www.ravagedigitaal.org

1ddRavagedigitaal 10-10-07 dPrint deze pagina

Eerdere artikelen:

23-07-11
'Dylan is gek'
09-07-11
Rietveld studenten imponeren
28-06-11
De Navo-oorlog in Libië: desastreus, illegaal en mislukt
04-06-11
Geef games niet de schuld
21-05-11
Is cultureel verweer wenselijk?
04-05-11
Stenografen van de macht
17-04-11
Waar Abraham de mosterd haalt
01-04-11
Rust en frust langs de kust
04-03-11
‘Evacuatie’ Nederlander in Libië verkiezingsstunt?
23-02-11
Dagen van dicatator Khadafi zijn geteld
22-02-11
Captain Beefheart / Don Van Vliet (1941-2010)
01-02-11
Afghanistan in gerommeld!
30-01-11
Beelden van bezetting
18-01-11
Goededag meneer Cohen
13-01-11
Britse agent was zes jaar activist
02-01-11
De oorsprong van de geitenneuker
28-12-10
Twitteren op de vulkaan
21-12-10
De wereld na WikiLeaks' Cablegate
08-12-10
Lennon komt weer tot leven
04-12-10
Elektroshock voor verwarde politici
30-11-10
Media dienen Wikileaks te wikken en wegen
23-11-10
Werkt Google voor jou of werk jij voor Google?
09-11-10
Versoepelde Tabakswet een nog groter gedrocht
28-10-10
Slagveld Uruzgan
21-10-10
Zoektocht naar échte hulp
05-10-10
Zwarte Blok slaat de plank mis
27-09-10
Een goed georganiseerde leugen
14-09-10
Geachte heer Hirsch Ballin,
02-09-10
Oorlog als er vrede dreigt
30-08-10
'Media leiden aan Ninja Turtle-syndroom'
24-08-10
Clash oude en nieuwe media
20-08-10
Wij zijn de (kwaliteits)media spuugzat!
12-08-10
Moratorium bepleit voor verarmd uranium
06-08-10
Censuur in Nederland
17-07-10
Het neoliberale drama
01-07-10
Kirgizië: Geschiedenis van identiteiten
15-06-10
Schreeuw om aandacht van een loyale ambtenaar
05-06-10
De prinsbedelaar en de kindermoordenaars
29-05-10
Beste STEMGERECHTIGDE
26-05-10
Tweeverdieners die erbij willen horen
15-05-10
Raad vertilt zich aan de hulp
24-04-10
Gastvrij Nederland anno 2010
31-03-10
Repressie neemt toe in Rusland
27-03-10
Het individu versus de staat
19-03-10
'Poetin stap op!'
05-03-10
Gooise carrièrejagers veroveren
De Pijp
23-02-10
Afghanistan: Gemilitariseerde hulp verkeerd besteed
18-02-10
Politieke onrust duurt voort in Oekraïne
11-02-10
De opkomst van een gargantueske staatskleptocratie
30-01-10
Keizer zonder kleren
27-01-10
Hoge en lage cultuur revisited
22-01-10
WRR neemt hulp op de schop
16-01-10
De laatste utopie van het Vrije Westen
06-01-10
Zestig keer zestig is een uur
31-12-09
Verschuivende Verantwoordelijkheden
25-12-09
Credo van een geboren wereldverbeteraar
12-12-09
De puzzel van West Point
05-12-09
RedRat, terug van weggeweest
14-11-09
Oorlog op het Internet
05-11-09
Media laten Balkenende te gemakkelijk wegkomen
27-10-09
Politiek moet nog wennen aan het burgerinitiatief
18-10-09
Populair Gezelschapsspel
12-10-09
De Nobele Obama
11-10-09
De oorlog van 3 biljoen
01-10-09
Charimarktlectuur: Geen boodschap aan de crisis
26-09-09
Danziger Vrijhaven: Status Aparte
20-09-09
Den Haag fouilleert maar wat
15-09-09
Motief aanslag Karst T. ongewis
12-09-09
Singer legt de armen aan het financieel infuus
09-09-09
RID richt vizier weer op Amsterdamse krakers
04-09-09
60 Jaar NAVO: van defensie- naar interventiemacht
22-08-09
Gekmakende bureaucratie
19-08-09
Een Belgische droom
16-08-09
'Shelter skelter'
09-08-09
Schiphol brandt door
07-08-09
Voedselproductie voorname oorzaak klimaatverandering
20-07-09
Het keurige protest van de participatie-elite
15-07-09
Spirituele politiek
12-07-09
Simon op weg naar weg (on his way to away)
07-07-09
Prins heeft bij de bank een goddelijke taak
03-07-09
Weerbare moslims
30-06-09
Nederland verkwanselt openbaarheid
27-06-09
Veel vrouwen bij protesten in Iran
16-06-09
Toekomst Lissabonverdrag in handen Duits hof
11-06-09
Op weg naar een gezonde economie
05-06-09
Nieuwe strijd om het IJmeer
29-05-09
Heleen Mees, strijdster tegen het rijk der machtelozen
22-05-09
Vreemdelingenbeleid Italië verontrust
19-05-09
Kleine Geschiedenis van de Moraal
09-05-09
Bananenrepubliek Leiden
03-05-09
De Culturele Evolutie
30-04-09
Nationalist mag geen dierenvriend zijn
26-04-09
'Voer actie tegen ontwikkelingshulp'
23-04-09
Red de havenloodsen
18-04-09
RVF: Aanzetten tot stadsguerrilla
13-04-09
De keizer en de astroloog
10-04-09
Proces oorlogsmisdadiger Scheungraber
04-04-09
'Wereld van Obama niet kernwapenvrij'
31-03-09
'Dierenactivist is geen terrorist'
27-03-09
Het Europees mandaat van Els de Groen
24-03-09
Verheerlijking van de oorlog
20-03-09
Slimme energiemeter schendt privacy
17-03-09
Leven achter tralies
12-03-09
Het HCZ-gebouw zit al vol
08-03-09
Hond Vla luidde drama Vrankrijk in
05-03-09
Afscheid van een stadssjamaan
03-03-09
Stop gratis 'meidenprik'
02-03-09
Het spel om de knikkers
27-02-09
Krakers met groen-zwarte vingers
24-02-09
Pleidooi voor verzoening met Aboriginal-stam
21-02-09
Bedrijven in dienst van de Israëlische bezetter
17-02-09
Pessimist tegen wil en dank
10-02-09
Raad van State kraakt wetsvoorstel kraakverbod
07-02-09
Sublieme Digitale Sensatie
30-01-09
We beveiligen ons suf en schieten er niets mee op
27-01-09
Vrankrijk: Lichtpunt bij gedwongen sluiting
24-01-09
België voedt militaire industrie Israël
20-01-09
Richtingenstrijd onder Obama voortgezet
18-01-09
Linkse kritiek op moslimfundamentalisme groeit
10-01-09
De Achterhuisdoctrine
05-01-09
Russisch gasconflict draait om meer dan dollars
04-01-09
Europa de straat op voor Palestijnse zaak


