3 november
2011
In
de 15e editie van Ciné Premières vormen debuutfilms,
films die hier de bioscoop niet halen, een terugblik op Franse
klassiekers en de Franstalige Canadese cinema de hoofdmoten van
het programma.
Dernier Etagé Gauche Gauche van regisseur Angelo Cianci
is een rauwe, soms hilarische blik op multicultureel Frankrijk.
Een deurwaarder ontruimt met een stel agenten een woning van een
Algerijnse vader met zijn zoon in een buitenwijk van Parijs. De
zoon raakt in paniek omdat de politie bij de uitzetting zijn criminele
activiteiten zal ontdekken. Wat volgt is een gijzeling van de
deurwaarder door vader en zoon.
Dernier
Etagé Gauche Gauche
Hierop verzamelt zich een enorme politiemacht voor het flatgebouw.
De media en de buren roeren zich eveneens. Het is geen fijnzinnige
rolprent, soms eerder een botte weergave van de gespannen relatie
tussen de allochtone bevolking en de politie. De politie, neergezet
als ineffectief en vol vooroordelen, komt er niet goed vanaf.
Er
hoeft maar het minste of geringste te gebeuren of de Franse autoriteiten
zien terrorisme op hun radar, terwijl de Noord-Afrikaanse vader
en zoon meelijwekkende figuren zijn. De zwarte humor zorgt ervoor
dat dit serieuze onderwerp geen zwaarwichtig politiek traktaat
is geworden. Grappig detail is hoe het recente Stockholm-syndroom
in het verhaal verwerkt is.
Les
Émotifs Anonymes van Jean-Pierre Améris is een
typisch Franse romantische komedie, maar wel een van grote klasse.
Een man en een vrouw vallen voor elkaar. Het probleem is dat beiden
ziekelijk verlegen zijn; hun levensgeluk wordt gekortwiekt tengevolge
van sociale fobie. Het is zo ernstig met hen gesteld dat praatgroepjes
en psychische hulp niet baten. Dit uitgangspunt heeft een tedere
en vaak hilarische tragikomedie opgeleverd.
Les
Émotifs Anonymes
Les
Émotifs Anonymes
Een op de rand van de financiële afgrond balancerende chocoladefabrikant
neemt een jonge vrouw in dienst. Eigenlijk is ze een geniale chocolatière,
maar ze moet zich met de verkoop bezig houden. Uiteindelijk moet
zij de fabriek zien te redden. De kern van het verhaal is hoe
beiden smoorverliefd op elkaar geraken, maar niet aan deze passie
kunnen toegeven. Steeds werpen ze barricades voor elkaar op die
toenadering onmogelijk maakt, wat kostelijke scènes oplevert.
De
Belgische acteur Benoît Poelvoorde en Isabelle Carré
geven elkaar schitterend tegenspel. Vooral de wijze waarop Poelvoorde
zichzelf telkens in de weg zit vanwege zijn sociale fobieën,
wordt meesterlijk geacteerd door deze grote acteur. Les Émotifs
Anoymes is een warme romantische komedie die de meeste films
op dit gebied met gemak wegblaast, waarlijk een juweel.
Ulrik
van Tongeren
Cinéma Premières, van 2 t/m 9 november in Groningen,
Den Haag en Amsterdam. Her en der in het land worden films uit
het programma vertoond. Bezoek de website.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|