Soms
zijn er van die momenten, dan gebeurt het gewoon. Snoeren inpluggen,
instrumenten stemmen en vooral afstemmen op elkaar. Luisteren
en inspelen op de ingezette tonen, ritme of sfeer. Het label Tonefloat
is er weer in geslaagd om een aantal mooie uitgaven samen te stellen,
waarop de kruisverbanden tussen de deelnemende muzikanten hoorbaar
zijn, maar waar men tevens met een eigen geluid en stijl een aparte
plek inneemt.
The
Akhet is typisch zo'n product, een inspirerende synergie
tussen drie talentvolle muzikanten die bij elkaar kwamen op de
juiste plaats en het juiste moment. Dirk Serries en Paul van den
Berg bezochten in 2007 Marc Verhaeghen in zijn studio, waar laatstgenoemde
al jaren muziek maakt onder de naam The Klinik.
De
drie zijn geen onbekenden van elkaar. The Klinik heeft
twee albums uitgebracht met vidnaObmana, het eerste muzikale project
van Dirk Serries. En Paul van den Berg en Dirk Serries spelen
samen in 3 Seconds of Air.
Wie de muziek van Serries kent, met zijn langgerekte tonen en
ambient dronesfeer, komt met deze dubbel-lp/cd bedrogen uit. Herhalende
sequenties van een synthesizer à la Klaus Schultz en Tangerine
Dream zijn de basis voor de muziek die wordt aangevuld door drones
en een scheurende gitaar.
Drie
wegen wisten elkaar te kruisen en vier nummers te creëren
waar het experiment te horen valt, maar er niet vanaf spat. De
composities klinken ondanks hun ruwheid weloverwogen en in balans.
The Akhet neemt mij mee terug in de jaren '80 waar ik op
zondagavonden met vrienden zat te luisteren naar de eindeloze
composities van Duitse synthesizerhelden en waar af en toe op
subtiele wijze elementen van symfonische rock doorheen was geweefd.
Van
geheel andere orde, maar eveneens met een nostalgische tint, is
de nieuwe uitgave The world's not worth it van Sand
Snowman. Op de één of andere manier deed
het album mij gek genoeg denken aan de lp Islands van King
Crimson, maar bij het herbeluisteren van die plaat bleek deze
vergelijking vooral op te gaan voor de mix van verschillende muziekstijlen
(zoals progressieve rock, klassieke muziek en folk), het gebruik
van akoestische instrumenten, een folkloristische basis en bovenal
de fraaie zangmelodieën.
Sand
Snowman is de alter-ego van Gavan Kearney, Voor deze plaat
heeft hij de samenwerking gezocht met de zangeressen Moonswift
en Amandine Ferrari (Eden House) en muzikant/zanger Steven Wilson
(Porcupine Tree), Maarten Scherrenburg (The Use of Ashes) op drums
en Demian Castellanos op klarinet. The world's not worth it
is een plaat die de verharde wereld een zacht laagje geeft, met
zijn oorstrelende melodielijnen en warme composities. Een pareltje
voor de komende donkere dagen.
Steven
Wilson is vooral bekend als oprichter en muzikant van de progressieve
rockgroep Porcupine Tree. Bass
Communion is zijn ambient project sinds 1998, met wie
hij de samenwerking zocht met bijvoorbeeld Robert Fripp en Theo
Travis of met Dirk Serries binnen het project Continuum. Zowel
de vormgeving van het artwork als de muziek hebben een herkenbare
stijl. Architectuur in een verlaten landschap, sterk gekaderd
en al dan niet gecentreerd gefotografeerd, wat zorgt voor een
duidelijk beeld.
Cenotaph
is de nieuwste uitgave van Bass Communion. De muziek
is minimalistisch van opzet. Geluidslagen worden opgebouwd en
langzaamaan weer weggevaagd. De sfeer is donker en onheilspellend.
Deze wordt luchtiger gemaakt door een minimale beat, die sterk
doet denken aan de hartslag. Geen ingewikkelde ritmepatronen of
melodielijnen, maar lagen die elkaar afwisselen en aangevuld worden
met abstracte geluidslagen. Steven Wilson neemt je mee in een
duistere wereld, waarbij de weg terug mogelijk wordt gemaakt door
de herkenbare doorgaande beat.