Archief 2008


Archief 2007

Archief augustus - december 2006


Archief januari - juli 2006


Befaamd fotograaf en videoclipmaker Anton Corbijn heeft met zijn Control een liefdesbrief over de legendarische rockband Joy Division afgeleverd. Toch heeft hij ervoor gewaakt om de band en de tragisch jong overleden leadzanger Ian Curtis te romantiseren. Het is ook een nuchtere verkenning geworden van het met doem en duisternis geladen tijdsgewricht eind jaren '70, begin jaren '80.

door Ulrik van Tongeren

'Als Morrissey Engelands nationale treurwilg is, dan moet Ian Curtis het omgekliefde wilgje ernaast geweest zijn dat lag te snikken in de dorre bladeren', schrijft een Belgische popjournalist treffend op Digg.be.
Joy Division
is meer dan een cultfenomeen; bij het bekijken van de film Control en het beluisteren van de muziek blijkt hoe modern en springlevend de rockband is.

Hoe zullen jonge muziekliefhebbers tegen dit fenomeen aankijken? In ieder geval heeft Joy Division een groot aantal recente groepen, zoals Interpol en The Editors, geïnspireerd. Met het uitbrengen van Control, en de heruitgave van de drie Joy Division albums Unknown Pleasures, Closer en Still, evenals de documentaire Joy Division van Jon Savage, die volgend jaar verschijnt, staat deze opmerkelijke rockband weer volop in de belangstelling.

Mijn collega, liefhebber van Joy Division sinds 1980, heeft Ian Curtis jarenlang als een cultheld vereerd. Vooraf had hij zo zijn bedenkingen tegen Control. Hij was bang voor een geromantiseerd verhaal, hetgeen zijn persoonlijke herinneringen aan de depressieve jongeman uit Macclesfield geweld aan zou doen. De biografische opzet zou kunnen leiden tot oppervlakkigheid. Voor mensen die een vage herinnering aan Joy Division hebben over gehouden, hoeven dergelijke gedachten geen rol te spelen.

Want dat is de altijd de grote kracht van film: de kracht om sluimerende herinneringen met een donderslag tot leven te brengen. Het heeft natuurlijk geholpen dat Anton Corbijn als beginnend fotograaf de opkomst en ondergang van Joy Division heeft mee gemaakt door de band te vereeuwigen met zijn foto's. Authentiek tot in de kleinste details is het toenmalige Manchester en omgeving in Control bijna overweldigend overtuigend verbeeld. Het sublieme zwart-wit camerawerk van Martin Ruhe draagt daar zeker aan bij.

