26 oktober
2011
Een
man en vrouw die naast elkaar wonen en wiens paden zich regelmatig
kruisen. En toch ontmoeten ze elkaar niet.
Buenos Aires is de stad waar ze wonen, in een wijk waar de wolkenkrabbers
en flats naast elkaar staan. Hier kom je geen prachtige boulevards
en karakteristieke gebouwen tegen zoals in het centrum van de
stad, maar afstotelijke gebouwen die door de alledaagse lelijkheid
toch een eigen schoonheid bezitten.
In
het prachtige begin van de film wordt de wijk getoond en van commentaar
voorzien. Het is het deel van de stad waar de gebouwen schots
en scheef naast elkaar staan, inclusief de immense kluwen van
elektriciteitskabels. Het is de plek waar men anoniem is, waar
de mensen vervreemd en stil langs elkaar heen leven, en waar pleinvrees
heerst.
Martin
(Javier Drolas) is een jonge webdesigner die over zijn pleinvrees
probeert heen te komen. Wanneer hij naar buiten gaat neem hij
een overlevingspakket mee. Mariana (Pilar Lopez de Ayala) is architecte
en houdt zich in leven met het stofferen van etalages. Zij wordt
gekweld door vele neuroses. Beiden zijn eenzaam, leven in piepkleine
appartementen, communiceren voornamelijk via internet. Ze hunkeren
naar de ware, maar hoe vind je die in een metropool?
Ondanks
beladen thema's als eenzaamheid, vervreemding en het verwoestende
effect van neuroses is de Argentijnse film Medianeras een
lichtvoetige romantische komedie, vol met treffende details over
het leven in een anonieme stad. Wat te denken van een hond die
zelfmoord pleegt? De film bevat tal van dergelijke pakkende terzijdes.
Waar
en wanneer Martin en Mariana elkaar ontmoeten, is natuurlijk de
crux waar de film om draait. Samen naast elkaar in het zwembad
dobberen, en in de bioscoop op dezelfde rij zitten... Telkens
wanneer je contact tussen beiden verwacht, gebeurt het niet. De
ontmoeting wordt eindeloos uitgesteld. Dichtbij en toch mijlenver
van elkaar werd nog nooit zo fraai in beeld gebracht. Alles hangt
af van het toeval.
Regisseur
en schrijver Gustavo Taretto verkende het onderwerp al met zijn
gelijknamige korte film uit 2005. Wat een lang uitgesponnen vertelling
had kunnen zijn, is door de inventieve en virtuoze verteltrant
een behoorlijk sprankelende kijkervaring geworden.
Om
de twee jonge, aantrekkelijke en intelligente personages zo te
zien worstelen met hun plek in het geheel heeft tergende kanten.
Maar deze filosofisch getinte uitweiding is niettemin van universele
waarde. De film zou zich net zo goed in New York, Brussel of Rotterdam
af kunnen spelen. Vervreemding en eenzaamheid zijn, ondanks de
digitale vriendschappen op internet, alleen maar groter geworden.
Toch
beklijft de film vooral door de blik op het wonderlijke Buenos
Aires. Taretto heeft goed gekeken naar de stad, naar de architectonische
mengeling van lelijk en mooi. Dat is de bonus van Medianeras:
anderhalf uur ondergedompeld in een fascinerende metropool. En
als kijker hoop je dat de geliefden, die zo goed bij elkaar passen,
er wat van weten te maken.
Ulrik
van Tongeren
Medianeras
(Cinemien), vanaf 27 oktober in de bioscopen.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|