Ravage   ● Archief    ● Overzicht 1988    ● Overzicht #7

UIT: NN #7 van 4 AUGUSTUS 1988



'KOEIEN ZIJN OOK AARDIG'

Een demonstratie tegen vlees eten in de week voor Kerstmis, een Homo Sapiens in een kooi bij 150 jaar Artis, minister Braks van Landbouw en Visserij in zijn tuin vragen of hij zichzelf wil laten afmaken voor ekonomische belangen. En tenslotte een boos artikel in verschillende alternatieve bladen waarin ze Hooggeacht Aktievoerend Nederland de mantel uitvegen omdat ook zij weinig onderneemt tegen 'het vermoorden en misbruiken van dieren en er zelfs aan meedoet'. De vergelijking met Auschwitz wordt getrokken. Het Anti Diergebruik Comité, voorheen Aktiegroep Dier. Henny en Peter van NN spraken met Ingrid, Sandra en Natasia van het comité.

Ingrid legt uit hoe het Anti Diergebruik Comité ontstond. "Er is een vrij grote groep in Amsterdam, die heet tegenwoordig het Amsterdamse Dierenbeschermings Kollektief, daar zitten alle aktieve Amsterdamse leden in van Anti-Bont Komitee, Lekker Dier en de Nederlandse Bond tot Bestrijding van Vivisectie. En die voeren vrij ludieke akties voor diezelfde organisaties. Daaruit is deze groep voortgekomen die wat hardere, konfronterender akties wil voeren en mensen wijst op hun eigen verantwoordelijkheid voor het martelen en vermoorden van dieren."

Sandra: "Wij wilden bijvoorbeeld een aktie tegen vlees eten houden, maar Lekker Dier is wel tegen de bio-industrie maar niet tegen vleeseten. Wij vinden het doodmaken van ieder dier erg. Je hebt het Dierenbevrijdingsfront, dat doet dan illegale dingen. Maar je hebt niets wat in het openbaar wat radikaler, wat duidelijker aktie voert." Natasia: "We vullen eigenlijk het gat op tussen Lekker Dier en het Dierenbevrijdingsfront." Ingrid: "Wij zijn veelzijdig om het zo maar te zeggen. Wij zijn tegen alle dierenmisbruik. Lekker Dier is alleen tegen de bio-industrie, het Anti-Bont Komitee is alleen tegen bont. Wij proberen tegen andere dingen ook iets te doen. Bijvoorbeeld tegen de dierenhandel, tegen dierentuinen." Nat: "Dolfinaria, tentoonstellingen." San: "Circussen, paardenrennen." Ing: "Maar wel gefundeerd. We doen ons best om heel veel te lezen over dit soort zaken."

Concentratiekampen

De respons uit de traditionele aktiescene valt hen bitter tegen. Nat: "Ze vreten allemaal vlees hoor ook die aktievoerders, allemaal hoor. (...) Wij vinden het prima als je strijd voert tegen de apartheid in Zuid-Afrika, maar we snappen niet dat aktievoerders het leed en onrecht dat miljoenen dieren wordt aangedaan in hun direkte omgeving gewoon laten liggen en een doodnormale zaak vinden. Die dieren hebben allemaal niets gedaan, die zijn volkomen onschuldig. En dagelijks worden er velen vermoord en krijgen de doodstraf. Die inkonsekwentie, daar gaat het om."

Voor jullie is dat een inkonsekwentie maar voor een heleboel anderen natuurlijk niet. Die zeggen: dieren zijn geen mensen.

San: "Maar het is wel heel vreemd dat mensen wel veel over hebben voor hun huisdieren, er mee naar de dierenarts rennen en ze zelfs begraven of cremeren terwijl een ander dier, een kip of een koe, dat is niks. Een varken is minstens zo intelligent als een hond, die kan je ook alles leren, die kan ook hartstikke aanhankelijk zijn. Kippen ook en koeien zijn ook hele leuke dieren als je ze eenmaal kent. Bij huisdieren zien ze wel hun specifieke karakters en gevoelens en die andere dieren hebben het voor hen allemaal niet."

Ing: "Het wordt ook bewust weggehouden. Er staan niet voor niks gigantiese hekken om pelsdierfokkerijen en heel grote muren om slachterijen. Als er beelden op de TV vertoond worden doet iedereen de ogen dicht en ze eten rustig weer verder."

