1ddRavagedigitaal 27 januari 2009dPrint deze pagina | |
|
Het mooie van het Rotterdams filmfestival is het terugzien van oude getrouwen. Zoals de Franse regisseur Jean-Claude Brisseau die in het perscentrum voor een fotosessie poseert. Het is moeilijk voor te stellen hoe de gezette zestiger nog in staat is tot het maken van controversiële films. Controversieel of subversief is Brisseau allang niet meer, toch stond hij bekend om zijn baanbrekende verkenningen van seksualiteit. Zijn nieuwste film A L'aventure gaat over de seksuele ontdekkingsreis van een jonge vrouw. Écht opwindend is zijn rolprent niet werkelijk, hoewel hij natuurlijk weer een stel aantrekkelijke actrices heeft geselecteerd. Zo te zien vond Brisseau bij deze selectie de fysieke kwaliteiten belangrijker dan het acteertalent. En dat hij de psychoanalyse en het bovennatuurlijke erbij heeft gehaald om zijn erotiek enige diepgang te geven, help ook niet echt.
Maar er zijn in Rotterdam wel degelijk films te zien die wat losmaken. Wat opvalt is de enorme bruutheid die in sommige films tot uiting komt. Het gaat dan zowel over fysieke als over emotionele bruutheid. Zelfs het ingetogen Unspoken uit België van regisseur Fien Troch zorgt voor sidderingen. De handeling betreft een echtpaar worstelend met het verlies van hun vijf jaar geleden verdwenen jonge dochter, een emotioneel en aangrijpend drama. De camera zit het echtpaar, gespeeld door Emmanuelle Devos en Bruno Todeschini, dicht op de huid. Indringende close-ups bepalen voor een belangrijk deel het gezicht van de film. Volgens regisseuse Troch gaat de film vooral over de slechte communicatie van de echtelieden, veroorzaakt door het immense verlies. Opvallend is hoe de bruutheid van het dagelijkse bestaan wordt verbeeld. Meerdere malen storten mensen met grote klappen ter aarde, is er de tergende dood van een hond, terwijl een arts voortdurend aan de telefoon wordt afgesnauwd, omdat hij het waagt te beginnen over een stervende vader.
De grauwe rauwheid van tomeloos verlies wordt briljant getoond in de rolprent. Helaas heeft Troch de lichtvoetigheid en het absurdisme van haar debuutfilm Een ander zijn geluk volledig losgelaten. De vraag hoeveel leed je als filmkijker kan verstouwen, is dwingend aanwezig in deze film. Breathless van de Koreaanse regisseur Yang Ik-June, die mede tekent voor de hoofdrol, is alweer een imponerende bijdrage in de Tiger-competitie, na het briljante Franse Sois sage. Breathless is een symphonie van bruut geweld. Het gaat over een bende die schulden int. Wanneer de schuldenaar niet kan betalen, wordt hij tot pulp geslagen. De rolprent is een verbijsterende optelsom van brute afrekeningen. Bovendien slaat de bendeleider voortdurend zijn kompanen in elkaar. Dat grove geweld zorgt blijkbaar voor de orde van dingen. Omstandig laat de film zie hoe de bendeleider door jeugdtrauma's zo gewelddadig is geworden.
Grappig is hoe de ontmoeting met een schoolmeisje de bruut enig medemenselijkheid weet bij te brengen. Dat maakt hem ook meteen kwetsbaar. Breathless is een keiharde film, maar met een zekere elegantie gemaakt, en gek genoeg met tederheid, alhoewel het einde misschien te zoetsappig is voor westerse ogen. Service van de Phillipijnse regisseur met de fantastische naam Brillante Mendoza, is een film die vertedert door de brute en eerlijke wijze van vertelling. Een omvangrijke en uiterst excentrieke familie runt een in verval geraakte bioscoop. Waar nog meer dan louter filmvertoningen plaatsvinden, is het een ontmoetingsplaats voor homoseksuelen die aan hun gerief komen. De film grossiert in pijnlijke en onsmakelijke details van het ontaarde menselijke bestaan. Mendoza's filmstijl heeft niets elegants, hij heeft welbewust een botte en brute vertelstijl gehanteerd om zijn allegorie over de Phillipijnse samenleving in de verf te zetten. Toch is het een film die de toeschouwer met een glimlach de bioscoop doet verlaten. Ulrik van Tongeren
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - September 05, 2024 at 08:30:05pm AnoniemGeen bericht July 10, 2024 at 08:24:41pm AnoniemGeen bericht May 31, 2024 at 12:11:22pm AnoniemGeen bericht May 01, 2024 at 12:09:04pm AnoniemGeen bericht April 30, 2024 at 06:15:08pm AnoniemGeen bericht May 31, 2017 at 11:14:58pm AnoniemGeen bericht
hghg
|