1ddRavagedigitaal 6 februari 2009dPrint deze pagina | |
|
Spelend in een bar winterlandschap op de grens van Canada en de Verenigde Staten vecht een alleenstaande moeder om te overleven. Frozen River is een spannende rolprent met een sterk sociaal-realistische grondslag. Tegen de verdrukking in, is er nog steeds een onafhankelijke Amerikaanse cinema. Films die met betrekkelijk weinig geld worden geproduceerd, maar ontegenzeggelijk een opvallende signatuur van de maker hebben. Courtney Hunt heeft na twee korte films de sprong gewaagd naar het grote werk. Frozen River is haar regiedebuut, en meteen een schot in de roos. Ray is plotseling een alleenstaande moeder omdat haar gokverslaafde echtgenoot er met het spaargeld vandoor gaat. Terwijl ze van plan was om haar morsige trailer in te ruilen voor een nieuwe, comfortabele woonwagen. Door toeval raakt ze verstrikt in de smokkel van illegalen van Canada naar Amerika. De Mohawk indianenvrouw Lila wordt haar partner in de smokkel van illegalen. Lila is haar kind kwijtgeraakt aan haar schoonmoeder, en ze dreigt uitgestoten te worden van het Indianenreservaat. De onbarmhartige winter geeft het verhaal extra urgentie. Moeder Ray wil haar kinderen warmte en geborgenheid geven, terwijl ze door geldgebrek haar kroost popcorn als ontbijt moet geven. Frozen River is geen subtiele film; de rauwheid en ruwheid van het gegeven wordt onverbloemd in de vertelstijl doorgevoerd. De kracht van de vertelling wordt gedragen door de twee fantastische actrices in de hoofdrollen. Melissa Leo als de door het zware leven getekende Ray zet haar personage briljant neer. Misty Upham als de zwaarlijvige Mohawk-indianenvrouw is een waardige tegenspeelster. De laconieke en harde humor tussen beide vrouwen geeft het verhaal de broodnodige lucht. Want de realiteit aan de rauwe rafelranden van de harde Amerikaanse samenleving kan niet zomaar voor luchtig vermaak zorgen. Deze harde realiteit heeft door de economische crisis een actuele lading gekregen. Op dit moment raken honderdduizenden Amerikanen alles kwijt wat ze hebben, ze belanden feitelijk in de goot. Een maatschappij met vrijwel geen sociaal vangnet brengt arme mensen tot wanhopige daden, zo luidt de boodschap van de film. Ook het racisme tegen opzichte van de Mohawk indianen is een dagelijkse realiteit, maar wordt in de film niet omstandig uitgelegd. Er kan nog niet gesproken worden van een golf Amerikaanse films met een sociaal-realistische inslag. Toch was er op het Rotterdamse filmfestival dit jaar het schitterende Wendy and Lucy van Kelly Reichardt te zien, evenals Frozen River. De film van Reichardt is helaas niet aangekocht voor distributie. Beide films handelen over vrouwen die proberen te overleven in een maatschappij zonder zekerheden en vangnetten. Het was hoog tijd dat er eens films zouden komen over dat 'andere Amerika'. Ulrik van Tongeren
November 07, 2024 at 05:33:57pm AnoniemGeen bericht June 06, 2024 at 03:27:12am AnoniemGeen bericht May 31, 2017 at 11:14:58pm AnoniemGeen bericht
hghg
|