1ddRavagedigitaal 16 januari 2009dPrint deze pagina | |
|
In een quasi documentaire-achtige stijl gegoten, biedt Frost/Nixon inzicht achter de schermen van een legendarisch interview met Richard Nixon. Regisseur Ron Howard heeft het in de vorm van een toegankelijke publieksfilm gegoten. Richard Nixon is een figuur die blijft fascineren. Er is geen Amerikaanse president die zo vaak werd vereeuwigd. Hij is nog steeds een dankbaar onderwerp voor boeken, speelfilms, minitelevisieseries en opera's. Dat zijn pogingen om het mysterie Nixon te doorgronden. In 1977 hield de Britse tv-presentator David Frost interviewsessies met de voormalig president van de Verenigde Staten. Aan de interviews ging overigens een voorbereiding vooraf van anderhalf jaar. De onderhandelingen en de manipulaties tussen beide kampen, en de wanhopige pogingen van Frost om dit project te financieren, worden minutieus getoond. Nixon huurde een team in om hem te coachen. Het ging tenslotte om zijn eerherstel, om zijn erkenning als groot staatsman. Ondanks de grote debâcles rondom Vietnam en het Watergate-schandaal. Er werd maar liefst 28,5 uur beeldmateriaal geschoten, resulterend in vier afleveringen van anderhalf uur. Scenarioschrijver en auteur van het gelijknamige toneelstuk Peter Morgan heeft de film opgezet als een soort bokswedstrijd. Met een spanningsboog die de toeschouwer naar een climax voert, waarbij Frost de beschamend afgetreden Nixon probeert aan te zetten tot een bekentenis van zijn schuld betreffende het Watergate-schandaal. Nixon daarentegen probeert tijdens het interview zijn successen op te dissen, terwijl steeds dat ellendige Watergate hem parten speelt. Het was de nadrukkelijke bedoeling van regisseur Howard en scenarioschrijver Morgan om geen eendimensionaal portret van de ex-president te maken. Het mysterie van Richard Nixon, de 37e president van Amerika, wordt in Frost/Nixon niet volledig ontsluierd. Het geeft wel een inkijk in de duistere denkwereld van een gekweld personage met pathologische trekjes. Vooral zijn paranoïde wereldbeeld en leugenachtigheid kon Nixon moeilijk onderdrukken. Evenzeer worden de intelligentie en doortraptheid van de ex-president overtuigend verbeeld. Het is knap dat in de film de figuur Nixon geen loze karikatuur geworden is. Hij was in de politieke arena een overlever, zijn legendarische verbetenheid maakte hem juist gevaarlijk. Het 'monster' Nixon neerzetten in een film is geen sinecure. Het is aan de grote acteur Frank Langella te danken dat Nixon met al zijn dubieuze kwaliteiten, menselijke tekortkomingen, en hier en daar een kwinkslag, tot leven komt op het witte doek. Langella lijkt niet op de ex-president, toch is Nixon twee uur lang aanwezig in al zijn hoekige grimmigheid. Dat is de essentie van goed acteren; volledig in de huid van het personage kruipen. Michael Sheen speelt David Frost als een lichtzinnige rokkenjager en playboy. Hoe goed hij ook is, soms lijkt het alsof Sheen het lichtgewichtgehalte van Frost teveel benadrukt, terwijl Frost toen al een scherp interviewer was. Sheen en Langella speelden hun rollen op het toneel, hun vertolkingen zijn perfect op elkaar afgestemd. Regisseur Ron Howard regisseerde onder meer het prachtige Appollo 13, maar ook het matige The Da Vinci Code. Zijn sobere regiestijl blijkt ideaal toegesneden op het veeleisende materiaal. Want Peter Morgan heeft na The Queen (over koningin Elizabeth) weer een ijzersterk scenario geschreven, waarbij feit en fictie op een riskante wijze met elkaar verweven zijn. Feiten worden soms versimpeld, details dramatisch aangezet, dit alles om er een spannende rolprent van te maken. Ondanks het feit dat het voornamelijk een praatfilm tussen twee heren is, is het wel degelijk een spannende en meeslepende filmproductie geworden. Zoals Nixon in Frost/Nixon te beleven valt, roept hij zowel walging als bewondering op. Nixon was op de een of andere manier een tragisch figuur, hetgeen van George Bush niet beweerd kan worden. Waar Nixon aan het eind van het interview wel degelijk iets van spijt betuigde over zijn daden, lijkt Bush vooralsnog met genoegdoening terug te kijken. Ulrik van Tongeren
-
- - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - May 31, 2024 at 05:58:52am AnoniemGeen bericht May 06, 2024 at 03:43:59pm AnoniemGeen bericht May 01, 2024 at 05:58:47am AnoniemGeen bericht April 30, 2024 at 05:27:11pm AnoniemGeen bericht April 30, 2024 at 05:04:57am AnoniemGeen bericht May 31, 2017 at 11:14:58pm AnoniemGeen bericht
hghg
|