

Een groep anonieme verontruste burgers is een handtekeningenactie gestart
om de berichtgeving van media over de kabinetsformatie aan de kaak te
stellen. Volgens de initiatiefnemers is deze verre van evenwichtig.
door 'Verontruste
burgers'
De laatste dagen komen steeds meer mensen in actie om zich te beklagen
over de opstelling en berichtgeving van de media inzake de kabinetsformatie.
Wat wij zien lijkt meer op een bewuste poging om onrust te stoken en
tweespalt te zaaien, dan op een serieuze vorm van journalistiek waarbij
distantie, onbevangenheid, evenwichtigheid en nuance de leidraad vormen.
Nu het instrument van de petitie weer erg in zwang lijkt, is het goed
dat wij dat ook maar eens inzetten. Met een simpel doel: om ons ongenoegen
te uiten over het gedrag van de (kwaliteits)media.
Vrijwel
elke dag worden wij getrakteerd op een hijgerige zoektocht naar prominenten
en minder vooraanstaanden, die ons moeten vertellen hoe erg het wel
niet is als dit kabinet er komt. En ook instellingen, samenwerkingsverbanden
en hobbyclubjes waar wij nog nooit van hebben gehoord, halen plots de
voorpagina's om leeg te lopen over de ontmenselijking van de samenleving,
mocht er een regering komen die gedoogsteun krijgt van de PVV.
Tegelijkertijd
wordt weinig of geen energie gestoken in het zoeken naar voorstanders
van een dergelijk kabinet of op zijn minst naar mensen die er niet a
priori afwijzend tegenover staan. De berichtgeving moet ons doen geloven
dat er een hevige strijd gaande is binnen het CDA (en zelfs binnen de
VVD) en dat verdeeldheid de boventoon voert. Maar verschillende enquĂŞtes
laten zien dat een groot deel van de achterban van deze partijen helemaal
niet zo tegensputtert of ontevreden is. Die realiteit wordt genegeerd
en de hetze wordt voorgezet.
Wij
zijn een groot voorstander van kritische journalistiek. Maar dan wel
op een wijze dat een goed en genuanceerd beeld van de werkelijkheid
wordt geschetst en de kritische houding ook alle partijen en alle standpunten
betreft. Tijdens de onderhandelingen over Paarsplus was er een overweldigende
weerstand bij de achterban van de VVD, maar ondanks wat schamele berichten
daarover, was er geen sprake van een stelselmatige en aanhoudende campagne
om in alle hoeken en gaten tegenstanders van die coalitie te zoeken
en die voor camera en microfoon te slepen. Sterker nog, bij de NOS werd
in een weblog zelfs een concept-regeerakkoord geschreven om de onderhandelende
partijen een handje te helpen. Kennelijk is de kritische houding bij
de kwaliteitsmedia nogal ver te zoeken als het om een coalitie gaat
die sterk de voorkeur geniet.
Hoewel
de (kwaliteits)media natuurlijk het volste recht hebben om elke campagne
te voeren die zij wensen, is er ook nog zoiets als het moreel gezag
dat de journalistiek heeft te verdedigen. Werden wij niet jarenlang
doodgegooid met de uiterst nobele en hoogst fatsoenlijke taak van de
kwaliteitsjournalistiek, die als waakhond van de democratie zo objectief,
onpartijdig en afgewogen mogelijk verslag doet van de actualiteit? Welnu,
hoewel het vertrouwen van de burger in deze boodschap al langer is geërodeerd,
lijkt de recente campagne de genadeklap te geven.
De
journalistiek bewijst zichzelf een slechte dienst door mee te doen aan
de ondergraving van de waarheidsvinding en draagt met haar activisme,
ironisch genoeg, juist bij aan een atmosfeer die zij zo zegt te vrezen
als de PVV aan de macht komt. In plaats van haar grote verantwoordelijkheid
en gezag te erkennen en te omarmen, wordt die te grabbel gegooid en
ingezet om het vuurtje op te stoken.
