| 1ddRavagedigitaal
08-01-08d |
|
|
|
Het idee dat lezen gezond is, wordt in stand gehouden door zowel de mensen die er hun brood mee verdienen als door al u lezers, die zichzelf wijsmaken dat zolang een boek lezen beter is dan tv-kijken, u goed bezig bent. door Maarten van Dop Dit is een pleidooi van een filmfreak, dat zich richt tegen het conventionele idee dat lezen goed voor je is. Het is echter niet zo dat ik zal proberen aan te tonen dat lezen ongezond is. Ik zal slechts proberen om een aantal breed levende opvattingen te weerleggen. Zo is er het idee dat de lezerscultuur onder constante druk staat van film en televisie. Vandaar uit worden al sinds jaar en dag leescampagnes opgezet, mede gefinancierd met overheidsgelden, om het boek aan de man te brengen. Terwijl de realiteit is dat de literatuurmarkt nooit groter is geweest. Er is geen moment in de geschiedenis waarin zo velen hun brood konden verdienen met schrijven als nu. Mensen als Tolstoi en Shakespeare konden niet eens de illusie handhaven dat ze rond konden komen met dát te doen wat ze het liefste deden. Intelligenter?Er is ook geen historisch precedent waarin zo veel boeken verschijnen als nu. Het blijft mij verbazen dat zo veel mensen liever 20 euro uitgeven aan een boek dat nieuw is, dan dat ze voor 1 euro een klassieker van de wereldliteratuur oprapen van een tweedehands marktje. Denkt u nu werkelijk dat u intelligenter wordt van lezen? (Ja, wellicht als u dit leest. Maar dan alleen nog, als u begrijpt wat ik bedoel). Heeft u nu werkelijk niet door dat die campagnes vooral een commercieel doeleinde dienen, namelijk om de overvloed aan uitgeverijen en hun arbeidersbestanden in stand te houden?
Maar bovenal: houdt u uzelf nou voor de gek, door uw tijd te besteden aan het lezen van boeken, opdat dat beter zou zijn dan voor de buis te hangen? Onlangs ging in Duitsland een initiatief van de grond om op tv necrologieën uit te zenden. Zoals mensen betalen voor rouwadvertenties in de krant, kunnen mensen nu ook een overlijdensbericht achterlaten dat wordt uitgezonden op tv. Tegenstanders stonden al klaar om dit te veroordelen, het aloude argument onder het stof vandaan halend, dat zoiets serieus niet zou moeten worden opgenomen in een medium dat vermaak biedt. Nou is dat hún benadering, want ik zeg "… een medium dat óók vermaak biedt. Net als literatuur." Superieur mediumEn sterker nog: film is een superieur medium. De literatuur kan slechts gebruik maken van één spoor om de boodschap te verkondigen, namelijk dat van het (geschreven) woord. Het audiovisuele medium daarentegen maakt niet alleen gebruik van het (geschreven) woord, dat te allen tijde aan de basis daarvan ligt. Het maakt ook nog 's gebruik van de sporen geluid en beeld. Als zodanig is het in staat om een veel genuanceerder boodschap over te brengen dan literatuur ooit zou kunnen. Nou hoor je vaak mensen dingen zeggen als 'de film was toch niet zo goed als het boek.' Dit is natuurlijk een non-vergelijking. Vergelijk boeken met boeken, en films met films. Niet appels met peren. Wat mensen hier vaak toe brengt is dat de film geen verwezenlijking is van het beeld dat het boek opriep in hun fantasie. Het zou dít element van beeldende fantasie zijn, waardoor zoveel mensen het conventionele idee aanhangen dat lezen beter is dan film- of tv-kijken. (Oftewel: u mag niet zeggen: 'Een boek is beter dan een film.' U mag alleen maar mij nazeggen. Zegt u mij maar na: 'Een film is beter dan een boek.')
