1ddRavagedigitaal 16 mei 2009dPrint deze pagina | |
|
Bezint
eer Je hebt koninginnedag, bevrijdingsdag en de pinksterlanddagen. De 'pinkster-wat-dagen?', hoor ik u al zeggen. De Pinksterlanddagen, een begrip in anarchistische kringen. Pinkster met een hoofdletter, alsof de anarcho's iets gemeen zouden hebben voor het religieuze Pinksteren. Geen idee waarom men ooit voor deze belachelijke naam heeft gekozen. En al helemaal onbegrijpelijk dat deze nooit gewijzigd is. Hoe dan ook, het begrip Pinksterlanddagen staat sinds 1927 symbool voor het jaarlijkse treffen van anarchisten en andersoortig gekleurde vrijheidsdenkers. In 1933 werd het kampeerterrein 'Tot Vrijheidsbezinning' in Appelscha door arbeiders aangekocht. Sindsdien vindt op deze locatie de Pinksterlanddagen plaats. Anno 2009 zijn ze er nog steeds, mensen die zich anarchist noemen, al zijn ze met de vingers van één hand te tellen. Veel deelnemers aan de driedaagse camping erkennen ruiterlijk weinig gemeen te hebben met de anarchistische ideologie. Zij beschouwen Appelscha vooral als een plek om te netwerken in het kader van hun linkse campagnes en acties. "Tal van groepen en organisaties verlenen hun medewerking aan de grootste anarchistische manifestatie die ons land kent", meldt de organisatie op 16 mei op internet. "De ruim 500 bezoekers zullen ook dit jaar in ruime mate geïnformeerd en geïnspireerd raken dankzij de belangeloze inbreng van velen aan het programma die bol staat van discussies, workshops, lezingen, ontmoetingen, boekenmarkt, films, theater en muziek." Dat programma lijkt elk jaar weer een kopie van voorgaande afleveringen. Workshops over milieu- en dierenactivisme, de antifastrijd, kraken, vluchtelingen en wat cultuur. Informatie waar de meeste bezoekers eigenlijk al meer dan voldoende vanaf weten, dankzij eigen media. Veel deelnemers onttrekken zich dan ook aan het vol beladen programma, en genieten van de natuur die de omgeving van de camping rijk is. Op Indymedia viel mijn oog op een reactie op het programma van dit jaar. Ene Ingrid meldt het onbegrijpelijk te vinden dat de organisatie van de Pinksterlanddagen de geweldsdiscussie ook dit jaar niet op de agenda heeft geplaatst. "Want ook sinds Appelscha 2008 hebben zich weer diverse geweldsdelicten voor gedaan", schrijft Ingrid. "Denk bijvoorbeeld aan de mishandeling van twee bezoekers van café Vrankrijk, waarvan er een door toedoen van barmedewerkers kreupel is geslagen." En, zo vervolgt Ingrid, "onlangs maakte een knokploeg van antifa's ook op hardhandige wijze een einde aan de vreedzame actie van een extreemrechtse club bij een circus in Katwijk." Daarmee raakt Ingrid bij menigeen een gevoelige snaar. In elk geval bij de redactie van Indymedia, aangezien haar reactie verbannen is naar de zogenoemde ruispagina van de website, hetgeen neerkomt als zijnde een niet relevante aanvulling op het oorspronkelijke bericht. Op de een of andere manier slaagt Indymedia erin volslagen onbenulligheden als zijnde relevant te beschouwen, en cruciale onderwerpen als irrelevant. Want Ingrid heeft natuurlijk gelijk, de geweldsdiscussie dient nadrukkelijk gevoerd te worden tijdens 'openbare' gelegenheden als Appelscha. Ik schrijf openbaar bewust tussen aanhalingstekens, omdat algemeen bekend is dat deelnemers met een afwijkende mening niet bijster geliefd zijn op de camping. Zo ken ik iemand die zich op voorhand al geïntimideerd voelt, enkel omdat hij tegen de islam is en daar voor uit komt. Ondergetekende loopt een verhoogd risico op Appelscha op zijn minst met de nek te worden aangekeken, omdat hij tegen heilige huisjes aanschopt. Slechts de noodzaak uitspreken om de geweldsdiscussie op te voeren, wordt door prominente deelnemers op Appelscha al gauw als een provocatie beschouwd. Hoeveel vuile blikken en scheldkanonnades via mailtjes en op internet je te verduren krijgt als je 'links' geweld ter discussie stelt, dat wil je niet weten. Zelfs het handelen van de dierenactivist die de moord op Pim Fortuyn op zijn geweten had, waarmee Volkert zo'n beetje in z'n uppie de jacht op activistisch links inleidde, werd niet openlijk ter sprake gebracht op Appelscha… Een anarchist als Bert van Wakeren, destijds actief voor gaarkeuken Rampenplan, weet er alles van. Ook hij maakte zich na de moord op Fortuyn hard voor een geweldsdiscussie, tevergeefs. Eén ding is zeker: De anarchie van Appelscha leidt niet tot vrije discussie en bezinning. Maar welke ideologie bewijst het tegendeel? Alex van Veen
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - -
hghg
|