Meer
nog dan de private kwaliteitsmedia (kranten, opiniebladen e.d.) heeft
de publieke omroep een extra verantwoordelijkheid. Maar ook daar zien
wij menig programma en menig gerespecteerde actualiteitenrubriek driftig
meedoen aan een journalistiek van activisme en uitvergroting, vanuit
een nauwelijks verholen politiek motief. Dat was voor de verkiezingen
al zo (denk bijvoorbeeld aan de beruchte Netwerk uitzendingen), maar
zet zich na de verkiezingen gewoon voort.
Wij
zijn klaar met deze uitholling van het journalistieke instituut. In
een land dat wordt geteisterd door polarisatie, verwijdering en achterdocht
is een genuanceerde berichtgeving van levensbelang. Daarom roepen wij
alle kwaliteitsmedia op de hand in eigen boezem te steken en onmiddellijk
te zorgen voor een vorm van genuanceerde en onpartijdige journalistiek
die zij in hoogdravende geschriften altijd zo zegt te verdedigen.
De
initiatiefnemers en ondertekenaars van deze actie hoeven op hun beurt
niet te worden uitgenodigd voor allerlei programma's en interviews.
Aan onze boodschap hebben wij niets toe te voegen of uit te leggen.
Als de actie veel aandacht krijgt vinden wij dat natuurlijk prachtig,
maar wat wij vooral willen is een grondige zelfreflectie bij de kwaliteitsmedia
en een omslag in hun denken en handelen.
Breng anderen op de hoogte van deze petitie.Â
Benader vrienden, kennissen, weblogs, media en vraag hen de petitie
te ondertekenen of er aandacht aan te besteden.
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
Geef
je mening:
Adele - May 30, 2011 - 06:29 pm TYVM you've soevld all my problems
sybrand - October 22, 2010 - 06:06 pm Ik heb mijn abonnement op De Volkskrant niet voor niets opgezegt.
Alles gaat over PVV, CDA en de VVD.
Moe ben ik van de reguliere pers!
Waar is de strijd voor de arbeiders gebleven?
Erwin A. - October 20, 2010 - 05:50 pm Hallo luitjes links rechts bestaat niet meer we worden geGEERT door angst iedereen doet er aan mee,we zien het en we doen niets en maar gedogen hallo. Ik weet nog een volk die voor tirannen zwigt verlies meer dan.. Enne wie vandaag het verleden niet kent heeft morgen geen toekomst. Denk na alsjeblieft!!>
Aaldert - September 28, 2010 - 01:53 pm Volledig met de inhoud van deze petitie eens ! Er is in Nederland helaas geen tegenhanger meer voor de enorme invloed van de linkse media, waaronder ook het journaal. Als je de berichtgeving over langere tijd degelijk analiseerd is dat best verontrustend. Het structureel linkse denkpatroon is over de hele media aanwezig en wordt door veel mensen als zoete koek en onpartijdige waarheid aangenomen. Wanneer je bijvoorbeeld het het politieke nieuws uit Nederland op buitenlandse zenders terugziet wordt dat meestal WEL op een professionele onpartijdige wijze verwoord. Best beschamend vindt ik dat, zeker omdat men in Nederland zo hoog opgeeft over de beginselen van onze rechtsstaat.