San: "Zelfs bij dodenherdenkingen, daar kan ik me eigenlijk best wel kwaad om maken. Ik vind het zelf best wel erg, maar ik kan er toch niet helemaal mee invoelen. Want al die mensen zitten dan wel stil te doen en doden te herdenken terwijl ze zich totaal geen zorgen maken om die meer dan 600 miljoen dieren..."

Nat: "Die onder dezelfde omstandigheden leven, het is gewoon Auschwitz."

San: "Ze hebben hier in Nederland gewoon concentratiekampen voor dieren opgebouwd. Als je een legbatterij ziet, een fabriek is er nog hartstikke schoon bij. Als je binnenkomt stik je al zowat van de lucht, ammonia. Die dieren hebben elkaar helemaal kaal geplukt omdat ze zo samengeperst zitten."

Dan heb je het over de bio-industrie, maar je wilt ook niet dat scharrelkippen worden opgegeten.

San: "Ik weet niet of je wel eens in een scharrelschuur bent geweest. Maar als je daar voor het eerst in komt dan denk je echt: dat is de bio-industrie.

Ing: "De snavels worden nog steeds afgebrand, ze krijgen hormonen in het voer."

San: "Duizenden kippen in één ruimte gepropt. Er is niks natuurlijks aan."

Totaalstrijd

De bezwaren tegen de bio-industrie: slechte behandeling, hormonen, chemische toevoegingen aan het voer, antibiotica zijn op zich al aanleiding in aktie te komen maar dat is voor het comité niet de belangrijkste reden.

San: "Waar het vooral om gaat is dat je niet een levend wezen dat uniek is en een persoonlijkheid heeft en gevoel, dat kan lijden, dat je dat niet zomaar het leven mag ontnemen. Wij kunnen makkelijk zonder vlees."

Nat: "Waarom zou je iets eten als dat zo'n lijden veroorzaakt en als er zoveel andere dingen zijn."

Alledrie: en het levert giganties veel geld op. Nederland is een van de grootste vlees-exporteurs. Er ontstaat nu een diskussie over het verschil tussen mensen en dieren. Ik onderken in mensen toch meer emoties. Als mens kun je je bijvoorbeeld ontzettend psychisch gekwetst voelen door een ander. En bij varkens heb ik toch niet zo het idee dat dat een grote rol speelt.

Ing: "Natuurlijk ben je wel wat intelligenter. Je kan als mens pijn relativeren, dieren gaan er volkomen in op."

En mensen kunnen hun toekomst plannen, een beschaving opbouwen.

Ingrid: "Wat is dat nou, die hele beschaving. Het gaat toch nog steeds om eten, slapen en vrijen, dat zijn nog steeds de belangrijkste dingen, net als bij dieren."

De gedachtenwisseling die nu volgt over de belangrijke dingen in het leven en de menselijke beschaving hebben we ingeleverd bij de redaktie van het Autonome Denkhoekje op de achterpagina. Tenslotte rond Natasia af: "Ik denk dat dat allemaal niet zo de essentie is, ik denk dat de essentie is dat ieder levend wezen gewoon wil leven en dat je het daarom alleen al niet zou mogen afmaken."

In sommige kulturen zoals Eskimo's en Indianen is het opeten van dieren en het gebruiken van dierlijke hulpbronnen de enige manier waarop zo'n kultuur kan bestaan. Ing: "Ja hallo, maar dan heb je het over een natuurlijke situatie. Als ik in het oerwoud loop en ik heb honger en ik heb niks te vreten en er komt een kip langs, dan ren ik waarschijnlijk ook achter die kip aan. Maar zó is het niet meer. Het is gewoon zitten en die beesten worden aan de lopende band geslacht."

Ook het milieu en de wereldvoedselsituatie kunnen redenen zijn om in ieder geval minder vlees te eten. San: "Als mensen een betere wereld willen dan kunnen ze daar zelf zoveel aan doen door alleen al geen vlees te eten. Je helpt er ook nog de derde wereld mee en het milieu." Nat: "Je voert een soort totaalstrijd. Ik dus voornamelijk voor de dieren maar zeker ook voor het milieu en ook voor derde wereld. Graan wordt onder de neuzen van hongerende mensen vandaan verkocht om hier de koeien en de varkens vet te mesten." Ing: "Er komen per jaar tonnen voer uit Ethiopië."

