17 oktober 2011
Hoewel
de occupy-beweging gefocust is op politiek debat, vrees
ik dat de debatten zullen verzanden in een veelheid van economische
opvattingen van linkse en rechtse signatuur, waardoor over het
hoofd wordt gezien dat de economische crisis in wezen een schijn
of nepcrisis is. Het fundamentele probleem van (voort-)bestaan,
waar de crisis om draait, is namelijk niet financieel maar existentieel
van aard.
Om
de economische crisis het hoofd te bieden zullen we ons dan ook
'met elkaar' moeten focussen op de creatie van een beleid dat
niet op een financiële maar op een existentiële grondslag
stoelt. Met andere woorden, een beleid dat niet draait om financieel
gewin, ofwel het eigen of nationaal belang, maar om ons aller
(voort-)bestaan, ofwel het algemeen of mondiaal belang.
Als
basis voor zo'n puur democratisch wereldbeleid leent zich de gaia-hypothese.
De gedachte van onze aarde als een levend organisme, waar de mens
niet boven staat – als ware hij de schepper ervan - maar
een onlosmakelijk deeltje van is. Een deeltje dat er zich bovendien
van bewust is dat het (voort-)bestaan van dat levende organisme
de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van ons allemaal, als
mensheid, is.
Zoals
de praktijk zo langzamerhand bewezen heeft, zal die gemeenschappelijke
verantwoordelijkheid nooit tot een dito beleid (een gezamenlijke
aanpak) leiden via het gangbare monetaire en parlementaire gedachtegoed.
Gekunstelde gedachten, met behulp waarvan wij enkel in staat zijn
tot de creatie van een 'verdeel en heers politiek', die haaks
staat op de politiek waar de gaia-hypothese naar verwijst.
Deze
verwijst namelijk naar een alomvattende politiek, als logisch
gevolg van haar alomvattende aard. Voor de realisering van dat
alomvattende beleid is de tijd rijp. Niet alleen omdat onze tijd
wordt gekenmerkt wordt door globalisering, ofwel het toegroeien
naar mondiale eenheid, maar ook omdat het beleidsorgaan dat nodig
is voor het waarmaken van die eenwording bestaat, te weten: 'De
Verenigde Naties'. Slechts zal onze volkerenorganisatie daarvoor
omgebouwd moeten worden van een organisatie van regeringen, die
primair staan voor hun eigen of nationaal belang, tot een mondiaal
beleidsorgaan met boven-nationale bevoegdheden, dat het algemeen
of mondiaal belang op juiste wijze weet te behartigen.
Wat
de reorganisatie betreft moet gedacht worden aan de opheffing
van de dictatoriale (vetorecht) Veiligheidsraad, met de gelijktijdige
overheveling van zijn primaire taak (de handhaving van de internationale
vrede en veiligheid) naar de Algemene Vergadering. Daardoor kan
dit orgaan zich ontwikkelen van een ongeloofwaardig mondiaal praatcollege
tot een geloofwaardig mondiaal daadcollege met boven-nationale
bevoegdheden. Een gezaghebbend wereldforum dat bij machte is om
op basis van de alom onderschreven mensenrechten en onze ongeëvenaarde
know how op elk terrein een wereldbeleid van de grond te
tillen waarmee de wereldproblemen en het daaruit voortvloeiende
onrecht adequaat bestreden kunnen worden.
Voor
de verwerkelijking van dit wenkend perspectief leent zich artikel
109 van het VN-Handvest, dat spreekt van een algemene conferentie
van lidstaten met als doel de herziening van het Handvest. Officieel
had deze conferentie al in 1955(!) moeten plaatsvinden, maar door
krachtig verzet van de toenmalige Sovjet-Unie heeft de Algemene
Vergadering destijds besloten dat een algemene conferentie ter
herziening van het Handvest gehouden zou worden 'op een daartoe
geschikt tijdstip'.
Gezien
de huidige politieke en financieel-economisch (wereld-)crisis
lijkt mij dat tijdstip aangebroken. Hoog tijd dus om in de Algemene
Vergadering van de VN te gaan lobbyen voor het agenderen van die
uitgestelde VN-conferentie. Van onze gedoogde regeringscoalitie
is wat dat betreft niets te verwachten, gezien de prioriteiten
in het regeerakkoord die niet sporen met het daadwerkelijk behartigen
van het algemeen belang anno 2011. Van visie kan het kabinet Rutte-I
dan ook niet beticht worden. Maar wat wil je ook met zo'n gedoogpartner.
Wouter
ter Heide
●
Meer
Zeepkist
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
mammeloe - October 19, 2011 - 12:17 pm ik weet niet waar je op doelt met oorlog; het is al oorlog sinds Eva van de vrucht at. Het is één lange oorlog en het veelkoppige monster van Babylon dat ons nu bestookt is hetzelfde als waartegen Daniel vocht tegen de prins van Perzië, Apollyon. Oorlog is inherent aan onze aionische existentie.
Maarten - October 19, 2011 - 10:00 am Maar eerst krijgen we nog oorlog. Jammer maar helaas maar nodig.
mammeloe - October 18, 2011 - 11:50 pm existentie heeft niks te maken met deeltje zijn van de aarde maar een aionische grondslag die gepolariseerd is tegen de eeuwigheid uit god van voor de aionen. Dit is de echte polarisatie.
mammeloe - October 18, 2011 - 10:51 pm zolang er geen vrede is in israel, is er geen vrede in de wereld
mammeloe - October 18, 2011 - 10:50 pm de huidige crisis is religieus, vrede zal er alleen komen als elia terugkomt, eerder niet.
Home
.
.
|