Er zou m.i in ieder gaval iets gedaan moeten worden aan de redactie van het journaal want die zou in een democratie toch op zijn minst 100 % onpartijdig en onafhankelijk moeten zijn. En dat is aantoonbaar de laatste jaren helaas ver beneden niveau.
wim3 - September 02, 2010 - 01:14 pm De koningin heeft het er moeilijk mee, als ongekozen staatshoofd deelt zij de lakens uit en wijst de formateurs aan die bij haar in de gunst staan.
rbn - August 31, 2010 - 07:18 pm Klink wil niet verder met PVV
rbn - August 29, 2010 - 04:45 pm prachtig die openlyke kritiek binnen het cda op elkaar.. eindelyk is dat gesloten fort inmiddels zo lek als een mandje geworden.. de neergang van het cda is in volle gang.. dat gaat lekker.. :)
nn - August 29, 2010 - 04:35 pm Het gaat inderdaad goed met het CDA: CDA-achterban is 'prominenten' beu
rbn - August 28, 2010 - 12:43 pm het gaat goed.. steeds meer cda-ers durven hun bezwaren te uiten..
ron - August 26, 2010 - 07:01 pm Daar heb je gelijk in Maarten, die bezuinigen bij de publieke omroep. Maar voor de papieren media, waar de petitie hierboven zich op richt, is dat weer gunstig.
Maarten - August 26, 2010 - 05:53 pm Ja, er wordt campagne gevoerd tegen deze formatiebesprekingen. Zoals Wilders campagne voerde tegen Paars+. De publieke omroepen hebben specifiek deze coalitie te vrezen wegens aangekondigde bezuinigingen, voor een ander geluid kun je terecht bij de commercielen. Maar als je lastige vragen stelt, praat Geert niet meer met je, voor wie je ook werkt.
Laat VVD en CDA het maar proberen met gedoogsteun van PVV. Binnen de huidige economie kun je twee dingen doen: zo lang mogelijk onder het tapijt vegen, of boodschapper van het slechte nieuws spelen. Rara wat denk jij dat ze zullen doen? Ach, het is toch altijd de schuld van een ander.
ron - August 26, 2010 - 05:34 pm Waar ik in die petitie over val is het woord “bewust” (3e r). “Door de media wordt bewust een poging ondernomen om dit onmogelijk te maken”. Dat is volgens mij niet zo. Maar er wordt wel stevig campagne gevoerd door CDA prominenten. Die hebben invloed en gebruiken effectief de media (volgens mij spint er minstens een peloton Jack de Vriesjes achter de schermen). Waarom PVV en CDA volgens mij niet kan? De PVV heeft linkse sociaaleconomische onderwerpen en het CDA is een soort VVD. Daar kan onder het mom van bezuinigingen water bij de wijn worden gedaan. Maar dat kan niet wat betreft de Bijbelse beginselen waar het CDA op is gebaseerd: de vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting die hier mee wringt.
alex - August 26, 2010 - 04:56 pm Nou, VVD, PVV en CDA kan volgens mij wel, maar het wordt ze van bovenaf op deze manier onmogelijk gemaakt.
Ben ik overigens de enige bezoeker van deze site die het eens is met de stelling van bovenstaande petitie dat er campagne wordt gevoerd om dit minderheidskabinet onmogelijk te maken? Dat wordt toch met het uur duidelijker, of niet soms? Zou me niet eens verbazen indien Beatrix aan de touwtjes trekt. Leven we nu in een democratische rechtsstaat, of toch niet?
ron - August 26, 2010 - 04:33 pm @Alex
Op nieuwe verkiezingen zit niemand te wachten. Maar VVD, CDA en PVV kan niet, PvdA, CDA en VVD ook niet, Paarsplus ging ook al niet.
Met nieuwe verkiezingen is de diepe val van het CDA aanstaande. En de PVV wordt waarschijnlijk groter. Maar of de VVD weer de grootste wordt, waag ik te betwijfelen.
rbn - August 26, 2010 - 04:27 pm het is goed dat meer en meer cda-ers hun bek opentrekken.. laat ze maar opdraven in de media.. hoe meer; hoe beter.. zo wordt de media activistisch toegepast.. dit is media op haar best..
alex - August 26, 2010 - 04:16 pm @ron: wie zit daar op te wachten? ja, de pvv en vvd wellicht, want die worden zonder enige twijfel de grootste partijen. dan hebben ze het cda niet eens meer nodig om een kabinet te vormen.
alex - August 26, 2010 - 04:12 pm @Maarten: Als je bovenstaand manifest gelezen hebt, en de reacties in dit gastenboek, weet je toch zelf het antwoord wel op jouw prangende vraag...? Of heb jij daar een persconferentie voor nodig?
ron - August 26, 2010 - 04:10 pm dit jaar nog nieuwe verkiezingen?
alex - August 26, 2010 - 04:06 pm En wie hebben we daar...?