Corbijn en Ruhe grijpen met hun sobere en plastische visuele taal terug naar het zogenaamde kitchen sink realisme uit de Britse film van eind jaren '50, begin jaren '60. Films als A Taste of Honey en Look Back in Anger zullen ongetwijfeld als voorbeeld hebben gediend. Het claustrofobische decor van de arbeiderswijk Macclesfield en de verstikkend burgerlijke ingerichte woningen grijpen de kijker direct bij de keel. Ook het gebruik van het Manchester-dialect in de spreektaal van de personages maakt het levensecht.

Als leidraad voor het scenario van Control is de biografie
Touching From a Distance
van weduwe Deborah Curtis gebruikt. Deborah schreef nuchter over haar huwelijk met Ian; genadeloos worden de emoties bloot gelegd onder de controlerende, maar ook de wankele façade van haar echtgenoot. Deborah vertelt over de jeugd van beiden in de buitenwijk van Manchester, over geldproblemen, over zijn epileptische aanvallen en zijn flirten met de dood. Over het tot stand komen van de liedteksten heeft ze niets te melden. Zelfs voor de weduwe blijft Ian een mysterie.

Het is tragisch en komisch om in Control te zien hoe Curtis op 19-jarige leeftijd in een traditioneel en ongelukkig huwelijk belandt, om overdag geduldig als ambtenaar voor de sociale dienst werklozen hulp en advies te geven. Terwijl hij 's avonds op het podium zijn nihilistische met doem en duisternis geladen liederen, waarmee hij zijn ziel ten overstaan van het schreeuwende publiek bloot legt, ten gehore brengt. Deze tegenstelling moet hem gekweld hebben.

Evenals zijn epileptische aanvallen. Welk een intense onderzekerheid moet deze ziekte veroorzaakt hebben, met als stekende ironie dat hij waarschijnlijk onbewust de spastische bewegingen van zijn vallende ziekte in zijn hypnotiserende podiumact gebruikte. Acteur Sam Riley is een revelatie als Ian Curtis. Niet alleen uiterlijk een evenknie, maar hij verbeeldt de breekbare en onberekenbare zanger met tergende precisie. Als muzikant had Riley al enige ervaring, maar de wijze waarop hij en zijn collega acteurs de muziek van Joy Divison live (!) weten te vertolken is virtuoos.

Michael Winterbottom maakte in 2002 al een geslaagde film over de Manchesterscène, 24 Hour Party People. Dit historische document, waarin Joy Division eveneens aan bod komt, is in zekere zin een wegbereider voor Control. Het is vooral een portret van tv-reporter en scène-maker Tony Wilson, gespeeld door komiek Steve Coogan. Het opstandige podiumoptreden van Ian Curtis en zijn zelfmoord worden door Winterbottom ietwat vluchtig verbeeld.

Verhalen over te jong overleden goden, of het nou om acteurs of rocksterren gaat, zijn altijd dankbare onderwerpen. Wat leent zich beter dan het korte heftige leven van Ian Curtis om tot mythische proporties op te blazen. Corbijn heeft zich beschermend opgesteld in zijn weergave van Curtis en zijn muzikale erfenis. De podiumangst en dwangmatigheid van de zanger, evenals zijn moeizame burgerlijke bestaan zijn pakkend en realistisch in Control verwerkt.

Ian stond tegen wil en dank op de rand van de main-stream, en was een paar dagen verwijderd van een tournee naar Amerika, wat de grote doorbraak voor de band had moeten betekenen. In feite had hij geen flauw idee wat een carrière als reizende rockster voor zijn huwelijk zou betekenen. Terwijl hij ook nog verwikkeld was in een affaire met de Belgische Annik Honoré, een vrouw die hem de aandacht gaf die hij bij zijn vrouw moest ontberen. Hij verloor hiermee de controle over zijn leven.

Instinctief moet hem dat op 23–jarige leeftijd tot zelfmoord gedreven hebben. Daarvoor had hij al twee pogingen achter de rug. De vraag waarom hij een eind aan zijn leven maakte, daarbij zijn vrouw en dochtertje Nathalie achter latend, blijft hoe dan ook een kwellende. Desondanks heeft hij een unieke erfenis achtergelaten met zijn vijftig songs. Control is een zeer geslaagde biografische film over de mens en muzikant Ian Curtis. Het is allereerst zijn muziek die tot in de eeuwigheid blijft doorgalmen.



Control (Paradiso Entertainment) vanaf 11 oktober in 13 bioscopen.
Hier
aanschouw je de trailer, foto's en een aantal scènes met muziek. Muziekregistraties en clips van de échte Joy Division op You Tube.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Reageer op dit bericht