3 oktober
2011
Kloof tussen artistieke
en commerciële film steeds groter
Is de digitale revolutie een zegen of betekent het de ondergang
van de artistiek hoogwaardige film? Het jaarlijkse NFF levert
elk jaar weer sombere bespiegelingen op over de toekomst van de
Nederlandse speelfilm.
Abel van regisseur Alex van Warmerdam was ontegenzeggelijk
een van de hoogtepunten van het Nederlands Film Festival 2011.
De film uit 1986 werd vertoond in een prachtig gerestaureerde
versie. Het is nog steeds een onovertroffen absurdistische vertelling,
een geweldige debuutfilm. Abel verwijst onbarmhartig naar
de armoede van de hedendaagse Nederlandse speelfilm die zo niet
meer worden gemaakt.
Het
genre van de gitzwarte tragikomedie waarmee Van Warmerdam excelleert,
heeft ondertussen meerdere generaties achter de rug. Webcam
van regisseur Marc van Uchelen, eveneens een absurdistisch familiedrama,
zou als een variatie op dit genre genoemd kunnen worden. De gehele
film is vanuit het perspectief van webcams geschoten.
Abel
Antoin, gespeeld door de regisseur, is een eenzame vrijgezel die
door behulpzame buurman Rob het genot van virtuele zwoele dames
wordt bijgebracht. Buurman inviteert een blonde Russische webcam-vrouw
om te logeren in het huis van Antoin. Wat volgt is een hilarische
komedie met droogkomische verwikkelingen waarin de ouders van
Antoin ook nog een rol spelen.
Volgens
de regisseur is het geheel gefilmd als een toneelstuk. Door de
beperkingen van de webcam is het nogal een statische film geworden
wat mede zorgt voor een claustrofobisch effect. Door al die beperkingen
lijkt Webcam iets te lang te duren.
Van
Uchelen heeft zijn webcamfilm zonder subsidie gemaakt voor het
luttele bedrag van 7000 euro. Hij heeft nog geen distributeur
gevonden. Wat Webcam interessant maakt is dat het mogelijk
is met beperkte middelen een film te draaien. De digitale revolutie
zorgt ervoor dat voor weinig geld films gemaakt kunnen worden.
Webcam
De beeldkwaliteit is veel minder dan met 16 en 35 mm film mogelijk
is. Het lijkt erop alsof het digitale filmen een enorme achteruitgang
oplevert; het medium levert letterlijk platte cinema op, zonder
visuele diepte en schoonheid. Abel daarentegen is een visueel
feest met het verrassend kleurgebruik en het suggestieve gebruik
van decors.
Misschien
onterecht om beide films naast elkaar te leggen, maar het laat
zien dat er enorme veranderingen in het filmmaken plaatsvinden.
De vraag is of die digitale revolutie een zegen is, of de ondergang
van de artistiek hoogwaardige film inluidt.
Interessant
aspect van Abel is dat het zowel een arthousefilm als een
film voor een groot publiek betreft, hetgeen blijkbaar nog kon
in de jaren '80. Op dit moment is het onmogelijk dat een artistiek
hoogwaardige rolprent een dergelijk groot bereik heeft. Er gaapt
intussen een immense kloof tussen de kunstzinnige en de commerciële
film. Deze situatie lijkt de doodsteek voor de Nederlandse cinema.
Op
grote internationale filmfestivals halen films van onder meer
David Verbeek, Anouk Leopold en Urszula Antoniak allerlei competities.
Tegelijkertijd trekken dezelfde films in de filmhuizen en bioscopen
meestal enkele duizenden bezoekers. Het vreemde is dat filmhuisbezoekers
buitenlandse 'moeilijke' films wel degelijk appreciëren,
vergelijkbare moeilijke Nederlandse producties laten ze links
liggen.
Webcam
Over dit probleem wordt al jarenlang gediscussieerd op het Nederlandse
Film Festival, maar er is nog steeds geen oplossing voor gevonden.
Filmdistributeurs hebben ook niet de flexibiliteit om hun product
goed in de markt te zetten. Zo zal de winnaar van de Publieksprijs
van het NFF, 170 Hz van regisseur Joost van Ginkel, pas
in maart 2012 in de bioscopen uitgebracht worden.
En
hoogstwaarschijnlijk voor lege zalen draaien, omdat de uitstraling
van de festivalvertoningen en het winnen van de Publieksprijs
tegen die tijd vervaagd zal zijn. De toekomst van de kwetsbare
kunstzinnige film wordt op die manier uiterst onzeker.
Waarschijnlijk
zullen naast grote commerciële films als Gooische Vrouwen
alleen nog voor weinig geld met digitale middelen arthousefilms
gemaakt worden die steeds minder publiek zullen trekken. De dreigende
bezuinigingen op film zullen dit proces bespoedigen. Het jaarlijkse
NFF levert ondanks de uitzinnige feestelijkheden elk jaar weer
sombere bespiegelingen op over de toekomst van de Nederlandse
film.
Ulrik van Tongeren
De nieuwe versie van Abel wordt van 2 oktober tot en met 12 oktober
vertoond in het Eye Film instituut (Filmmuseum) in Amsterdam.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
mammeloe - October 04, 2011 - 01:17 am deze al gezien?
http://www.luckymedia.nl/luckytv/2011/09/luckylife-testdrive/
Home
.
.
|