Lubbers wil time-out kabinetsformatie
Maarten - August 26, 2010 - 12:05 pm "Meneer Wilders, u wilde toch in de regering? Waarom zit u dan niet in de regering?"
En toen kwam ik geen persconferentie van de PVV meer binnen.
ron - August 26, 2010 - 09:07 am @Alex Je hebt gelijk dat het verlies van de SP in 2006 veroorzaakt werd door eigen falen. Zoals nu het CDA overkomt. Het CDA heeft zijn beginselen verkwanseld volgens eigen critici en is een nietszeggende marktpartij geworden waar de traditionele achterban zich niet meer thuis voelt.
Volgens mij is er trouwens niet echt sprake van maatschappelijk verzet tegen de PVV, wel door de leden van het CDA die als vanouds het maatschappelijk middenveld domineren. Zij schrijven de opiniepagina’s van de kranten vol. Vooral het spel van voorlichters en spinners is hierbij belangrijk.
Nu de rol van de media. Hoe in 1994 tijdens de verkiezingen Eelco Brinkman van het CDA is afgebrand door de media: “Hij heeft de uitstraling van een koelkast” gebeurde met Agnes Kant in 2010. Zodra zij het woord nam, zoomde de camera in op de verbeten trekken in haar gezicht. Meer als bij haar collega’s – die gooiden olie op het vuur door daar op in te spelen (Femke Halsema). Ze roken bloed. Nu is daar goedmoedige Roemer met zijn “getimede” kwinkslagen en aanstekelijke lachjes…
alex - August 26, 2010 - 12:45 am @ron: Het was volgens mij toch betrekkelijk rustig bij de geĂŻnstitutionaliseerde media toen het kabinet Balkende 3 zich formeerde, en resulteerde in een kabinet van CDA, PvdA en CU. Of herinner jij je een periode van een 'mediahype' in de eerste helft van 2007? Dat de SP er enigszins van langs kreeg was deels aan het amateurisme van de partijleiding te danken.
Maar dat de PvdA met het CDA aan de macht kwam, daar hadden de commerciële media vrede mee. Om maar niet te spreken van het totaal ontbreken van georganiseerd 'maatschappelijk' verzet, zoals we komend najaar weer tegemoet kunnen zien. Nee, neem dan het mediaspektakel rond de kabinetsformaties rond Balkende 1 en 2... Om maar te zwijgen over het voorspel in het kader van de verkiezingen. Links is een slecht verliezer.
Dat de SP 10 zetels heeft verloren, is het gevolg van interne perikelen, welke tot gevolg hadden dat de partij geen oppositie meer voerde, geen smoel meer had. De SP is gedurende het kabinet Balkende 3 muisstil gebleven, en heeft terecht klop gekregen van de kiezers. De val van die partij zet zich overigens voort.
ron - August 25, 2010 - 11:15 pm @Alex
Er speelt nog meer mee dan vooringenomenheid. Informateur Opstelten heeft een “radiostilte” afgekondigd. De pers komt er niet tussen. Dan zoeken ze andere manieren om een barst te veroorzaken. Ze proberen volgens mij altijd een hype te organiseren, maakt niet uit of dat links of rechts is. Hier geldt hetzelfde principe van de kijkcijfers, de kranten moeten verkocht worden. Nu de PVV en de dissidenten van het CDA. Hoe is de SP, met name Agnes Kant, na de verkiezingen van 2006 wel niet afgebroken toen er een links Kabinet mogelijk was. Ze duikelden van 25 zetels terug naar 15 (in de peilingen op 9).
