Terwijl
het buiten tropisch warm was, werd in de koele bioscoop van de Nederlandse
filmacademie de jaarlijkse oogst van eindexamenfilms vertoond. Met acht
fictiefilms, vijf documentaires en een commercialblok is het niveau
dit jaar weer hoog.
Boos
Winsterslaap in Lukomir
Lichting 2010 bevat twee films die echt tegenvallen. Boos
van Dennis Lubbers is een documentaire over een mannelijk slachtoffer
van huiselijk geweld. De film is nogal traag en voorspelbaar, het belangrijke
thema wordt niet werkelijk uitgediept. Winsterslaap in
Lukomir van Niels van Koevorden is een documentaire over een geïsoleerd
bergdorp in Bosnië. Ook deze film biedt geen interessante invalshoek.
Meer dan wat bizarre mensen op een berg is het helaas niet geworden.
Boos
Winterslaap
in Lukomir
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dicht bij mij vandaan van regisseur en scenarist Martijn de Jong
is een zogenaamde mozaïekfilm. Hierin worden vier personage apart van
elkaar gevolgd. Het is een gevoelig en kernachtig verhaal over mensen
die twijfelend aan de liefde ruiken. Voor de liefde gaan is altijd een
sprong in het diepe, luidt de boodschap van het verhaal. Met schitterend
camerawerk van Job Kraaijenveld en een inventieve montage van Björn
Mentink is het een beklijvend filmpje. De Belgische/Amerikaanse actrice
Elsa May Averill steelt de show als de jonge vrouw die hunkert naar
een sympathieke buurman.
Dicht
bij mij vandaan
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Met de dag biedt eveneens een opmerkelijke vrouwelijke hoofdrol.
In deze film, geregisseerd door Ben Brand, speelt Ilse Ott een dochter
die voor haar vader, een Alzheimer patiënt, moet zorgen. Ott weet feilloos
de pijn en liefde die deze vrouw voor haar vader koestert te acteren.
De man zakt langzaam weg in een wereld waar hij niet meer bereikbaar
is voor zijn dierbaren. Veteraanacteur Hans Hoes is aangrijpend in zijn
vaderrol.
Met
de dag
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Homerun kent een verrassend sterk acterende Johnny de Mol als beurshandelaar,
aan wie het leven voorbij gaat. Slim inhakend op de tijdsgeest van snel
geld verdienen weet regisseuse Anna van Kempema treffend de lege en
kille wereld van de hoofdpersoon te treffen. Sober, bijna uitgebeend,
acteert de Mol dit onsympathieke personage.
Homerun
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Devotie. De titel van deze documentaire van Johannes Hogebrink
doet vermoeden het over religie gaat. Passie is wellicht beter op zijn
plaats. Een kerkgangster, een voetbalsupporter, een yoga-beoefenaar
en een tangodanseres getuigen in woord en daad over hun devotie. Op
papier is het een saai onderwerp, maar de makers zijn erin geslaagd
om dit thema fraai vorm te geven.
Devotie
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mo van Eché Janga is een enigszins cryptische vertelling over twee
jeugdvrienden in Amsterdam Slotervaart. De film handelt over de gecompliceerde
vriendschap tussen een Nederlander en een Marokkaan. Het heikele onderwerp
van de multiculturele samenleving wordt voorzichtig behandeld. Vooral
de omgeving waar de jongens wonen, is treffend vastgelegd. De kale,
kille flats, maar ook de dwarse schoonheid van deze locatie hebben een
sfeervolle film opgeleverd.
Mo
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Afrika, waarin een jongen terug keert naar zijn ouderlijk
huis, is een droogkomisch verhaal met surrealistische trekjes. Zijn
ouders zijn hotelhouders en hebben een Afrikaanse asielzoeker in huis
genomen die op de kamer van de zoon des huizes woont. De ongemakkelijke
relatie tussen zoon en ouders levert genoeg materiaal voor deze grappige
komedie. Regisseuse Lotte Hoeksema heeft de fraaie decors optimaal in
haar film gebruikt.
Afrika
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rumah Tua, een laatste reis naar het ouderlijk huis van Lizette
Mataheru is een documentaire over de grootmoeder van de filmmaakster.
Met haar 84-jarige oma Au bezoekt zij de geboortegrond van de oude vrouw
in de Molukken. Haar hunkering naar haar geboorteland is evident. Molukkers
kennen een traumatisch verleden. Tegen hun wil werden ze verscheept
naar Nederland. De pijnlijke vraag of oma wil sterven op haar geboortegrond
geeft de documentaire spanning. Toch is het geen sombere beschouwing
over het lot van de Molukkers geworden. Dat is te danken aan de droge
humor van de oma van Lizette. De film toont overigens niet de reis zelf,
maar de regisseuse belooft dat ze in de toekomst gaat filmen in de Molukken.
Rumah
Tua
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ons Sal Altyd Vriende Bly van Hans Busstra is een persoonlijke documentaire
over de jeugd van de regisseur. Als achtjarige kwam hij naar Nederland,
maar Zuid-Afrika is altijd door zijn hoofd blijven spoken. Hij keert
twintig jaar later terug naar zijn geboorteland Zuid-Afrika. Hier laat
hij de mensen uit zijn jeugd zien. Het is een liefdevol portret van
een verdwijnend Zuid-Afrika, met schitterende en weemoedige beelden
van dit prachtige land. De film belicht vooral de liefde van Busstra
voor het land en zijn bewoners. Een fraai egodocument, een waardige
afsluiter van deze lichting van de Filmacademie
Ons
Sal Altyd Vriende Bly
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
De
Schaduw van Bonafatius gaat over een missie van bisschop Bonafatius
(Jan Decleir) in het verre Friesland in het jaar 754. Het is een mystiek
verhaal waarbij de makers, onder regie van Thijs Schreuders, laten zien
wat met de nieuwste digitale technieken mogelijk is. Het oogt allemaal
fraai, en is als technische oefening zeer zeker geslaagd. Maar een meeslepend
verhaal is het niet.
De
Schaduw van Bonafatius
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8
Hoog van regisseur Galed Hamed heeft een intrigerende poster. Drie
jongens in boxershort, die van op de rug gezien naar een flatgebouw
kijken. De poster roept een spannende hedendaagse miniatuurversie van
Blue Movie van Wim Verstappen op. Spannend is de film helaas
niet geworden, wel tamelijk amusant door het spontane acteren van de
drie jonge acteurs.
8
Hoog
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wraak
is een rauwe en gewelddadige wraakfantasie, die een beetje doet denken
aan het werk van Dick Maas. Regisseur Joost Reijmers heeft de beklemmende
atmosfeer redelijk te pakken, hij zou zich eens moeten wagen aan echte
horror. Toch is deze eindexamenfilm wat de acteerprestaties betreft
de minst geslaagde van de lichting 2010.
Wraak
Ulrik van Tongeren
Eindexamenfilms Nederlandse Filmacademie; tot en met vrijdag 2 juli
worden de eindexamenfilms gratis op de Filmacademie in Amsterdam vertoond,
zie de website
voor het programma.
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Naar
boven
Naar
homepage
|