10 oktober
2011
De
kat van Melatti is qua vormgeving en spel mooi en grandioos. Theater
Lakon speelt met de Indonesische wajang, poppenspel, toneeltechnieken
en
voordrachtkunst.
door
Martin Broek
Afgeladen
vol zat het Amstelveens Poppentheater tijdens de première
begin oktober. Kinderen vanaf drie tot een jaar of tien met ouders,
opa's en oma's. In het tv-tijdperk kwamen ze af op een vorm van
verhalen vertellen die ouder is dan de oudste beeldschermen. Die
middag speelde De kat van Melatti, een verhaal over water, verteld
door Jet Smeets en Ista Putranto van Theater Lakon.
Al
eerder zag ik Oom Gong van hetzelfde gezelschap. Het was een voorstelling
die me verbaasde omdat de grens tussen poppen en spelers, tussen
echt en onecht, geheel vervaagde. Theater Lakon speelt met de
Indonesische wajang (maskerspel), poppenspel, toneeltechnieken
en voordrachtkunst. De kat van Melatti is gemaakt in Nederland,
al is de muziek afkomstig uit Indonesië. Het stuk ademt de
uitwisseling tussen Indonesië en Nederland.
De
voorstelling vertelt het verhaal van een 8-jarig meisje dat sinds
een tsunami ziek in bed ligt en steeds zieker wordt. Ze woont
bij haar oma, die ze tijdens diezelfde tsunami redde, in een traditioneel
huisje aan het water. Melatti wordt steeds overvallen door angstdromen
waarin de tsunami terugkeert: vissen zweven over het podium en
achter de twee grootbeeld wajangschermen, beelden verschuiven
en verkleuren van hel licht tot diepblauw en de muziek bereikt
zijn hoogtepunt in koortsachtig gitaarspel.
Melatti's
ouders werken in de stad bij een flessenfabriek. Ze bellen af
en toe om te vragen hoe het met hun dochter gaat. Dat leidt iedere
keer weer tot een moeizaam gebruik van het mobieltje. Het is een
van de terugkerende grappen die tot gelach vanuit de zaal leidde.
Oma doet het huishouden en geeft Melatti toverwater uit een bron
die ouder is dan zijzelf. De bron blijkt aan het eind van het
verhaal vervuild te zijn door de flessenfabriek. Het is de kat
die dit uitvindt tijdens een fraai vormgegeven zoektocht, en die
daar met recht bijzonder trots op is.
Het stuk doet me denken aan de manier waarop Indonesische activisten
naar dorpen trekken om de bevolking uit te leggen waar de oorzaken
van een probleem gezocht moeten worden. Een verschijnsel dat met
een mooi Indonesisch woord advokasi wordt genoemd. Ik herinner
me een betoog van een Indonesische vrouw over de vervuiling door
een papierfabriek die zijn afvalwater loosde in de rivier en financiering
ervan door Westerse overheden. Mensen in de wijde omgeving werden
ziek van de chemicaliën. Er was nauwelijks een woord dat
ik van haar verhaal verstond, maar ik werd meegesleept door haar
voordrachtskunst waar woorden, klank en mimiek zo'n belangrijke
rol in speelden.
Van
agitatie is bij De kat van Melatti geen sprake. Het draait vooral
om de vertelkunst, om het spel. Maar er is ook een niet opdringerige
duidelijke boodschap: water is belangrijk, maar er kan mee gesjoemeld
worden. Wat mij betreft wordt het verhaal daarover net iets te
gemakkelijk afgerond door de kat die zo trots als een pauw zijn
visies op water en over zijn eigen heldendaad vertelt.
De
voorstelling mondt daarmee uit in een boodschap aan Nederlandse
kinderen in de huiselijke situatie: 'laat de kraan niet lopen'
en 'water, wees er zuinig mee'. Deze voorstelling heeft zoveel
kracht, diepgang en is zo kunstig verteld dat een iets ingewikkelder
en verder-van-mijn-bed slot ook mogelijk zou zijn geweest. Volgens
de dramaturg van de voorstelling, Jan Smeets, is dat de taak voor
ouders en onderwijzers.
Het
poppenspel van Theater Lukon doet meer dan een verhaal vertellen:
er wordt gebruik gemaakt van de poëzie van de Indonesische
taal. Oma praat nu en dan in het bahasa
Indonesia, waardoor je uit Nederland weg kan dromen
en wat de voorstelling groter maakt. De zaal reageerde nauwelijks
met onbegrip op de voor de meesten onverstaanbare woorden (ze
worden terloops vertaald door de kat of Melatti).
Voor
me zaten kinderen die steeds opmerkten dat de poppen bewogen werden
door mensen en handen: “Ze kunnen er niets van”, hoorde
ik ze zeggen. Het grootste deel van de zaal ging wel mee met de
overtuigend neergezette karakters en het verhaal. Het werd stil
in de zaal bij de onzekerheid over het welzijn van Melatti: dood
of levend?
Een
zaal vol volwassenen en kinderen die naar een verhaal over schoon
drinkwater, een ziek meisje en vervuiling kijken. Menig ngo zou
jaloers zijn op zoveel aandacht. Het poppentheater laat hier zijn
grote kracht zien. De kat van Melatti is mooi en grandioos qua
vormgeving en spel. En, als je iets moois vertelt dan krijg je
mensen mee. Of zullen in ieder geval naar je luisteren.
titel:
De kat van Melatti
theatergezelschap:
Theater
Lakon
gezien:
Amstelveens poppentheater, 8 oktober
speellijst:
http://bit.ly/mZPPYX
spel
en poppen: Ista Putranto en Jet
Smeets
regie:
Trudie Lute
script:
i.s.m. Florian Kullberg
muziek:
Doni Wijanarko
decor:
i.s.m. Dodig Soeseno
dramaturgie:
Jan Smeets
●
Meer
achtergrond
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
mammeloe - October 11, 2011 - 05:32 pm geen wajong maar wajangpoppen
Home
.
.
|