●
Ravage ●
Archief
● Overzicht
1990 ● Overzicht
#61
UIT:
NN #61 van 12 juli 1990
TAM TAM EN DE WEG NAAR EEN ANDERE EKONOMIE
Het
weekend van 7 en 8 juli stond in Nijmegen in het teken van de landelijke
manifestatie 'Tam Tam, een andere ekonomie'. De kommotie die Tam Tam wilde
maken kreeg vorm in onder meer een tribunaal, straatoptredens en lezingen
waar bij de huidige ekonomie fel bekritiseerd werd.
De
kommunikatie werd duidelijk uit het open karakter van de manifestatie
en het grote aantal uiteenlopende organisaties dat op een of andere manier
bijdroeg aan het geheel. Zaterdag was er op het centraal gelegen Plein
44 een informatiefestival met optredens, het doolhof van de macht en over
het algemeen leuk opgezette kraampjes van onder meer vrouwengroepen, linkse
boekhandels, milieuorganisaties, solidariteitskomitees en vredesgroepen.
Tegelijkertijd
draaide in zowel het kraakpand de Grote Broek, het homo-lesbisch huis
Villa Lila als het zwaar gesubsidieerde politiek-cultureel centrum 042
een binnenprogramma met rollenspel, workshops, 'n talkshow, video's. Dit
alles om de samenhang te belichten tussen de huidige ekonomie en problemen
als armoede, uitbuiting, militarisme en natuurvernietiging, maar óók om
alternatieven aan te dragen.
Zondag
was er een konferentie op het universiteitsterrein, met sprekers uit India,
Mexico, de DDR en ook Nederland, met gedichten, met twintig verschillende
werkgroepen, met Afrikaanse dansen en poppenkast. Zo'n 400 bezoekers uit
soms duidelijk verschillende subkulturen hadden met bijvoorbeeld het eten
van Rampenplan al 'n voorproefje van een andere ekonomie.
Een
hoogtepunt op deze dag was het voorlezen van de 'open brief' aan de G7,
de regeringsleiders van de zeven rijkste industrielanden die in dezelfde
week in Houston bijeen kwamen. Hoewel enkele relevante zinnen er uit al
in de NRC (!) te lezen waren, is het zeker de moeite waard de brief in
het geheel te lezen. [zie kader]
Het
veertigtal mensen dat vrijwillig Tam Tam organiseerde is niet van plan
te verworden tot wéér een organisatie. Wel wordt er nog gewerkt aan een
soort verslagboek, met impressies en inhoudelijke bijdragen. Voor informatie:
Tam Tam, p/a AKKU, Thomas van Aquinostraat 4, 6525 GP Nijmegen.
OPEN
BRIEF AAN DE 7 RIJKSTE BONZEN
Beste
Julio Andreotti, George Bush, Toshiki Kaisu, Helmuth Koh!, Francois
Mitterand, Brian Mulroney en Margaret Thatcher,
Als
regeringsleiders van de zeven rijkste industrielanden zijn jullie voor
een ekonomische top bijeen. Om te praten over geld, over wisselkoersen,
rentepeil en begrotingstekorten. En ondanks dat jullie misschien soms
zullen moeten onderhandelen om tot een gezamenlijk besluit te komen
zijn jullie het eigenlijk eens. Jullie zijn tevreden met de huidige
situatie, waarbij jullie landen de rijksten zijn. En zullen blijven.
Dat
de huidige ekonomie er een is die de aarde plundert en negatieve gevolgen
afwentelt op zwakkere groepen is iets dat voor jullie niet ter diskussie
wordt gesteld. Een eerlijk beeld schetsen van de situatie waar we met
zijn allen in verkeren kan heel deprimerend lijken. Het geeft echter
ook aan hoe hard werkelijke veranderingen nodig zijn.
De
cijfers van ekonomen, over produktienivo, handelsbalans en rentabiliteit
hebben hun evenknie in andere cijfers. Die van UNICEF, die aangeven
hoe de ekonomische 'aanpassingsprogramma's' van het IMF samenvallen
met een stijgende kindersterfte. Die van het SIPRI, die aangeven dat
er nog altijd gigantische bedragen worden besteed aan prestigieuze en
risikovolle wapensystemen. Die van het World Watch Institute, die aangeven
dat zowel de vervuiling van het milieu als de vernietiging van natuurlijke
rijkdommen een dramatische en ongekende omvang hebben.