Wat het audiovisuele medium echter vergt is misschien niet zozeer beeldende fantasie, als wel inlevingsvermogen of empathie. Je ziet mensen allerlei dingen doen en hoort ze dingen zeggen en het is aan jou als kijker om te leren begrijpen wat er in die mensen omgaat. In boeken wordt dat gedachteleven vaak juist tot in den treurnis beschreven. Bovendien is het audiovisuele medium niet geheel verschoond van beeldende fantasie, want je kunt in principe een film maken van iemand die recht in de camera een verhaal vertelt. Sterker nog, dit is dagelijkse praktijk. En dan is het dus aan jou als kijker om dat verhaal te gaan visualiseren. ConcentratieMet andere woorden: het audiovisuele medium heeft alles te bieden wat literatuur te bieden heeft, maar dan nog veel meer. Het probleem zit 'm echter hier in: de meeste mensen hebben eigenlijk maar een zeer beperkte concentratieboog. Als je je aan een film zet, betekent dit dat je voor de komende anderhalf à twee uur (vaak nog meer) eraan vast zit. Maar een boek kun je oppakken, een stukje lezen, en dan weer wegleggen, al naar gelang het jou het beste uitkomt. En van hoeveel respect voor de schrijver getuigt dat nou eigenlijk? Ach, zo lang je maar betaalt, zal de schrijver denken. En dan heb ik het er nog geeneens over gehad dat voor een boek je slechts een eenzaat nodig hebt die zichzelf opsluit voor een bepaalde periode in een achterkamertje, en dan komt er vanzelf wat uitrollen. Het audiovisuele medium is zelfs in deze tijd, waarin het zo toegankelijk voor iedereen is geworden, nog steeds een medium dat geproduceerd moet worden door meerdere mensen. In je eentje kom je er niet mee weg. Dus, om tot een slotsom te komen: het idee dat lezen gezond is, wordt in stand gehouden door zowel de mensen die er hun brood mee verdienen als door al u lezers, die zichzelf wijsmaken dat zolang een boek lezen beter is dan tv-kijken, u goed bezig bent. Maar het audiovisuele medium is niets minder dan de meest geavanceerde communicatievorm waar wij mensen gedurende onze evolutie mee op de proppen zijn gekomen. Geavanceerd betekent in deze context: de meest verhoogde vorm van informatie-overdracht, zowel kwalitatief als kwantitatief het meest efficiënt. En u doet slechts uzelf tekort. Want een beeld zegt meer dan duizend woorden. En duizend films zijn meer verhalen, dan mensen in de oudheid zich ooit hadden kunnen voorstellen.
October 12, 2011 at 12:01:46pm dikke kut horny !!! October 12, 2011 at 12:01:42pm lolfuck ja ![]() October 12, 2011 at 11:59:24am dikke kutmoe gij kake ??? October 12, 2011 at 11:58:31am lol eneuh wa moetn w doen ? xo October 12, 2011 at 11:46:40am 25469789632145.36700707111997707070 ![]() October 12, 2011 at 11:43:44am Iemand uit 3...Wa is de bedoeling ier eiglijk van? ![]() October 12, 2011 at 11:42:32am lolWHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ![]() October 12, 2011 at 11:41:10am BarryBrulaapwerken Tibo October 12, 2011 at 11:40:49am lezertjefilms zijn beter, maar laten veel delen weg, terwijl boeken heel uitgebreid zijn. ![]() October 12, 2011 at 11:36:06am BarryBrulaapWOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOT September 30, 2011 at 03:12:00pm MarkHij heeft niet gbelijk en zal het niet krijgen ook. Elk argument valt te weerleggen. Het percentage mensen dat leest is volgens mij ongeveer even hoog als dat dat tv kijkt, dus dat argument klopt niet. Het argument van 20 en 1 euro heeft niks met het onderwerp te maken. Het grofste argument: boeken zijn commercieel gedoe. Voor het gemak vergeet hij zeker dat de filmindustrie over miljarden dollars per jaar gaat? Een boek kun je tenminste buiten lezen, dus het argument over gezondheid kan dus ook in de prullenbak. Of heeft meneer de boekenhater soms een tv buiten? Over de rouwberichten: het gaat hier over boeken en films, en NIET over kranten. Kranten worden meestal (lees: nooit) tot de literatuur gerekend. Over de fantasie: volgens mij is het juist beter om je fantasie te gebruiken (als die niet is verpest door films tenminste). Lange beschrijvingen kun je vermijden door recensies te lezen. Mensen die liever films kijken, zijn als je het mij vraagt te lui om te lezen en om zich alles voor te stellen. Sommigen hebben nu eenmaal niet veel fantasie, maar die mogen van mij gerust films kijken. De concentratie: boeken kunnen je concentratie juist trainen, en dat lijkt mij een voordeel als je je slecht kan concentreren. Dat boeken vaak door veel mensen beter worden gevonden dan de film is omdat de regisseur alles moet voorkauwen, zodat de film te volgen is voor mensen die het boek niet gelezen hebben. Nog een reden dat boeken beter zijn dan films, lijkt mij. Over de schrijvende eenzaten: voor een film moet er ook een draaiboek worden geschreven, een storyboard worden getekend, en er zijn zo nog meer klussen die je meestal alleen doet bij het maken van een film. En boeken kun je ook met meeredere mensen