alex - August 25, 2010 - 05:55 pm Ha, de media krijgen eindelijk steun van hun Vlaamse kameraden. Onthullend! Van Agt dreigt partij te verlaten, of toch niet. Zucht. Zei de malloot al eerder bij Kneveltje (wie anders), maar voor de NOS is het weer groot nieuws.
alex - August 25, 2010 - 05:16 pm De zogenaamde kwaliteitsmedia gaan intussen vrolijk verder met non-nieuws publiceren, zolang het maar ten koste gaat van de huidige kabinetsformatie. Zo besteedt de NRC vandaag volop aandacht aan gezever van Roemer (SP), die wederom maar weer eens een kabinet voorstelt dat bestaat uit uitsluitend verliezende partijen. (of heeft GL zetels gewonnen...?) Doet er niet toe, zolang de grote winnaars van de verkiezingen maar in de oppositie belanden... (zoals de SP 4 jaar geleden is overkomen) Het moet niet gekker worden. Je zal zien dat Roemer vanavond weer van studio naar studio sjokt. Houdt het dan nooit op?
Co Smick - August 25, 2010 - 10:54 am Anarchisten en communisten zouden hun eigen radio- en televisiezenders kunnen beginnen met reclamegeld van wibra en zeeman!
pimpernel - August 24, 2010 - 06:05 pm www.fictionaltruth.nl bedankt voor de link@ron
ron - August 24, 2010 - 04:57 pm Hoewel… later vond ik dit op Sargasso, een “zomercollege” met filmpje van Willem Middelkoop, ondernemer en beurscommentator.
Hij gelooft niet meer in de traditonele media. Er zijn volgens hem zoveel persvoorlichters dat pakweg 80% van alle informatie die je bereikt spin en propaganda is.
ron - August 24, 2010 - 09:23 am Volgens mij is er een verschil tussen die praattafels met overbetaalde ouwe jongetjes als Pauw, Knevel, Brink, Nieuwkerk, terzijde gestaan door types als Rottenberg (zelfverklaard politiek analist. Gedenkwaardig is de opmerking van Polak van Nova die ze tegen Rottenberg maakte: “Dat kunnen we in de koppen van de krant lezen, we hebben u uitgenodigd voor een analyse! Sindsdien Rottenberg niet meer in Nova.).
De “praattafelformule” (oorspronkelijk van RTL4, v Barend & v Dorp) is geen journalistiek, maar in het wilde weg verkondigen van gratuite meninkjes vanwege het amusementseffect.
Volgens mij kan men zich redelijk informeren. Er zijn enkele goede journalistieke televisieprogramma’s, kwaliteitskranten en ook op internet kan men kwaliteit vinden. Men moet de mening niet laten bepalen door “leukig geleuter” aan praattafels. Wat mij betreft kan er bij de publieke omroep zo een televisiekanaal af.
Rechts heeft de neiging een slachtofferrol aan te nemen. Als er kritiek op hun wordt geuit dan is het onmiddellijk links, terwijl het in veel gevallen kan gaan om een kritische benadering door een journalist van dezelfde politieke kleur (EO, AVRO, NCRV, KRO, Tros, Trouw, Elsevier, Telegraaf etc). Journalistiek is waarheidsvinding, dus per definitie kritisch.
alex - August 23, 2010 - 03:38 pm Van de commerciële omroepen, die hevig in hun rats zitten vanwege standpunten VVD en PVV aangaande afschaffing derde net en dagelijkse hoeveelheid reclameshit, is de show van Knevel en Van den brink het meest in het oog springende voorbeeld van partijdige 'journalistiek' zoals in het bovenstaande manifest wordt omschreven.
