31 augustus
2011
Het
wonderbaarlijke universum van de Amerikaanse filmmaakster Miranda
July heeft alweer een bijzondere film opgeleverd. The Future is
een absurdistische mijmering over liefde, seks en de dood.
In 2005 verraste Miranda July de wereld met haar excentrieke filmdebuut
Me And You And Everyone We Know. Het wonderlijke universum
van de beeldend kunstenaar, schrijfster, filmmaakster en performer
kwam meteen al tot volle wasdom. July speelt een video-artieste
die verliefd raakt op een morsige en contactgestoorde schoenverkoper.
Me
And You And Everyone We Know is een wonderlijke film, vrolijk
en lichtvoetig volgestouwd met tegendraadse humor; de onverwacht
donkere onderstroom maakt het geheel spannend. Die onderstroom
wordt in hoge mate veroorzaakt door een vrijmoedige weergave van
de seksuele belevingswereld van kinderen. In die zin is de film
zeker taboedoorbrekend en regelrecht moedig te noemen.
Met
haar nieuwe rolprent The Future gaat ze een stap verder.
Het is een minder vrolijke film, toch zit er ondanks de sombere
toon veel van haar onnavolgbare zwarte humor in. In de vertelling
gaat het om een koppel van in de dertig. July, die zelf Sophie
speelt, bewoont samen met Jason (Hamish Linklater) een klein appartement
in Los Angeles.
Sophie
geeft dansles aan kinderen en zet dansvideo's van zichzelf op
YouTube. Vreemd is wel dat ze eigenlijk niet kan dansen. Jason
is als thuiswerker voor een helpdesk werkzaam. Het alternatief
ogende hippe stel lijkt sprekend op elkaar met hun krullenbollen
en droefgeestige blikken, als broer en zus. Beiden hebben bovendien
een missie met het in huis nemen van een ongeneeslijk zieke kat.
Deze kat, Paw-Paw geheten, is meteen ook de hartverscheurende
vertelstem van de film.
Sophie
en Jason zijn erg bezig met de toekomst van hun leven en relatie.
Over vijf jaar zijn we 40, zo betoogt Jason, en 40 is eigenlijk
50. En als je 50 bent is het afgelopen, suggereert hij. Dit somberen
wordt in gang gezet door de aanstaande komst van Paw-Paw. Totdat
de kat in beeld komt, hebben ze een maand van vrijheid om te kijken
wat ze van hun resterende leven gaan maken. Soms zetten ze de
tijd stil; het besef van tijd en eindigheid geeft de vertelling
een onmiskenbare melancholische lading.
Het
klinkt allemaal danig vergezocht en vreemd. Maar ondanks de magisch
realistische vondsten zoals een sprekende kat en het stop zetten
van de tijd, is de film wel degelijk gegrondvest in een dagelijkse
realiteit. De zijsprongen in een vreemde droomwereld, of misschien
wel parallel universum, versterken dit. De twijfels en angsten
van het koppel zijn invoelbaar: de tijd slaat nou eenmaal onbarmhartig
toe in een mensenleven.
Ondanks
hun zwartgallige gedachten komen ze in beweging. Jason gaat de
deuren langs om bomen te verkopen als middel om de opwarming van
de aarde tegen te gaan, Sophie neemt een minnaar en trekt bij
de oudere man in huis. Op dat moment belandt de handeling in de
donkere spelonken van July's verbeelding, om dan de film verrassend
en open te doen eindigen.
The
Future is een film om snel weer te gaan bekijken, om al die
intrigerende details en zijsprongen proberen te vatten. En niet
te vergeten om van de scherpe humor te genieten, humor die volgens
de maakster niet ironisch bedoeld is. Ze bedoelt het allemaal
doodserieus. Misschien is dat wel haar grote kracht, deze serieuze
eerlijkheid, en dat roept natuurlijk weer irritatie op.
Beide
films van July roepen zowel immense bewondering als weerzin op.
Ze is een cultfiguur geworden met een grote schare bewonderaars
en vijanden. Dat de intens persoonlijke films van Miranda July
nogal wat teweeg brengen, is een feit. Ze is onmiskenbaar een
cultureel icoon. The Future is grappig, en vooral tamelijk
aangrijpend door het trieste lot van de kat.
Ulrik
van Tongeren
The Future (Cinemien, 2011), vanaf 1 september in de bioscopen.
●
Meer
filmrecensies
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Home
.
.
|