briljant; van de grillige grijsheid van de lava op Hawaï naar de grijze plooien van de olifantshuid. Hun texturen zijn vrijwel identiek.

Van een stel brugwachters in een Argentijns gehucht tot de chaotische miljoenenstad Shanghai; desondanks is er een verbondenheid tussen beiden. Het is een film die de verbeelding tart en subliem de saamhorigheid toont tussen al die werelden. Ook het gebruik van muziek is bijzonder; soms zegt die ons waar we ons bevinden te midden van de in elkaar overgaande universums.

De visuele artiest Kossakovsky is niet direct een geëngageerd filmmaker, toch schuilt er een politieke boodschap in zijn beeldenstorm. We zijn niet alleen op deze aardbodem maar moeten in harmonie leven met de natuur. De documentaire toont de kostbare en onmetelijke schoonheid van onze planeet, een schoonheid die met alle middelen behouden moet blijven.



I Will Forget This Day


Alina Rudnitskaya is evenals Kossakovsky afkomstig uit Sint-Petersburg. Haar korte in zwart-wit gedraaide I Will Forget This Day is een beklemmend meesterstuk. Ze filmde jonge Russische vrouwen in een wachtkamer. Ze hebben treurige en droevige gezichten, trekken hun kamerjas uit en gaan een ruimte binnen. Vervolgens gekrijs, waarna ze op een brancard de ruimte uit worden gereden. Even later wordt uit een gesprek duidelijk dat de vrouwen naar de kliniek zijn gekomen voor een abortus.

De camera registreert wat de vrouwen doormaken in de minuten voor deze pijnlijke ingreep. Tussendoor shots van een winters en kil Sint-Petersburg. Abortus is een eenzame aangelegenheid voor vrouwen in Rusland, er is geen ondersteuning van familie en vrienden. Abortus is daar een uitvloeisel van beroerde sociale omstandigheden. Huiveringwekkend feit is dat deze medische ingreep een vorm van anticonceptie is. Sommige vrouwen hebben al vele abortussen achter de rug.

Russische vrouwen konden voorheen altijd zelf de keuze maken, maar de overheid heeft een wet aangenomen waarbij de vrouwen nu een handtekening nodig hebben van hun partner of ouders. Dat ontneemt hen de zeggenschap over hun eigen lichaam. I Will Forget This Day is een politieke aanklacht die briljant visueel is verbeeld, en dat in slechts 25 minuten.



Love Addict


Er valt op het IDFA ook een groot aantal dieptepunten te noteren. Love Addict Pernille Rose Grǿnkjaer is waarschijnlijk de slechtste documentaire van het festival. Slecht omdat de film een spannend onderwerp totaal om zeep helpt, namelijk de obsessie voor liefde. Twee Tracy's en een 40-jarige rocker moeten duidelijk maken wat dat is.

Het is een ongemakkelijke film omdat er acteurs gebruikt zijn en er een onhandige vermenging met feit en fictie plaatsvindt. De filmmaakster gaat er prat op dat ze geeft om de personen die ze geportretteerd heeft. Toch komt het allemaal zielloos en zonder begrip over. En wat nou precies die obsessie inhoudt, wordt ook al niet duidelijk gemaakt. De documentaire is een overtuigend proeve van onvermogen, terwijl er best veel sterke Scandinavische documentaires op het IDFA te zien zijn.

Ulrik van Tongeren


Dit was de laatste bijdrage over IDFA 2011. Eerdere bijdragen over IDFA 2011 lees je hier, hier en hier.



Meer filmrecensies

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:



Home


 

.

.