www.ravagedigitaal.org

1ddRavagedigitaal 14-10-07dPrint deze pagina

Eerdere recensies:

02-03-08
Fabelachtige expositie
11-11-07
Rebelse Amerikaanse schrijver overleden
14-10-07
Afval kan ook mooi zijn
24-09-07
'Ik heb het licht gezien'
15-06-07
Josten jaagt tijdsbeeld Amsterdam achterna
05-06-07
Anarchie versus anargie
21-05-07
Punkers komen aan hun trekken op Counter Culture Festival
13-05-07
Schijnheilig bloeit weer even op
25-04-07
Oh ah!
20-04-07
Taxidia
29-03-07
Het archief van overtollige kennis
28-01-07
Althea Thauberger
31-12-06
Ruimte voor Reclame
17-12-06
De familie is stuk
01-11-06
Kunst blabla
14-10-06
Safe Sale

27-09-06

De excessen van marktwerking

09-09-06
Flood warning

17-07-06
De ontwikkeling

14-06-06
NL Impressionisten

27-05-06

Kunst met een kleine k

17-05-06
Ideologische haat

20-04-06
Wallrafen: En toen was er geluid

24-03-06
Vier werelden

08-03-06
De mijn is van mij

04-03-06

Busje komt zo

 

 



Hij creëert kunstvoorwerpen van op straat gevonden afvalmateriaal. Verder is Nico Lootsma uitgever van tientallen zelf gemaakte blaadjes.


Nulnummer van Trashtown
Klik op de illustraties voor vergrotingen

Een groot deel van zijn tijd struint Nico Lootsma (43) de Amsterdamse Pijp af op zoek naar bruikbaar afvalmateriaal op straat. "Hier vind je nog eens wat", vertelt hij met een grote glimlach. Van het gevonden materiaal bouwt hij complete steden na in zijn woning. Het resultaat noemt hij trashtown, stad gemaakt van afval.

Van deze creaties maakt hij fijnzinnige tekeningen, die hij publiceert in Trashtown Magazine, een minuscuul kunstzinnig periodiek waarvan hij er inmiddels al vijftien heeft gemaakt. Per editie speelt zich een fictief verhaal af, met een prachtige uitklaptekening in het midden. In de laatste editie (oplage 20 ex.!) zien we hoe het woon-/werkverkeer zich in, uit en weer in de stad begeeft.


Kwetsbare Objecten

Uit het nulnummer, met de hand geschreven: 'Trashtown is een denkbeeldige stad die bestaat in dromen, maquettes, kranten, tijdschriftjes; kortom een stad als andere steden. De fundamenten zijn gelegd in 1998, maar de stad breidt zich nog steeds uit. Het wordt een miljoenenstad. Wat zeg ik, een miljardenstad. Trashtown heeft een grote aantrekkingskracht op vooral jonge plattelanders die er hun geluk willen beproeven. In 1999 ging het gerucht dat een bankdirecteur van Trashtown Savings Corp een grote hoeveelheid geld had verduisterd. Hij zou het geld ergens in Europa hebben begraven.'

Lootsma studeerde van 1981 tot 1986 aan de Kunstacademie in Enschede. Aansluitend ging hij in Hengelo wonen en maakte in die tijd abstracte kunst. "Ik had aanvankelijk de ambitie om mijn brood te gaan verdienen met het verkopen van mijn werk, maar dat viel wat tegen." Zijn vroege werk was expressionistisch, "heftig, met felle kleuren, dik in de verf."

Nico voelde zich verwant met de Cobra-stroming, zijn favoriete schilder is Karel Appel. In Hengelo leerde hij de kunstenaar Theo Wolvecamp kennen die hem uitnodigde aan een expositie deel te nemen. "Dankzij hem kwam ik bij een kleine galerie in Winterswijk terecht." In de loop der jaren heeft Lootsma tientallen malen geëxposeerd.


Art in Trashmania #18

Aangestoken door dit expo-virus stelde hij de voorkamer van zijn woning in de Mercuriusstraat in Hengelo beschikbaar als expositieruimte. Naast zijn eigen werk konden zijn vrienden uit de Hengelose kunstscene, die zichzelf gekscherend de Twentse Matras noemden, met hun werk terecht. 'Front', zo werd de kleinste expositieruimte van Hengelo genoemd.

In 1994 maakte hij een start met Open Stad, een gekopieerd blad dat een paar keer per jaar verschijnt. Naast persoonlijke bijdragen in de vorm van teksten, gedichten, tekeningen en fotocollega's bevatten de nummers ingezonden bijdragen afkomstig van een kring van mensen die Lootsma in de loop der jaren om zich heen had verzameld. Het nulnummer bestond uit tien exemplaren, op het hoogtepunt had hij zeventig abonnees met een oplage van honderd exemplaren.

Sinds 1996 verzamelt hij spulletjes van de straat. Aanvankelijk bevestigde hij het gevonden materiaal op de kledingstukken van een tweedehands winkeltje. Hiermee creëerde hij zijn eigen kledingstijl, waaruit ook weer een nieuw blad ontstond, getiteld Nieuwe Creaties. Hierin zijn tekeningen opgenomen van de met voorwerpen behangen jassen en truien. Vervolgens hing Lootsma de gevonden voorwerpen gewoon aan de muur, 'kwetsbare objecten', waarmee hij exposeerde, onder andere op de Kunstvlaai. Van elke serie creaties maakte hij een blad.


Trastown #3

In diezelfde periode nam hij deel aan performances, samen met vier maten die Lootsma vrijwel dagelijks in Hengelo tegen het lijf liep. The Fabulous 5 trad voor het eerst op in Alkmaar in, hoe kan het ook anders, een atelier. Hij praat er, tien jaar later, nog steeds vol enthousiasme over. "We hadden papieren mummies gemaakt, met foto's van onze gezichten. Deze lieten we aan touwen vanuit het plafond naar beneden vieren, omgeven door rook en een kakofonie van klanken."

Een van de tekeningen uit Trashtown heeft in 1999 paginabreed in de internationale cultuurkrant HTV de IJsberg gestaan. De maquettes samengesteld uit afval werden tentoongesteld op kleinschalige exposities. In 2005 heeft Nico Lootsma met zijn werk in de foyer van het Amsterdamse Ostadetheater, zijn werkplek, geëxposeerd. In boekwinkel Boekie Woekie in de Amsterdamse Berenstraat hield hij eerder dit jaar een kleine expositie.

Van woensdag 21 november t/m zondag 25 november exposeert Lootsma opnieuw in het Ostadetheater, en wel met de installatie 'Trashtowers'. De tentoonstelling is te zien in de foyer op Van Ostadestraat 233-d en vindt plaats in het kader van het RISK-festival. Openingstijden rond de voorstellingen, zie voor programma de website.

 

Alex van Veen


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Reageer op dit bericht