22 november
2011
Liefhebbers
van documentaires die geduld en aandacht vereisen hebben het dit
jaar moeilijk op het IDFA. Best hinderlijk als er beweging in
de zaal is. Na de eerste wegloper, gaat het meestal hard. Dat
overkwam mij tijdens de vertoning van de Mexicaanse documentaire
The Night Wachtman,
uitgerekend een van de beste bijdragen op het IDFA.
Ergens
in Mexico bevindt zich een begraafplaats die is volgestouwd met
mausoleums en andere protserige bouwsels. De begraafplaats groeit
gestaag, de hele dag door worden nieuwe rustplaatsen gecreëerd.
Een eindeloze hoeveelheid drugsbaronnen wordt hier met veel ceremonieel
vertoon begraven. Er woedt een intense oorlog tussen de drugskartels
en de politiemacht van Mexico, waarbij veel slachtoffers vallen,
soms wel 1.100 per maand.
The
Night Watchman (El Valador) van Natalie Almada
is gefilmd door de ogen van Martin, een stille nachtwaker en klusjesman
op de begraafplaats. Almada filmde een jaar lang de gang van zaken
op de stille plek. De dagelijkse rituelen zijn nauwgezet geregistreerd.
De weduwen van de dode drugsbaronnen hebben er een dagtaak aan
om de mini-mausoleums schoon te houden. De epidemie aan geweld
rond drugs vindt weliswaar ver van de begraafplaats vandaan plaats,
maar hangt er wel als een zware deken boven.
Almada
heeft met haar cinéma
verité stijl er
een poëtische film van gemaakt. Het is een beschouwende wijze
van filmen die het geduld van de kijker vereist. Het einde van
de documentaire, wanneer de immense schaal van de begraafplaats
duidelijk wordt, heeft een shockerend effect. De begraafplaats
is voor de filmmaakster een metafoor voor het huidige Mexico.
Almada is zelf afkomstig uit de streek, evenals veel hoofdrolspelers
in het geweldsdrama. Toen ze na een jaar filmen de mededeling
kreeg om haar geboortestreek te verlaten, deed ze dat ook snel.
Mensenlevens zijn goedkoop in Mexico.
Songs
Het IDFA heeft dit jaar een interessante en uitvoerige sectie
over de Braziliaanse documentaire. Belangrijke gast is de Braziliaanse
meester van de documentaire Eduardo Coutinho. Er worden
vijf films
van de man vertoond, waaronder zijn nieuwe meesterwerk Songs
(As cançōes).
Songs
is in al zijn eenvoud een overrompelende documentaire. Een kaal
toneel in het donker gehuld, en een stoel. Een voor een komen
er personen binnen die gaan zitten om een lied te zingen, a
capella, dat wil zeggen zonder muzikale begeleiding. Vaak
wordt er nog een verhaal bij verteld over de liefde. Onvermijdelijk
over verloren liefdes, liefdes die sneuvelen door de harde alledaagse
realiteit.
De
liedjes, vaak bekende nummers van populaire zangers, geven de
zangers en zangeressen troost en een tikje hoop. Hun liefdes bieden
de mensen houvast om verder te leven na hun amoureus verlies.
Coutinho is waarschijnlijk de beste interviewer van de hedendaagse
documentaire. Met simpele vragen weet hij een wereld van emoties
los te maken bij de zingende mensen, hij weet hun diepste geheimen
naar boven te brengen.
Master,
a Copacabana Building
Volgens de regisseur kent Brazilië niet werkelijk een lees-
en schrijfcultuur. Muziek en zang vormen tezamen de bepalende
cultuurvorm voor de meeste mensen. Opmerkelijk hoe goed de amateur
zangers hun nummer ten gehore brengen. Trillend van emotie, zonder
hapering, alsof ze hun lijflied dagelijks zingen. Het is een bonte
parade van mensen, uit alle lagen van de bevolking. Hun begeleidende
verhalen zijn aangrijpend in al hun eenvoud.
In
zijn meesterlijke Master,
a Copacabana Building (2002)
toont Coutinho de levens van de bewoners van een in verval geraakt
flatgebouw aan het strand van Copacabana. Ook hier weet de regisseur
met schijnbaar eenvoudige vragen diep door te dringen in de levens
van de mensen die hij interviewt.
In
levende lijve is Eduardo Coutinho een ietwat ongedurige en ongeduldige
oude man, maar wel gezegend met een onmiskenbaar charisma. Iedere
documentaire van hem is kaler, met steeds minder middelen gemaakt.
Hierbij weet hij telkens weer door te dringen tot de essentie
van de personages die hij portretteert. Zodoende bevat Songs
onvergetelijke portretten van Braziliaanse mensen, pijn en hoop
werden nooit zo treffend verbeeld. Een grootse film.
Ulrik
van Tongeren
Lees ook de eerste bijdrage
over IDFA 2011. T/m 27 november in Amsterdam.
De officiële website.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|