Het maakt niet uit wie de show presenteren, of de hoogst irritante veelverdieners nu Pauw heten, Knevel of Witteman, en of ze nu voor de Vara of Eo werkzaam zijn, het bashen van wilders en diens pvv gaat gewoon door. Heeft niets met journalistiek van doen, simpelweg campagne voeren in de hoop dat het huidige kabinet met winnende partijen er alsnog niet komt, en dat de grote verliezers het weer voor het zeggen krijgen.
Sluit de gigantische subsidiekraan van het luxueuze Mediapark onmiddellijk, de commerciële omroepen ondermijnen de 'rechtsstaat'. (ook al is deze rechtsstaat niet de mijne) Het volk kiest zijn partijleiders, niet de media.
mammeloe - August 23, 2010 - 10:08 am ik ben ravage ook wel een beetje zat; helemaal geen fundamentele discussies meer, alleen achter de media aanlopen.
pimpernel - August 22, 2010 - 04:41 pm Huwelijk tussen media en politiek is vol spanning en onontbindbaar @ron bedankt voor de link
pim v dorst
rbn - August 22, 2010 - 11:46 am dit klaagschrift van pvv-aanhangers is hypocriet gehuil in de marge.. je hoort ze niet klagen wanneer de telegraaf maandenlang politieke campagne voert tegen de kilometerheffing of als de trouw, telegraaf en elsevier jarenlang de islaam en marokkanen stigmatiseren en criminaliseren.. wanneer de extreem-rechtse pvv echter onder vuur ligt en er kritische bezorgdheid wordt uitgesproken over de coalitievorming en de eventuele gevolgen daarvan dan ineens deugt de media niet.. ze uiten hun kritiek onder het mom van vermeend interesse in objectieve journalistiek maar dat komt weinig oprecht over.. als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen...
ron - August 22, 2010 - 11:32 am Onder de link hieronder staat een artikel van de Nederlandse Nieuwsmonitor over het “Huwelijk tussen de media en de politiek.” Het onderzoek gaat dan wel niet over de Kabinetsformatie, maar wel over hetzelfde mechanisme als hierboven wordt beschreven.
Huwelijk tussen media en politiek is vol spanning en onontbindbaar
pimpernel - August 21, 2010 - 06:00 pm kan mij er wel in vinden niet naar aanleiding van de kabinets formatie maar in het algemeen..Ze duiken te vaak op publieks trekkers voor kijkcijfers of een groteren oplagen. wat daar de reden van is laat ik in het midden,internet concurrentie !?
alex - August 21, 2010 - 11:18 am @rbn: Volgens mij heb je er niet bijster veel van begrepen. De opsteller of opstellers van de tekst doen bewust geheimzinnig over hun identiteit, zodat lezers ze niet in een hokje kunnen stoppen, zoals jij doet. Of, zoals ze zelf schrijven: "wij kiezen bewust voor deze vorm, waarbij de aandacht op de inhoud wordt gevestigd en niet op wie of wat erachter zit. Wij zijn even klaar met de typisch Nederlandse houding van 'naming and shaming', verdachtmaking en van gezeur over vorm en toonhoogte." Wat jouw opmerking over dictaat aangaat, zou ik je willen aanraden het manifest nog maar eens zonder gekleurde bril te lezen. Het simpele feit dat uitgerekend dit initiatief niet wordt belicht door de bekritiseerde 'kwaliteitsmedia' spreekt boekdelen.
ron - August 21, 2010 - 09:51 am Ach... Binnenkort wordt het allemaal anders. Er wordt (minstens) een televisienet afgehaald, hebben we 5x per week PowNed en Wakker Nederland met dagelijks leuke één-tweetjes met de Telegraaf. Dan kunnen we weer klagen over de Rechtse Kerk.
rbn - August 20, 2010 - 09:00 pm begryp ik het goed dat de pvv-aanhang wilt gaan dicteren hoe journalisten hun werk moeten gaan doen ?
.
Naar
boven
Naar
homepage
|