schrijven. Deze tekst is geschreven door een filmfreak (hij zegt het zelf) die 100% bevooroordeeld is. September 30, 2011 at 03:08:27pm Anoniem September 30, 2011 at 03:01:55pm Staf De Deckereblablablabla GEEN SPAM =) September 30, 2011 at 02:51:40pm azrudéetblblbl je suckt kut September 30, 2011 at 02:50:44pm ikbbenblblikbenblblb ![]() September 30, 2011 at 02:48:48pm noord koreawie is blbl ? September 30, 2011 at 02:47:57pm blbliemand is niemand September 30, 2011 at 02:47:26pm hahawie ben ik? ![]() September 30, 2011 at 02:46:33pm gzgesvwie is IEMAND? ![]() September 30, 2011 at 02:46:03pm AnoniemHoi, Nou zeg, hier ben ik het totaal niet mee eens zeg! Geef elk mens eens z'n eigen mening joh! Groetjes September 30, 2011 at 02:43:18pm markiscoolmark is cool ![]() September 30, 2011 at 02:42:41pm IemandSorry maar daar ben ik het niet mee eens. Uit boeken kan je ongeloofelijk veel leren en je kan je veel beter inleven in de personages dan met een film. Soms zijn films zo ingewikkeld dat tegen de tijd dat je mee bent de film al gedaan is. September 30, 2011 at 02:42:01pm yoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo September 30, 2011 at 02:41:52pm pinguindit is echt prachteg mister ik zou zukke dingn bluven maken ![]() September 30, 2011 at 02:35:48pm jaspervandepitte ik ben dom ![]() September 30, 2011 at 02:34:33pm koekoeksaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai ![]() September 28, 2011 at 04:48:20pm Geen berichtSeptember 28, 2011 at 04:47:31pm LV IS STREVER
September 23, 2011 at 12:03:36pm AnoniemGeen bericht September 23, 2011 at 12:03:07pm .Geen bericht September 23, 2011 at 12:02:37pm Jensoes2000Sommige boeken zijn saai maar soms ook leuk, maar je gaat er een beetje over, het is wel zo maar erover, inteligent miss een beetje maar van films wordt je niet dommer... September 23, 2011 at 11:16:18am de hele klas 3Dwij zijn cool!!! September 23, 2011 at 11:15:39am pokemonboyklaver is blauw gras is groen ik ben een koe moe moe moe September 23, 2011 at 11:15:15am matisse ik ook ![]() September 23, 2011 at 11:14:14am Anoniemdudeeeeeeeeeeeeeee September 23, 2011 at 11:14:08am ddd September 23, 2011 at 11:14:06am matissehaterik haat matisse September 23, 2011 at 11:14:04am ZeehondFuck You Panda! September 23, 2011 at 11:14:02am arnauddeze reactie is verwijdert door de koreanse overheid September 23, 2011 at 11:13:36am pandaLeve de panda September 23, 2011 at 11:11:23am Louise vandevelde ik ben een strever ![]() September 23, 2011 at 11:10:49am geschreven door een filmnerd?:oSeptember 23, 2011 at 11:07:57am arnaudGeen bericht September 23, 2011 at 11:07:55am Laurenshoudtvanjongensgrtjs pokémonboy September 23, 2011 at 11:06:37am m.Dit artikel is onzin!!! ![]() September 23, 2011 at 11:06:33am AnoniemWhatever , I'm awesome ![]() September 23, 2011 at 11:06:32am Anna SmoldersKWIJLER!!! ![]() September 23, 2011 at 11:06:29am chewbacca hallo dit is fout beste vrienden, ik ben het er niet mee eens beste mensen September 23, 2011 at 11:05:40am Jonathan de lezerEen boek zorgt voor meer ontspanning in onze gehaaste samenleving. Je kunt helemaal niet zonder. Je kunt boeken ook samen lezen. Lezen in het park is ook mogelijk. Films brainwashen kinderen! September 23, 2011 at 11:05:30am lauensdit is niet waar September 23, 2011 at 11:05:00am AnoniemWhatever , I'm awesome ![]() September 23, 2011 at 11:04:56am banaan, jullie zijn allemaal super cool
September 23, 2011 at 11:04:55am arthur wat is een bakfiets ? ![]() September 23, 2011 at 11:04:54am laurens is hier weer dag matisseSeptember 23, 2011 at 11:04:52am anoniempjevalt wel mee XD September 23, 2011 at 11:04:39am pokémonboyPEACE ![]() September 23, 2011 at 11:04:20am laurens de beste hallo iedereen mo lezen is echt wel gezond eh, hallo 3D ![]() September 23, 2011 at 11:04:06am matisse ghesquiere ![]() hallo vriendenSeptember 23, 2011 at 11:04:00am matisse ghesquiere ![]() hallo vriendenSeptember 23, 2011 at 11:03:05am pokémonboyjawaddedadde ![]() September 23, 2011 at 11:03:03am jonathanhallo dit is waar. laurens is cool September 23, 2011 at 11:01:24am laurensdebaetsalsrecencentuit3Dprachtig werk jongens dit is echt super, ik ben het er helemaal mee eens! feeestjeuh, groetjes laurens ,hallo iedereen
September 23, 2011 at 10:59:53am anoniempje echt é ![]() September 23, 2011 at 10:56:08am simon
September 23, 2011 at 10:56:07am simon
September 23, 2011 at 10:56:07am simon
September 23, 2011 at 10:56:05am simon
September 23, 2011 at 10:56:02am simon
September 23, 2011 at 10:55:53am simon
May 15, 2011 at 08:08:58pm AnoniemIk ben het er helemaal mee eens, waar ze het okver hebben dan ![]() May 06, 2011 at 04:38:27pm ...Goed geschreven! ![]() March 11, 2011 at 01:25:25pm jeomaopeenbakfietsjammie March 11, 2011 at 01:21:39pm hooiiieenslijmbaleneendroogklootineendoorgezaktemetspermagevuldebakfiets March 11, 2011 at 01:14:23pm jeomaopeenbakfiets ![]()
hghg
|