En
natuurlijk kunnen we dit ook zelf zien. De teloorgang van natuur en
milieu kom je tegen bij een wandeling in het bos, bij de ademhalingsmoeilijkheden
van een vriend met astma, bij de verhalen van onze ouders, die zwommen
op plaatsen waar wij dat niet meer kunnen. Voor armoede hoef je niet
eens naar de Derde Wereld. Er zijn in 'rijke landen' veel steden waar
daklozen niets rest dan te creperen op straat.
De
maatschappelijke ongelijkheid wordt ook duidelijk uit het feit dat de
beslissingen die ons allemaal aangaan worden genomen in direktiekamers,
op de beursvloer of per fax, door maar een kleine groep mensen, meestal
mannen, altijd behorend tot een maatschappelijke elite. De vervreemding
die eigen is aan onze samenleving wordt weerspiegeld in psychische problemen,
criminaliteit, onze gebrekkige omgang met elkaar.
We
willen niet beweren dat jullie helemaal geen weet hebben van
deze problemen. Sommigen van jullie zijn er immers zelfs in geslaagd
er verkiezingskampagnes mee te winnen. We moeten helaas wel vast stellen
dat tot nog toe géén van jullie (noch van jullie voorgangers) heeft
bijgedragen aan iets dat maar enigszins verder ging dan symptoombestrijding.
Politieke
retoriek (of overheidsvoorlichting) lost geen enkel probleem op. Het
bestaan van ministeries met namen als milieu, welzijn, ontwikkelingssamenwerking
en sociale zaken heeft niet kunnen voorkomen dat op al deze terreinen
de problemen blijven toenemen. Kennelijk is het moeilijk de fundamentele
oorzaken aan te wijzen, is het zelfs nog moeilijker te werken aan werkelijke
veranderingen.
Dit
pijnlijke onvermogen is iets dat ieder de ogen zou moeten openen. De
zelfgenoegzaamheid van velen in het 'westen' over hun politieke systeem
is misplaatst. Het is vrij ondemokratisch en in ieder geval behoorlijk
arrogant dat zeven regeringsleiders menen dat ze besluiten kunnen nemen
die mensen treffen die ze niet kennen en die elders woonachtig zijn.
Dat
ernstige mondiale milieuproblemen als het broeikaseffekt, het gat in
de ozonlaag en vervuiling van oceanen grotendeels worden veroorzaakt
door het kleine deel van de wereldbevolking dat in de rijke industrielanden
woont, geeft het failliet aan van de maatschappijvorm die gebaseerd
is op grootschalige industriële produktie. De ekonomie is geworden tot
een zinloze wedloop. In de jacht naar rijkdom telt niet meer mee dat
dit samenvalt met geweld tegen anderen, tegen de natuur en uiteindelijk
ook tegen onszelf.
Om
uit deze situatie te geraken zijn er nu een aantal konkrete stappen
te nemen. Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan het ontmantelen van de
wapenproduktie en de chemische industrie, aan het saneren van sociaal
onrechtvaardige en ecologisch catastrofale handelsverhoudingen, aan
het kwijtschelden van de schulden van de Derde Wereld, aan het beginnen
met een duurzame en veilige energievoorziening, en vooral ook aan het
scheppen van ruimte om het mensen tenminste mogelijk te maken op een
waardige manier te wonen en te werken. Om te kunnen leven op een manier
die je recht doet, zonder daarbij anderen te schaden.
We
zijn skeptisch genoeg om te weten dat we weinig of niets te verwachten
hebben van jullie, deze week in Houston. We zijn hoopvol genoeg om dat
voor een andere keer wel mogelijk te achten. Dat zal politieke strijd
vergen, doorzettingsvermogen en vooral ook inspiratie. Die kunnen we
vinden bij sommige groepen in de industrielanden maar met name ook bij
veel mensen in de Derde Wereld.
Er
zijn mooie voorbeelden van gemeenschappen die zich verzetten tegen de
repressie, zich ook niet inlaten met grootschalige ontwikkelingsprojekten,
maar er in slagen gezamenlijk een eigen leefwijze te creëren. Een waar
aan de werkelijke behoeften van leder voldaan kan worden en waar het
leefmilieu in stand kan worden gehouden.
Wij
hebben een mooi verhaal te vertellen. Het is mogelijk ieder op deze
wereld een goed bestaan te kunnen hebben. Het is juist dan ook mogelijk
de natuurlijke rijkdom die er nog is te behouden. Dit mooie verhaal
kan op veel manieren verteld worden. Dit mooie verhaal zál op veel manieren
verteld worden. En bij dit mooie verhaal hoort dat eens jullie het ook
zullen begrijpen.
.Terug naar boven
|