1ddRavagedigitaal 6 november 2008dPrint deze pagina | |
|
Het tweejaarlijkse Holland Animation Film Festival (HAFF) toont alle belangrijke ontwikkelingen op animatiegebied. De twaalfde editie van het festival zal evenals de voorgaande festivals een enthousiast publiek opleveren. Animatiefilm is op het HAFF in talrijke gedaanten te ervaren: commercials, studentenfilms, voorlichtingfilms, games & animation, experimentele films en lange animatiefilms. Feit is dat animatie steeds belangrijker wordt, en de verspreidingskanalen explosief toenemen. Steeds meer animatie wordt via het internet de wereld ingestuurd. Animatie kan allang niet meer als kunstvorm op zich gezien worden, er is echt meer onder de zon dan de films van bijvoorbeeld Walt Disney. Het traditioneel vertelde verhaal wordt ingehaald door allerlei nieuwe vormen van animatie. Met animatie is alles mogelijk; de verbeelding is waarlijk aan de macht. We worden dagelijks geconfronteerd met die talrijke vormen van animatie. We zien animatie in televisiecommercials, muziekvideo's, games, webdesign, en zelfs in mobiele telefonie steeds een belangrijker plaats innemen. Het is belangrijk dat een festival als het HAFF al deze ontwikkelingen op een inzichtelijke manier weet te inventariseren en te vertonen.
Met de openingsfilm van het festival, Waltz With Bashir, wordt meteen al het grenzeloos potentieel van animatie getoond. Het is een briljante, adembenemende film over de oorlogsherinneringen van regisseur Ari Folman. De film handelt over de Israëlische invasie van Libanon in 1982. Hierbij namen de christelijke falangisten wraak op de Palestijnen omdat hun leider Bashir Gemayel opgeblazen werd. Het Israëlische leger keek weg toen drieduizend Palestijnen vermoord werden. Regisseur Folman was als dienstplichtig militair aanwezig in Libanon. In zijn rolprent probeert hij te achterhalen wat er gebeurd is, maar het is ook een verkenning van de wijze waarop het menselijke geheugen met trauma's omgaat. Met het gebruik van geavanceerde animatietechnieken heeft Folman een gestileerde realiteit gecreëerd, waardoor een zekere distantie ontstaat. De verschrikkelijke gebeurtenissen van toen lijken zodoende beter verwerkt te kunnen worden. Om aan te geven hoe veelzijdig het aanbod op het HAFF is, zijn er onder meer in allerlei programma's studentenfilms te bewonderen. Dit kan van alles zijn, van traditioneel getekende animatie tot complexe computeranimaties. Soms worden meerdere stijlen door elkaar gebruikt.
Het prachtige American Dream van Jabuk Wronski in het programma N[EU]W is hier een voorbeeld van, en gaat over een man die bij het kopen van een tijdschrift in een jaren '50 advertentiewereld terecht komt. De man beleeft een romance met een covergirl. De wijze waarop die authentieke advertenties op collageachtige wijze gebruikt worden, is razend knap. L'Idole Aux Mille Reproches van Jérémie Guneau zou schitterend propagandamateriaal zijn voor de anti-rook lobby. Hierin wordt een meisje bij het roken van haar eerste sigaret een angstaanjagende onderwereld in gegooid. Dit filmpje is een soort Alice in Wonderland geschiedenis, met erin de boodschap dat roken tot helse ervaringen kan leiden. Red Rabbit van Egmond Mayer laat een man zien die plotseling geconfronteerd wordt met een reusachtig konijn in zijn woning. Het is een grappig verhaal, opvallend is hoe overtuigend het volume van dat konijn is vormgegeven. Met behulp van computerprogramma's is het mogelijk om bijna als een beeldhouwer met vormen te boetseren. Maar je moet dan wel een goed verhaal hebben, met een mooi verrassend slot. Dat heeft Red Rabbit.
Over konijnen gesproken. Tex Avery, medebedenker van Bugs Bunny, een van de onvergetelijke cartoonfiguurtjes in de Amerikaanse cartoongeschiedenis, wordt tijdens het festival in Utrecht in het zonnetje gezet met twee selecties van zijn werk. Dat ondeugende konijn zit niet in de selecties op het HAFF, maar er zijn wel genoeg andere subversieve meesterwerkjes van hem te bewonderen. Avery (1908-1980) maakte niet bepaald brave filmpjes, zijn werk zit vol uitdagende seksuele toespelingen, en in zijn krankzinnige universum wist hij ook maatschappelijke toestanden als inspiratiebron te gebruiken. Ulrik van Tongeren
|