14
oktober 2011
Zolang
er liefde is, is er hoop. Lotus is
een kleine en breekbare film over eenzaamheid en de hoop op liefde.
Een verademing tussen al het geschreeuw van de huidige Nederlandse
film.
Een mozaïekfilm over eenzaamheid, liefde en vriendschap in
de grote stad klinkt niet meteen aanlokkelijk. Het is inmiddels
een afgekloven manier van filmmaken: het heen en weer springen
tussen de verschillende verhaallijnen. Deze vertelwijze heeft
een aantal meesterwerken opgeleverd zoals Short Cuts van
Robert Altman, maar ook vele mislukte pogingen.
Pascale
Simons heeft met haar eerste lange speelfilm allerlei verhaaltjes
aan elkaar gekoppeld. Samen met scenarioschrijver Philip Delmaar
heeft zij een complex verhaal bedacht. Rotterdam is dan een geslaagde
keuze als het toneel voor een dergelijke vertelling. Een stad
die dynamisch en energiek is, maar evengoed een vervreemdend effect
heeft; de mensen leven al snel langs elkaar heen.
Het
aantal personages en de daaraan gekoppelde verhaallijnen maken
in eerste instantie een beetje rommelige indruk. Gaandeweg raakt
de kijker vertrouwd met de personages. Dat komt omdat de rollen
door een groot aantal bekende acteurs worden ingevuld. Simons
heeft een imponerende cast bij elkaar weten te krijgen.
De
personages worstelen met het leven, hunkeren naar bevrijding uit
hun keurslijf. Een dochter die haar moeder helpt bij euthanasie,
een atleet die in een invalidenwagen is beland, een brave vader
met een dubbelleven en een uit elkaar gegroeid echtpaar met een
autistische zoon.
Lotus
is gelukkig geen loodzwaar traktaat over vervreemding in de grote
stad geworden. Het is een indrukwekkende opeenstapeling van menselijke
ellende. Probeer daar maar eens een verhaal met hoop van te maken.
Toch zijn de makers erin geslaagd om tussen al dat drama door
luchtige momenten te verwerken. Een lach en een traan, maar meestal
werkt het.
De
schematische aanpak van deze mozaïekvertelling is net geen
struikelblok gebleken. Soms zitten er geforceerde effecten in
die het vloeiend van elkaar overgaan van de verschillende verhaallijnen
in de weg zitten. Desondanks is Lotus een onderhoudende
en ontroerende film.
Dat
komt vooral door het ijzersterke acteerwerk. Een van de opvallendste
acteurs is Chris Zegers, vleugellam en wanhopig met zijn atletische
lichaam in een invalidewagen gevangen. Hij heeft een vriendschap
met een hoogzwangere jonge vrouw, prachtig ingehouden geacteerd
door Georgina Verbaan. Jack Wouterse zet een mooie rol neer als
vader van een autistische zoon. Joris Smit als de autistische
zoon is griezelig overtuigend.
Ulrik
van Tongeren
Lotus (BFD Film Distributors), nu in de bioscopen.
● Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|