2 november
2011
Dat
genetische manipulatie ooit gebruikt zal worden om de menselijke
soort in toom te houden, is een dankbaar sciencefiction onderwerp.
In In
Time duurt een mensenleven 25 jaar. Wie
langer wil leven moet zich op de een of andere manier tijd zien
te vergaren.
Het begrip tijd is geld wordt letterlijk verbeeld in In Time.
De mensen hebben een soort lichtgevende armband om waar de tijd
op weg tikt wanneer ze de leeftijd van 25 bereiken. De armen moet
dus rennen en jachten om die tijd te vergaren, alleen maar om
in leven te blijven. De rijken verschansen zich in beschermde
gebieden, zij hebben tijd genoeg.
Vreemd
om te zien hoe in de film slechts jonge mensen rondlopen. De film
oogt niet futuristisch, hetgeen voor een lugubere meerwaarde zorgt.
Het zou in het hier en nu kunnen spelen. Het klinkt allemaal tamelijk
vergezocht en ongeloofwaardig, maar toch werkt het. Dat komt omdat
het verhaal dicht bij de huidige realiteit staat, waar de kloof
tussen rijk en arm blijft groeien. De groeiende ontevredenheid
van de mensheid die niets heeft is tergend actueel geworden sinds
de bankencrisis. Onbedoeld verwijst In Time naar de huidige
Occupy-beweging.
Hoofdpersoon
Will Salas (Justin Timberlake) redt een rijkaard en erft ongevraagd
diens rijkdom aan tijd. Hij vormt hierdoor een gevaar voor het
systeem, waarna zich een eindeloze achtervolging ontspint. Want
Salas wil het onderdrukkende systeem opblazen door het beroven
van een tijdbank. Hierbij wordt hij geholpen door een opstandige
rijkeluisdochter, gespeeld door Amanda Seyfried.
Regisseur Andrew Niccol houdt van futuristische verhalen met knipogen
naar de actualiteit. Het beste wat Niccol gedaan heeft, is zijn
scenario voor het meesterwerkje The Truman Show (1998)
van regisseur Peter Weir. In zijn Gattaca (1997) had hij
het al over een genetisch gemanipuleerde elite. Het genetica vraagstuk
wordt in In Time niet uitgewerkt, het gaat vooral over
het opblazen van de tijdbank.
In
die tijdbank liggen miljoenen jaren opgeslagen. Stiekem is de
film een parabel over het opblazen van de banken. Dat is een fantasie
die vooral in de Verenigde Staten opgeld doet. Haal je geld van
de bank, dan stort het door en door corrupte banksysteem wel in
elkaar. Belanden we dan in een utopia of in de totale chaos? In
In Time valt het zinnetje dat het systeem het wel overleeft.
Misschien maken dergelijke gedachten de film interessanter dan
de film werkelijk is.
Vooral
in het laatste deel verzandt de film teveel in een conventioneel
achtervolgingsverhaal. Daardoor blijft er niet veel over van de
lichtelijk subversieve insteek, waarbij men zich verbaasd over
het feit dat de heldin kilometers kan rennen op extreem hoge hakken.
Wat vooral blijft hangen is de pakkende weergave van een wereld
waar de kloof tussen rijk en arm immens is, en waar de klassenstrijd
op de loer licht.
Ulrik
van Tongeren
In Time (Warner), vanaf 3 november in de bioscopen. De trailer.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|