HOME       OPROEPEN      ARCHIEF       CONTACT      LINKS               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le gamin au vélo

Ravage 20 juli 2011


De Belgische broers Jean-Pierre en Luc Dardenne hebben weer een film gemaakt. Dan weet men ongeveer wat er gaat komen, of toch niet? De broers maken sociaal-realistische drama's, serieuze en sombere verhalen zijn het altijd. Hun films spelen zich af in het grauwe Waalse Luik en omgeving.


Le gamin au vélo
wijkt enigszins van hun vorige producties af door de optimistische en lichte toon. Het geheel heeft zelfs iets weg van een sprookje. Hier staat, zoals meestal in de films van de broers, een gekweld hoofdpersonage centraal die boos is op de wereld. De 11-jarige Cyril (Thomas Doret) is door zijn vader in een kindertehuis gedumpt. De jongen is totaal onhandelbaar, en gaat wanhopig op zoek naar zijn vader en zijn verloren fiets. Tijdens deze zoektocht ontmoet hij de kapster Samantha (Cécile de France). De jonge vrouw ontfermt zich over hem.

In 1999 kwamen de Dardennes met Rosetta, een mokerslag van een film. Daarvoor hadden ze al in 1996 het sterke drama La Promesse gemaakt, maar Rosetta was baanbrekend door de nerveuze camerastijl en de ongemeen grimmige realiteit die getoond wordt. De broers wonnen met Rosetta de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes. Ze kwamen vaker terug op het festival om prijzen op te halen, onder meer voor de hoofdprijs in 2005 met L'enfant.

Le gamin au vélo is de vijfde film van de Dardennes. De mokerslag is minder hard geworden in de loop der jaren. De karakteristieke en uiterst eigenzinnige werkwijze van hen is gebleven. Want we krijgen de boze jongen voor een groot deel van de film alleen van achteren te zien; zijn rug prominent in beeld. Evenals Rosetta is hij een razende en woedende wervelwind. Gaandeweg komt het gezicht van de jongen in beeld. Wanneer Cyrill moet kiezen tussen het criminele pad of gered worden door de goede fee Samantha, markeert het omslagpunt.

Het verhaal is minder zwartgallig dan de vorige films van de Dardennes. De tedere en milde toon is iets nieuws voor de broers. Het is zelfs hun eerste film die zich tijdens de zomer afspeelt, en er is spaarzaam gebruik gemaakt van muziek (Beethoven) om toch een iets andere sfeer op te roepen. Desondanks is er veel herkenbaars: ouders die hun kinderen in de steek laten komen tergend vaak voor in het werk van de Dardennes.

De vader van Cyril is niet werkelijk een slechterik. Hij staat voornamelijk onverschillig tegenover het lot van zijn zoon. De machteloze sociale werkers die niet in staat zijn om een losgeslagen kind te helpen, tonen omstandig het falende sociale systeem aan. Dat heeft allemaal wel degelijk de lading van een aanklacht. De mokerslag is hier meer gedempt dan in de andere films van de Dardennes, simpelweg omdat ze hoop bieden in een hopeloze wereld.

Dit is de meest toegankelijke film van de broers. Dat wil niet zeggen dat ze er een behaagzieke vertelling van hebben gemaakt. De van oorsprong Belgische actrice Cécile de France is een grote ster in Frankrijk. Ze heeft zich perfect in deze grimmige wereld gevoegd, al moest zij wel even wat acteermaniertjes zien kwijt te raken.

Het naadloze gebruik van amateurs naast professionele acteurs geeft de verhalen van de Dardennes de beoogde authenticiteit. Thomas Doret is zo'n amateur. Hij speelt het rotjoch Cyril niet alleen overtuigend, hij is het rotjoch in elke porie van zijn lijf.

Het meesterschap van de Belgische grootmeesters is erin gelegen dat de kijker toch gaat geven om de jongen. En dat het op een of andere manier bijna geloofwaardig is dat de kapster zich over hem ontfermt. La gamin au vélo mist de rauwe kracht van sommige andere films van de broers, desalniettemin is het een meeslepende en krachtige film geworden.

Ulrik van Tongeren


Le gamin au vélo (Cinéarte), vanaf 21 juli in de bioscopen.



Meer filmrecensies

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geef je mening:



Home


 

.

.