Nat: "Het is zo'n verlies aan eiwitten. Acht kilo graan dat levert dan een kilo konsumptievlees op. Plus dat heel veel dieren op een klein oppervlak gehouden worden en enorme hoeveelheden mest produceren die een boer op geen stukken na op zijn eigen land kwijt kan. En dan kom je op de verzuring van het milieu terecht. Zestig procent van de sterfte van de bossen ligt aan de bio-industrie."

Boeren staan ontzettend onder druk. De landbouwpolitiek van de EEG speelt daar o.a. een rol in. Ze zijn voor hun voortbestaan als boer gedwongen om gigantiese investeringen te doen in bijvoorbeeld de varkensmesterij en zijn daarbij met handen en voeten gebonden aan kontrakten met de veevoederindustrie en de banken. Ing: "Boeren zijn ook niet de hoofdschuldigen, maar ze beginnen er wel aan."

Er volgt een kleine diskussie over tegen wie je aktie voert. Banken, veevoederindustrie, boeren? Ing: "Ieder die dieren konsumeert is schuldig, maar boeren, veevoederbedrijven en banken zijn natuurlijk nog eens extra verantwoordelijk."

Emancipatie

Ze benadrukken nog eens dat ze bijvoorbeeld de Derde Wereld niet als belangrijkste argument willen hanteren, hoewel dat misschien meer mensen ertoe zou overhalen minder vlees te eten. Ze hopen op een ontwikkeling analoog aan de emancipatie van de vrouwen de opheffing van de slavernij. Ingrid vertelt over een boek van Peter Singer, Pro mens, pro dier. Singer beschrijft dat ook vrouwen en zwarte mensen vroeger als beesten werden gezien. "Blanken zeker hebben zich altijd zo superieur gevoeld. Ik denk dat als dit zo doorgaat dat er ook wel bewijzen zullen komen dat dieren niet zo min zijn als we er nu over denken."

Nat: "Het is net zoiets als met slavernij. Dat was 150 jaar geleden nog de gewoonste zaak van de wereld. Een klein aantal mensen, net zoals wij nu voor de dieren opkomen, zei: nee, slavernij is fout. Op een gegeven moment is het afgeschaft en heeft de grote massa geaccepteerd dat slavernij fout is. We hopen dat slavernij van de dieren over 200 jaar ook barbaars wordt gevonden." Ing: "Het goeie van de slaven was dat zij voor zichzelf op konden komen. En dieren kunnen pat niet." Nat: "En daarom komen wij voor ze op."

Tenslotte, op verzoek, een oproep. Nat: "Het antidiergebruik comité heeft dringend nieuwe mensen nodig (er zijn er nu 12). Nieuwe leden die zich willen inzetten voor dieren zijn ontzettend welkom." San: "Ze moeten natuurlijk wel vegetaries zijn." San: "Sowieso zou het veel beter zijn als mensen gewoon aktiever worden op dierengebied, ze hoeven zich niet per se bij ons aan te sluiten, al zou dat zeer welkom zijn." Ing: "Als mensen eerst maar eens meer verantwoording hadden en zouden stoppen met vlees eten." Je kunt ze bereiken via postbus 53266 in Amsterdam.

Henny (vegetariër), Peter (vleeseter)

Boek: Peter Singer, Pro mens, pro dier, een nieuwe ethiek voor onze behandeling van dieren. Uitg. Anthos, Baarn, 1976. "Als je dat hebt gelezen wordt je meteen vegetariër." Waarschijnlijk ook interessant in deze kontekst: Donald Griffin, The question of animal awareness, evolutionary continuity of mental experience. Uitg. W. Kaufmann Inc. Los Altos, California. Barbara Noske, Huilen met de wolven, een interdisciplinaire benadering van de mens-dierrelatie. Verschijnt in oktober '88 bij Van Gennep, Amsterdam, als handelsuitgave van Noske's proefschrift. Gaat o.a. over de belevingswereld van dieren.

 

 

.Terug naar boven